Bilgi : İş Yeri Ekipmanlarını Tanıyalım - Akü

EmekChe

Aktif Üye
TÜİSAG Üyesi
Katılım
10 Eki 2012
Mesajlar
52
Tepki puanı
147
Medeni hal
Bekar
Meslek
Uzman (B)
Arkadaşlar Merhaba,


Çalışmış olduğumuz sektörlerde kullanılan ekipmanların çalışma prensipleri, tehlikeleri ve bu tehlikelere karşı alınacak güvenlik tedbirlerinin alınması noktasında bir çalışma başlatıyorum.

Bu çalışma iş yerlerinde bulunan ekipmanları tanımamızda yardımcı olacaktır. Çalışmış olduğumuz sektörlerin farklılıklarından kaynaklı ekipman sayısı ve çeşidi oldukça fazla bulunmaktadır. Kullanılan ekipmanlar ile güvenli çalışmanın başlıca unsuru o ekipmanın çalışma prensibi ile yaratabileceği tehlikeleri bilmekten geçmektedir. Fakat ekipmanların çok fazla çeşitliliğinden kaynaklı her ekipmanın yaratabileceği tehlikeleri bilmek neredeyse imkansız.İşte burada oluşturacağımız ‘Ekipman Havuzu’ ile ekipmanlar hakkında bilgi sahibi olabiliriz.


Ekipmanlar ile ilgili Aşağıdaki 3 Başlığı içerek şekilde paylaşım yapmanız rica olunur.


1-EKİPMANIN ÇALIŞMA PRENSİBİ

2-OLASI TEHLİKELERİ

3-ALINMASI GEREKEN GÜVENLİK TEDBİRLERİ


Ben Örnek olarak Aküler ile ilgili bir çalışmayı bilginize sunuyorum. Mevcut bilgiler World dosyası olarak ta ekte bulunmaktadır.


Konuya ilgi ve paylaşımlarınızı bekler, iyi çalışmalar dilerim.


Akü Nedir ? Nasıl Çalışır ?


Akü, akümülatör kelimesinin kısaltılmış halidir. Akü, elektrik enerjisini kimyasal enerjiye çevirir ve lazım olduğunda depolanan kimyasal enerjiyi elektrik enerjisi olarak aktaran akım toplayıcıdır. Akünün genel amacı marş motorunu, doğru akım devrelerini, ateşleme ve ışık alıcılarını beslemektir. Akülerin farklı farklı birçok şekli vardır. En çok kullanılanı ise 12 voltluk olan ve benzinli motorlarda kullanılanlardır. Toplamda 6 adet elemandan meydana gelen ve birbirlerine seri olan bağlanmış olan bu aküler 4 adet pozitif ve 5 adet negatif yüklü plakadan oluşur.

Bu plakaların içeriği kurşun-antimuan alaşımı petek üzerine yüklenir ve aktif maddeler sıvanarak oluşturulur. Akünün içerisinde sülfürik asit ve saf su karışımından meydana gelen elektrolit vardır. Bu karışımda yaklaşık %40 asit ve %60 su vardır. Böylece elemanlar birbirine seri olarak bağlanmıştır.


Akümülatör Nasıl Çalışır?

Çalışma prensipleri aynı olan akülerde kullanım amacı sadece marş değildir. Elektrik enerjisinin depolanması, geri alınması ve kullanılması gibi özellikler vardır. Özellikle sabit ve durağan yerlerde kullanılan akülerin iç yapısında başlangıç ve marş amaçlı büyük farklılıklar vardır. Aküler kesintisiz olarak ihtiyacı giderir.

Akümülatörler kullanılırken anot ve katot kutup birbirine bağlanır. Devre kapandığında ise başlangıçtaki olayların tersi olur. Yani kimyasal enerji elektrik enerjisi haline dönüşür.

Çalışma sırasında akümülatörler dışarıdan gelen elektrik enerjisini kimyasal enerjiye çevirerek bu enerjiyi tekrar elektrik enerjisini çevirip harcar. Yani şarj-dolma ve deşarj-boşalma durumu olur. Akümülatörler şarj edildikten sonra belirli bir süre boyunca yani içerideki dönüşen enerji kadar kullanılabilir. Bu yüzden şarj bittiğinde tekrar doldurmak gerekir.

Depolama

EMNİYET TEDBİRLERİNİ YERİNE GETİRİN

Ca-Ca bakım gerektirmeyen sulu şarjlı akümülatörler 6 ay, hibrit aküler 3 ay şarjını kaybetmeden depolanabilir. Aküler eğer deşarj olmuş vaziyette depolanır ise hasar görürler. Bütün aküler serin ve kuru bir yerde saklanmalı, ayrıca sulu akümülatörler düz konumda ve birbiri üzerine konacaksa aralarına muhakkak ayırıcı (ör: strafor) yerleştirerek depolanmalıdır. Akü üstleri temiz olmalıdır.

İlk Giren İlk Çıkar prensibi ile hareket edilmelidir. İstif üzerinde fabrikadan çıkış ve depolama tarihleri bulunmalıdır. Örneğin akümülatör üzerinde yazılı 280421 kod numarası, akümülatörün iki numaralı üretim bandında 2008 yılının Nisan ayının yirmi birinci gününde üretildiğini göstermektedir.

Kalsiyumlu Ca-Ca sulu akümülatörlerde yeniden şarj gereği:


• Ortalama depolama sıcaklığı 27 derecenin altında ise 6 ayda bir (*)
• Ortalama depolama sıcaklığı 27 derecenin üzerinde ise 3 ayda bir (*)
• Akünün açık devre voltajı 12,4 volta düştüğünde de yeniden şarj gerekir. Bu yöntem (1) ve (2)’nci şıklara alternatiftir.
• Hibrit sulu şarjlı akümülatörlerde bu süreler yaklaşık 1/2’si kadardır.


DİKKAT:Şarj ederken asit taşmasına ve sıcaklığın 52 derecenin üzerine çıkmasına müsaade etmeyin. Eğer sıcaklık yükselir ise şarj akımını düşürün veya akü soğuyuncaya kadar şarjı kesin. Yüksek şarj sıcaklığı aküye zarar verir.


TEST İŞLEMLERİ

EMNİYET TEDBİRLERİNİ YERİNE GETİRİN.

Bir aküyü kontrol ederken test etmeden önce daima aşağıdaki durumlara karşı kontrol edin:

• Yerinden oynamış, gevşemiş veya kopmuş kutuplar
• Çatlak-kırık kutu veya kapak
• Çıkmış, kırılmış veya delikleri kapanmış buşonlar, tıkanmış gaz çıkış delikleri
• Eğer akü hasarlı değil ise bir sonraki adım ile devam edin.



Şarj Seviyesinin Ölçülmesi:

Hassas bir voltametre ile açık-devre voltajını ölçün.

NOT: Hiçbir zaman araçta veya dışarıda şarjdan yeni çıkmış bir akünün şarj durumu ölçülmez. Bu durumda yanıltıcı bir yüksek voltaja sahip yüzey şarjı vardır. Yüzey şarjını almak için aküyü 15x 15 A ile veya araçta ise uzun ön farları 15 saniye açık tutarak deşarj edin.

Eğer şarj durumu :

En azından %75 (yaklaşık voltaj=12.4 *V) şarj var ise yükleme testine geçin
%75’ten daha düşük şarj varsa akümülatörü yükleme testinden önce verilen yönteme göre şarj edin. Voltaj ve yoğunluklar akümülatörün tasarımına göre değişik değerlerde olabilirler.

Yükleme Testi:
Yük altında akümülatör testi ve sonuçlarının değerlendirilmesi kullanılan cihazların sistemine bağlıdır. Yükleme testi ve sonuç değerlendirilmesi cihaz talimatına göre yapılır.

Aracın Elektrik Donanım Kontrolü:
Yeni bir akümülatörü takarken veya arızalı bir akümülatör geldiğinde aracın akü ile ilgili elektrik donanımına bakın. Araçta meydana gelebilecek en yaygın hata aşırı şarj veya eksik şarj etmedir. Alternatör çıkış voltajının normal bir akü ile ve tam gaz verirken hibrit aküler için 13.8 – 14.4 V arasında olup olmadığını ölçün, Ca-Ca aküler için 13.8-14.8 V arası voltaj çıkışı uygundur. (12V’luk araçta)

NOT:Elektronik devre ve kodlamaların akünün çıkarılışı ile hafıza kaybına uğradığı araçlarda, akümülatörü sökmeden önce ikinci bir akü veya özel cihazı devreye sokarak sistemin kesilmesini önleyin.

GÜVENLİK TEDBİRLERİ

1- Aküler, kutup başları, terminaller ve ilgili parçalar kurşun, kurşun bileşimleri ve diğer bazı kimyasallar içermektedir. Ciddi sağlık sorunlarına yol açmaması için akü ile ilgili her türlü çalışma sonunda eller mutlaka bolca su ve sabunla yıkanmalıdır.


2- Akü üzerinde ve çevresinde çalışırken daima koruma gözlüğü, maske ve eldiven takılmalıdır.


3- Akülerde oluşan hidrojen gazı son derece yanıcıdır. Şarj alanları iyi havalandırılmalıdır.


4- Kıvılcım, alev, yanan sigara, kaynak, sürtünme ve statik elektriğin boşalması gibi tutuşmaya yol açacak her tür nesne ve etken akülerden uzakta tutulmalıdır. Aksi halde gaz ateş alıp patlayabilir. Ayrıca bakım sırasında oluşabilecek kıvılcımlara engel olabilmek için ilk olarak topraklanmış kablo bağlantısının çıkartılıp yine en son olarak da bu bağlantının takılması gerekmektedir.


5- Araçtan bir aküyü sökerken önce (-) negatif olan kutup başını sökülmeli, araca aküyü takarken de önce (+) pozitif kutup başını bağlanmalıdır.


6- Şarj esnasında doğrudan devreler bağlanmamalı veya sökmemelidir. Kıvılcımdan kaçınmak üzere kablo başlıklarını bağlarken veya çıkartırken daima önce şarj ve test cihazları kapatılmalıdır.


7- Sulu aküler, herhangi bir yana 45 dereceden fazla eğilmemelidir. Aküler ciddi yanıklara sebep olabilecek sülfürik asit içerirler. Asit ile temas edilirse, temas yeri bol su ve sabun ile yıkanmalıdır. Göze asit kaçması halinde yıkamanın hemen arkasından tıbbi kontrolden geçilmelidir.


8- • Şarj, test veya aküden aküye bağlantı yaparken akünün üzerine eğilmeyiniz.
• Donmuş aküyü şarja bağlamadan önce 15 dereceye kadar ısınmasını bekleyiniz.
• Akü voltajının doğru yönde olduğunu görmeden araca takmayınız.
• Aküleri ve elektroliti çocuklardan uzak tutunuz.


Doğru kullanım için dikkat edilmesi gereken hususlar:


• Akünün yüzeyi temiz ve kuru tutulmalıdır.
• Akü bağlantı noktalarında gevşeme, oksitlenme olmamasına dikkat edilmelidir.
• Eğer akünün tipi uygunsa, akünün suyu kontrol edilmeli, azalma varsa “saf su” eklenmelidir. Kesinlikle asit eklenmemelidir.
• Akünün uzun süreli kullanılmadan saklanacağı durumlarda tam şarjlı olmasına dikkat edilmelidir.
• Talimatları mutlaka okuyun ve uyun.


Sıkça Sorulan Sorular

1- Aküden aküye bağlantı nasıl yapılır?

• Aküden aküye bağlantı (jump-start) için kullanacağınız akünün aynı amper olmasına dikkat edin.
• Motoru ve de elektrik harcaması muhtemel her şeyi kapatın.
• Öncelikle kablonun kırmızı ucunu boşalmış olan akünün (+) terminaline; daha sonra diğer ucunu dolu olan akünün terminaline bağlayın.
• Daha sonra kablonun siyah ucunu dolu olan akünün (-) terminaline ve kablonun diğer ucunu boşalmış akülü aracın kaportasında herhangi bir metal bölüme bağlayın.
• Kabloların egzoz, pervane gibi hareketli veya sıcak noktalara temas etmemesine dikkat edin.
• Dolu akülü aracı çalıştırıp, daha sonra boş akülü aracı çalıştırın.
• Araçlar çalıştıktan sonra boş akülü araçtan başlayarak; kabloları sökebilirsiniz.


2- Yeni satın aldığımız akünün kısa sürede deşarj olmasının sebepleri nelerdir?

Satın aldığınız MUTLU AKÜ’nün olası deşarj (boşalma) nedenleri:

• Olumsuz çevre ve saklama koşulları, yüksek sıcaklık, nem vs.
• Araçtaki kaçak akımlar (öngörülen kısa devrelerden yüksek çekilen akımlar) açık lambalar
• Diğer elektrikli cihaz ve donanımlardaki kısa devreler
• Araç ile akümülatör uyumsuzluğu, küçük akü seçimi, araçtaki ilave donanımlar (ses, ışık, bilgisayar sistemleri, soğutucu sistemler)
• Alternatörün (şarj dinamosu) yetersiz şarj etmesi


3- Akü donar mı?

Evet, aküler donabilir.

Tam şarjlı akünün donma ısısı – 50 derece ile -70 derece arasındadır, dolayısıyla normal şartlarda şarjlı bir akümülatör donmaz. Ancak deşarj olan aküler deşarj seviyesine göre 0 derece ile -10 derece civarında dahi donabilirler. Özellikle soğuk mevsimlerde akülerin şarjlı durumda olmalarına dikkat edilmelidir.


4- Aküler çevreye zararlı mıdır? Ne kadarı geriye döner?

Akümülatörler kurşun, sülfürik asit çözeltisi ve poliprolen kutudan oluşur.Bu nedenle aküler kullanılmaz duruma geldiklerinde çevre için riskli tehlikeli atıklardır.Ancak etkin bir geri dönüşüm sistemi ile akülerin poliprolen kutu ve kurşun parçaları yüzde yüz geri kazanılır. Sülfürik asidin de geri kazanımı mümkün olmakla birlikte genellikle tercihen nötralize edilmektedir.

Ülkemizde etkin şekilde atık akü geri kazanımı mevcuttur, yeni akünüzü alırken eskisini satıcılara teslim ediniz.


Hava şartları aküyü nasıl etkiler?

Hava şartlarının aküye etkileri:

1. Stoklama, saklama yönünden:

Kapalı alanda stoklama yapılmalıdır. Açık havadaki stoklamalarda toz ve yağışlar kendiliğinden deşarjları arttırır. Mümkün olduğunca kuru ve serin bir yerde stoklanmalıdır. Akülerin deşarj oranları sıcaklık ile paralel olarak artar veya azalır. Genel olarak her 10 derecelik artışta kayıp kendiliğinden iki katına çıkar. Bu yüzden 10-16 derece aralığındaki stoklama 25-30 derece aralığındaki stoklamadan çok daha sağlıklıdır.

2. Araç üzerinde çalışırken:

Sıcak havalarda akünün marş gücü artar ancak buna paralel olarak aküdeki korozyon (yıpranma) da artar. Bu nedenle sıcak iklimlerde kullanılan aküler daha az ömre sahiptir. Soğuk havalarda akülerin marş gücü azalır. Buna ilaveten araç motorunun marş alma değeri de artar. Sonuçta soğuk koşullarda akülerin marş gücü önemli hale gelir. Çok soğuk havalarda akünün içindeki sıvının (elektrolit) donma riski vardır. Tam şarjlı bir akü ancak -70 derecede donarken deşarj konumundaki bir akü deşarj seviyesine bağlı olarak -5 derecede dahi donabilir. Bu nedenle soğuk havalarda akünün şarjlı halde bulunması çok önemlidir.
 

Ekli dosyalar

  • Aküler.docx
    189.5 KB · Görüntüleme: 68

Damla.Duru

Aktif Üye
TÜİSAG Üyesi
Katılım
26 Eyl 2014
Mesajlar
75
Tepki puanı
63
Medeni hal
Bekar
Meslek
Uzman (B)
ellerinize sağlık detaylı bir anlatım olmuş. herkes kendine göre ekipman seçip burda detaylandıracak değil mi?
ben hava kompresör seçiyorum :D
 

EmekChe

Aktif Üye
TÜİSAG Üyesi
Katılım
10 Eki 2012
Mesajlar
52
Tepki puanı
147
Medeni hal
Bekar
Meslek
Uzman (B)
ellerinize sağlık detaylı bir anlatım olmuş. herkes kendine göre ekipman seçip burda detaylandıracak değil mi?
ben hava kompresör seçiyorum :D

Sağolun Damla Hanım.

'Bilgilendirme' başlığı altında ' İş Ekipmanlarını Tanıyalım - Hava Kompresörü ' şeklinde de açabilirsiniz.
 
Üst
!!! Reklam Engelleyici Tespit Edildi !!!

Reklam Engelleyici Kulladığınız Tespit Edildi !

Sitemiz geçimini reklam gelirlerinden kazanmaktadır. Bundan dolayı Ad Block gibi reklam engelleyicilerin kullanılmasına izin verilmemektedir. Anlayış göstererek bu site için reklam engelleyicinizi devredışı bıraktığınız için şimdiden teşekkür ederiz.

Devredışı bıraktım, siteyi gezmeye devam edebilirim.