Taslak 6331 Risk Değerlendirmesi Yönetmeliği Taslağı

Konu, 'Taslaklar, İptaller ve Diğerleri' kısmında Anıl09 tarafından paylaşıldı.

Sayfayı Paylaş

  1. ATURAN

    ATURAN TÜİSAG Üyesi



    Arkadaşlar bu işin gırgırıydı ancak gerçekten çok önemli ve sorumluluk isteyen bir görevimiz var, sonuçta konu insan hayatı...
    İşimizi çok ciddiye alarak doğru öngörülerde bulunmalıyız ve çalışanlarımız ile kendi geleceğimizi korumalıyız...
    Unutmayın çalışan herkese eğitimler vermekle yükümlüyüz ve bu eğitim konularından biriside iş kazaları ve meslek hastalıkları ile beraber risk analizleridir. Kendimizi yetiştiremezsek çalışanlarımızı nasıl eğiteceğiz ? Bu konuda araştırmacı olmalı ve kendi mesleğimizin dışına çıkarak bilgi toplamalıyız...Bu işi sadece ünvan olarak görenler ve hafife alanlara, sadece bir iş bulayım da diyenlere iş hukukundaki cezaları hatırlatmak i
    isterim...



     
    esat1903 bu yazıya teşekkür etti.
  2. Esat ÜN

    Esat ÜN TÜİSAG Üyesi



    bakanligin boyle bir calismasi var ve net bir sekilde is guvenligi uzmanlarida risk analizi egitimi alacak.
    Yukarki taslak nedir ne degildir bilemem ama net bir sekilde uzmanlarin egitim alacagi yaziyor.
    İyi geceler



     
    ATURAN bu yazıya teşekkür etti.
  3. ahmeterkin

    ahmeterkin TÜİSAG Üyesi

    esat1903, yazdıklarınıza harfiyen katılıyorum. alıntı yapmanızdan yana sıkıntı yok:) onu yazmamdaki amaç şuydu; yukarda yazılanlarda hani gene mi eğitim almamız gerekecek deniyordu onun bizegeçerli olmadığını söylemek amaçlıydı. tabiki risk analizi yapmak hele en bazit yol denen 5x5 matrisle bile hiç de kolay bişey değil esasında. dediğiniz gibi amaç yasak savmaksa zaten en kralı yapılır yasak savmanın. ama işin doğrusunu yapıp hakiketen bir işe yaraması için sizinde çok güzel izah ettiğiniz gibi bir dizi ön çalışma şarttır. burda herkes mühendis, her mühendis bir şekilde işinde farkında olmadan da risk analizi dediğimiz şeyi yapıyor ama bunu risk analizi olarak bir yöntem yada vs ile yapmıyorlar. kimi mühendis de zaten işinden gücünden bi haber konuda onları lakadar etmiyor zaten:)
    risk analizi siznde dediğiniz gibi bir ekip işidir. tavsiyem hiç kimse ben tek başıma yaparım diye kooları sıvayıp dalmasın heleki kendi mühendislik formasyonundan farklı bir sektörde isg uzamanı olarak çalışıyorsa. isg uzmanı-iş yeri hekimi-bakım sorumlu mühendisi-elektirik mühendisi-vardiya sorumlusu/amiri-usta başları vs gibi kişiler ile birlikte hazırlanmalıdır.

    ayrıca bende risk analiz yöntemleri üstüne bir eğitim vs arıyorum hatta yüksek lisans düşünüyorum direkt de B sınıfına geçiş için ve yaptıpım ünv. araştırmalarında derslerde risk yönetimi olmasına rağmen gidip görüştüğüm yüksek lisans programı olan ünv ler bile bu dersin içeriğinin nasıl olacağını hala bilemiyorlar. genelde herkes 5x5 yapıp geçiyor. bunun en kolay yöntem olması ile birlikte c sınıfı eğitim için gittiğimiz eğitimkurumlarında da en öncelikli 5x5 anlatılıp diğer bir sürü yönetim sadece adı ve birkaç genel özelliği anlatılıp geçilliyor olmasıdır. yani bir yerde mecburiyetten de 5x5 tercih ediliyor. çünkü diğer yöntemlerin nasıl uygulanacağına dair ne düzgün bir örnek var nede bilgi var eğitimlerde. sonrasında çalışma safhasındada farklı bir yöntem istendiğinde ki bunlarıda genelde büyük yabancı ortaklı firmalarda karşımıza çıkıyor kulaktan dolma bilgiler ile bişeyler yapılmaya çalışılıyor. her alanda olduğu gibi bu alanda da ülkemiz ne yazıkki muassır medeniyet ve ilim seviyesini tüm dünyanın 10 sene gerisinden takip ettiği için umarım ilerleyen zamanlarda bunlarda tam anlamıyla oturup eğitimlerde düzgün bilgilerin verileceği hale gelecektir ümidini taşıyorum.

     
  4. Anıl09

    Anıl09 TÜİSAG Üyesi

    Sevgili ATURAN,
    taslağa ilk rastladığımda yorum yapan bazı arkadaşlar gibi yeniden eğitim mi? bu şekilde RD yapabilme sorumluluğumuz başkalarına damı verilebilecek? gibi kafamdaki soru işaretleriyle konuyu açtım.bu konunun bakanlığın hazırlaması durumunun belirsizliği veya akademik bir çalışma olma olasılığına katılmakla beraber ciddiye alıp almama sizin tercihinizdir.Sonuçta kendi algı ve değerlendirmelerimizi paylaşıyoruz.Böyle bir uygulamayla karşılaşırsak bizi nasıl etkileri konuşuyoruz burada.Kaldı ki 6331 yürürlüğe girdikten sonra çeviri olan bir çok yönetmeliğin revize edileceği,yeniden oluşturulacağını veya yeniden yayınlanacağını biliyoruz.yeni kanuna göre hazırlanan yeni yönetmeliklerde öncekileri geçersiz kılacaktır doğal olarak.(İçeriği ve ruhu aynı olsa bile).Ama çıksın sonra tartışırız da tercih meselesidir tabi....



    TÜİSAG Youtube Kanalına abone olarak bizi desteklemeyi unutmayın !



     
  5. papillon

    papillon TÜİSAG Üyesi

    bize eğitimde hocamız böyle bir taslak olduğundan bahsetmişti "yakında duyarsanız şaşırmayın diye söylüyorum ,yani risk değerlendirmesi yapmak istiyorsanız eğitim almak mecburiyetinde kalabilirsiniz " demişti.

     
  6. ATURAN

    ATURAN TÜİSAG Üyesi

    Bencede...;) kafa karıştırmamak lazım...

    Büyüklerimiz üzerinde çalıştıkları yönetmelikleri yürürlüğe koymadan bizimle paylaşabilirse ne güzel olur...



    TÜİSAG Youtube Kanalına abone olarak bizi desteklemeyi unutmayın !



     
  7. Esat ÜN

    Esat ÜN TÜİSAG Üyesi

  8. emrahçakır

    emrahçakır TÜİSAG Üyesi

    Merhabalar,

    Benim kayıtlarıma 05.01.2012 taslak olarak girmiş.Demekki bir hayli eski

     
    ATURAN bu yazıya teşekkür etti.
  9. Anıl09

    Anıl09 TÜİSAG Üyesi

    Risk Değerlendirmesi Yönetmeliği Taslağı
    [​IMG]
    [​IMG]

    Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı İş Sağlığı Ve Güvenliği Risk Değerlendirmesi Yönetmeliği Taslağı Hazırladı
    Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, iş sağlığı ve güvenliği yönünden risk değerlendirmesinin işyerlerinde ne şekilde yapılacağı, değerlendirme yapacak kişi ve kuruluşların niteliklerinin belirlenmesi, gerekli izinlerin verilmesi ve iptal edilmesi ile ilgili usul ve esasları düzenlemek üzere, İş Sağlığı Ve Güvenliği Risk Değerlendirmesi Yönetmeliği Taslağı hazırladı.
    Ancak, taslakta, değerlendirme yapacak kişi ve kuruluşların niteliklerinin belirlenmesi, gerekli izinlerin verilmesi ve iptal edilmesi ile ilgili usul ve esaslar hakkında herhangi bir hüküm yer almamakta.
    Valla RD ile ilgili bir takıntım yok amma buna gece rastladım...bilginize sunuyorum...


     

    Ekli Dosyalar:

    ali ihsan saatci, reaxi ve yurdanur84 bu yazıya teşekkür etti.
  10. köksal yağmur

    köksal yağmur TÜİSAG Üyesi

    hayatımızın her anında, doğduğumuzdan beri sınav heyacanını bizlere unutturmayan, sürekli olarak bizleri dinamik tutmak isteyen sisteme ve değerli fikirlere teşekkür ediyorum !

     
    yusuf.dulda bu yazıya teşekkür etti.
  11. yurdanur84

    yurdanur84 TÜİSAG Üyesi

    yılbaşı yaklaştıkça yönetmelik ve taslak sayılarında artış oluyor nedense :k_karışık: hakkımızda hayırlısı umarım sıkıntılı bir durumla karşılaşmayız.bir önceki taslağı yanlış anlamadıysak risk değerlendirmesi için yeni bir sınava girmemize gerek yok sanırım :evet:

     
  12. Berkay Hasan Yalçın

    Berkay Hasan Yalçın TÜİSAG Üyesi

    Risk değerlendirmesi yapacak kişi ve kuruluşların niteliği
    MADDE 11- (1) İşyerinde risk değerlendirmesi;

    a) 24 saati teorik, 6 saati grup çalışması ve sunum olmak üzere 30 saatten az olmamak kaydıyla Bakanlıkça yetkilendirilmiş eğitim kurumlarınca düzenlenen ve yatay ve dikey olarak hazırlanmış EK-1 deki “İş Sağlığı ve Güvenliği risk değerlendirme Eğitimi programı” na katılarak yapılacak sınavda başarılı olup yetki belgesi almış;
    1) Teknik meslek yüksek okulu ve iş sağlığı ve güvenliği meslek yüksek okulu mezunları,
    2) İş sağlığı ve güvenliği veya iş güvenliği doktorası yapmış olanlar,
    3) Mühendis, mimar veya teknik elemanlar,

    b) İşyeri hekimleri,
    c) İş güvenliği uzmanları,

    tarafından gerçekleştirilir.


    Bu yukarıdaki maddeye göre İş Güvenliği Uzmanları, ayrıca bir risk analizi eğitimi almazlar. Eğer yönetmelik okumayı bilirseniz bunu da görmüş olursunuz. a) şıkkına bağlı olarak 1) 2) ve 3) seçenekleri verilmiştir. Yani bu a seçeneğine bağlı olan mühendisler, mektepliler falan eğitim aldığı taktirde risk analizi yapabilir demek.
    b) seçeneği a) seçeneğinden yani eğitim alma koşulundan bağımsızdır. c) seçeneği de aynı şekilde a) seçeneğinden bağımsızdır. Bu 11. maddede uzmanların ve iş yeri hekimlerinin eğitim almayacağı ortadadır.
    Syg.

     
    ali ihsan saatci ve sinemis bu yazıya teşekkür etti.
  13. sinemis

    sinemis TÜİSAG Üyesi

    siz zaten eğitim kurumundan eğitim aldığınızda bu eğitim veriliyor,o yeterlilikle uzmanlık sınavına giriyorsunuz
    yazılanları ,yönetmelikleri lütfen artık daha dikkatli okuyalım.çünkü her birimiz uzmanız artık ..
    iş güvenliği uzmanlarının kendi arzusu dışında başka bir eğitime ihtiyacı yok risk değerlendirmesi yapması için .

     
  14. cetintatar

    cetintatar TÜİSAG Üyesi

    şimdi bu risk değerlendirmesi kursunu kimler verecek?

     
  15. ATURAN

    ATURAN TÜİSAG Üyesi

  16. ATURAN

    ATURAN TÜİSAG Üyesi

  17. ATURAN

    ATURAN TÜİSAG Üyesi

    Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığından:
    İş Sağlığı Ve Güvenliği Risk Değerlendirmesi Yönetmeliği Taslağı
    BİRİNCİ BÖLÜM
    Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
    Amaç
    MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin amacı, iş sağlığı ve güvenliği yönünden risk
    değerlendirmesinin işyerlerinde ne şekilde yapılacağı, değerlendirme yapacak kişi ve
    kuruluşların niteliklerinin belirlenmesi, gerekli izinlerin verilmesi ve iptal edilmesi ile ilgili
    usul ve esasları düzenlemektir.
    Kapsam
    MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, 20/6/2012 tarihli ve 6331 sayılı İş Sağlığı ve
    Güvenliği Kanunu kapsamındaki işyerlerinde uygulanır.
    Dayanak
    MADDE 3 - (1) Bu Yönetmelik;
    a) İş Sağlığı ve Güvenliği Kanununun 30 uncu maddesine,
    b) 9/1/1985 tarihli ve 3146 sayılı Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığının Teşkilat ve
    Görevleri Hakkında Kanunun 12 nci maddesine
    dayanılarak hazırlanmıştır.
    Tanımlar
    MADDE 4 - (1) Bu Yönetmelikte geçen;
    a) Bakanlık: Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığını,
    b) Kabul edilebilir risk seviyesi: Yasal yükümlülükler ve işyerinin önleme politikasına
    göre yeterli; çalışan, işyeri ya da iş ekipmanını zarara uğratmayacak risk seviyesini,
    c) Önleme: İşyerinde yürütülen işlerin bütün safhalarında iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili
    riskleri ortadan kaldırmak veya azaltmak için planlanan ve alınan tedbirlerin tümünü,
    ç) Ramak kala olay: İşyerinde meydana gelen; çalışan, işyeri ya da iş ekipmanını zarara
    uğratma potansiyeli olduğu halde zarara uğratmayan olayı,
    d) Risk: Tehlikeden kaynaklanacak kayıp, yaralanma ya da başka zararlı sonuç
    meydana gelme ihtimalini,
    e) Risk değerlendirmesi: İşyerinde var olan ya da dışarıdan gelebilecek tehlikelerin
    belirlenmesi, bu tehlikelerin riske dönüşmesine yol açan faktörler ile tehlikelerden kaynaklanan
    risklerin analiz edilerek derecelendirilmesi ve kontrol tedbirlerinin kararlaştırılması amacıyla
    yapılması gerekli çalışmaları,
    f) Tehlike: İşyerinde var olan ya da dışarıdan gelebilecek, çalışanı veya işyerini
    etkileyebilecek zarar veya hasar verme potansiyelini,
    ifade eder.
    İKİNCİ BÖLÜM
    Risk Değerlendirmesi Yükümlülüğü ve Gerçekleştirilmesi
    Risk değerlendirmesi yükümlülüğü
    MADDE 5 - (1) İşveren; çalışma ortamı ve çalışanların sağlık ve güvenliğini sağlama,
    sürdürme ve geliştirme amacı ile iş sağlığı ve güvenliği yönünden risk değerlendirmesi yapmak
    veya yaptırmakla yükümlüdür.
    (2) Risk değerlendirmesi çalışmalarında kişi veya kişilerin görevlendirilmiş olması ya
    da risk değerlendirmesinin gerçekleştirilmiş olması; işverenin, işyerinde iş sağlığı ve
    güvenliğinin sağlanması yükümlülüğünü ortadan kaldırmaz.
    Risk değerlendirmesinin gerçekleştirilmesi
    MADDE 6 - (1) Risk değerlendirmesi, işverenin oluşturduğu bir ekip tarafından
    gerçekleştirilir. Oluşturulan ekipte aşağıdakiler yer alır:
    a) İşveren veya vekili,
    b) İşyerinde sağlık ve güvenlik hizmetini yürüten iş güvenliği uzmanları ile işyeri
    hekimleri,
    c) İşyerindeki çalışan temsilcileri,
    ç) İşyerindeki destek elemanları,
    d) İşyerindeki bütün birimleri temsil edecek şekilde belirlenen ve işyerinde yürütülen
    çalışmalar, mevcut veya muhtemel tehlike kaynakları ile riskler konusunda bilgi sahibi
    çalışanlar.
    (2) 10`dan az çalışanı olup az tehlikeli sınıfta yer alan işyerlerinde, risk
    değerlendirmesini işveren kendisi yapabilir.
    (3) İşveren, risk değerlendirmesi çalışmalarında görevlendirilen kişi veya kişilerin
    görevlerini yerine getirmeleri amacıyla araç, gereç, mekân ve zaman gibi gerekli bütün
    ihtiyaçlarını karşılar, görevlerini yürütmeleri sebebiyle hak ve yetkilerini kısıtlayamaz.
    (4) İşveren, risk değerlendirmesi çalışmalarında görevlendirilen kişi veya kişilere
    ihtiyaç duydukları her türlü bilgi ve belgeyi temin etmek; bu kişi veya kişiler ise sağlanan bilgi
    ve belgeleri korumak ve gizli tutmakla yükümlüdür.
    ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
    Risk Değerlendirmesi Çalışması ve Aşamaları
    Risk değerlendirmesi çalışması
    MADDE 7 - (1) Risk değerlendirmesi; tüm işyerlerinde kuruluş aşamasından başlamak
    üzere tehlikeleri tanımlama, riskleri analiz etme, riskleri kontrol altına alma, dokümantasyon ve
    yapılan çalışmaları yenileme aşamaları izlenerek gerçekleştirilir.
    Tehlikelerin tanımlanması
    MADDE 8- (1) Çalışma ortamı, çalışanlar ve işyerindeki mevcut belgelere ilişkin
    aşağıdaki bilgiler toplanır:
    a) İşyeri bina ve eklentileri,
    b) İşyerinde yürütülen faaliyetler ile iş ve işlemler,
    c) Üretim süreç ve teknikleri,
    ç) İş ekipmanları,
    d) Kullanılan maddeler,
    e) Artık ve atıklarla ilgili işlemler,
    f) Organizasyon ve hiyerarşik yapı, görev, yetki ve sorumluluklar,
    g) Çalışanların tecrübe ve düşünceleri,
    ğ) İşe başlamadan önce mevzuat gereği alınacak çalışma izin belgeleri,
    h) Çalışanların eğitim, yaş, cinsiyet ve benzeri özellikleri ile sağlık gözetimi kayıtları,
    ı) Genç, yaşlı, engelli, gebe veya emziren çalışanlar gibi özel politika gerektiren gruplar
    ile kadın çalışanların durumu,
    i) İşyerinin teftiş sonuçları,
    j) Meslek hastalığı kayıtları,
    k) İş kazası kayıtları,
    l) İşyerinde meydana gelen ancak yaralanma veya ölüme neden olmadığı halde işyeri ya
    da iş ekipmanının zarara uğramasına yol açan olaylara ilişkin kayıtlar,
    m) Ramak kala olay kayıtları,
    n) Malzeme güvenlik bilgi formları,
    o) Ortam ve kişisel maruziyet düzeyi ölçüm sonuçları,
    ö) Varsa daha önce yapılan risk değerlendirmesi çalışmalarının sonuçları,
    p) Acil durum planları, yapı işleri sağlık ve güvenlik planı ve patlamadan korunma
    dokümanı hazırlanması gereken işyerlerinde önceden hazırlanan belge ve raporlar.
    (2) Toplanan bilgiler ışığında; İş Sağlığı ve Güvenliği Kanununa göre yürürlüğe
    konulan mevzuatta yer alan hükümler de dikkate alınarak, çalışma ortamında bulunan fiziksel,
    kimyasal, biyolojik, psikososyal, ergonomik ve benzeri tehlike kaynakları ile bunların
    etkileşimi sonucu ortaya çıkabilecek tehlikeler belirlenir ve kayda alınır. Bu belirleme
    yapılırken aşağıdaki hususlar, bu hususlardan etkilenecekler ve ne şekilde etkilenebilecekleri
    göz önünde bulundurulur:
    a) İşletmenin yeri nedeniyle ortaya çıkabilecek tehlikeler,
    b) Seçilen alanda, işyeri bina ve eklentilerinin plana uygun yerleştirilmemesi veya
    planda olmayan ilavelerin yapılmasından kaynaklanabilecek tehlikeler,
    c) İşyeri bina ve eklentilerinin yapı ve yapım tarzı ile seçilen yapı malzemelerinden
    kaynaklanabilecek tehlikeler,
    ç) Bakım ve onarım işleri de dahil işyerinde yürütülecek her türlü faaliyet esnasında
    çalışma usulleri, vardiya düzeni, ekip çalışması, organizasyon, nezaret sistemi, hiyerarşik
    düzen, ziyaretçi veya işyeri çalışanı olmayan diğer kişiler gibi faktörlerden kaynaklanabilecek
    tehlikeler,
    d) İşin yürütümü, üretim teknikleri, kullanılan maddeler, makine ve ekipman, araç ve
    gereçler ile bunların çalışanların fiziksel özelliklerine uygun tasarlanmaması veya
    kullanılmamasından kaynaklanabilecek tehlikeler,
    e) Kuvvetli akım, aydınlatma, paratoner, topraklama gibi elektrik tesisatının bileşenleri
    ile ısıtma, havalandırma, atmosferik ve çevresel şartlardan korunma, drenaj, arıtma, yangın
    önleme ve mücadele ekipmanı ile benzeri yardımcı tesisat ve donanımlardan kaynaklanabilecek
    tehlikeler,
    f) İşyerinde yanma, parlama veya patlama ihtimali olan maddelerin işlenmesi,
    kullanılması, taşınması, depolanması ya da imha edilmesinden kaynaklanabilecek tehlikeler,
    g) Çalışma ortamına ilişkin hijyen koşulları ile çalışanların kişisel hijyen
    alışkanlıklarından kaynaklanabilecek tehlikeler,
    ğ) Çalışanın, işyeri içerisindeki ulaşım yollarının kullanımından kaynaklanabilecek
    tehlikeler,
    h) İşyerinde; çalışana karşı şiddet, psikolojik taciz veya aşırı iş yüklemesi, stres veya
    sorumlulukların net bir şekilde belirlenmemesi ile birimler ya da kişiler arasındaki
    iletişimsizlikten kaynaklanabilecek tehlikeler,
    ı) Çalışanların iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili yeterli eğitim almaması,
    bilgilendirilmemesi, çalışanlara uygun talimat verilmemesi veya çalışma izni prosedürü
    gereken durumlarda bu izin olmaksızın çalışılmasından kaynaklanabilecek tehlikeler.
    (3) Çalışma ortamında bulunan fiziksel, kimyasal, biyolojik, psikososyal, ergonomik ve
    benzeri tehlike kaynaklarının neden olduğu tehlikeler ile ilgili işyerinde daha önce kontrol,
    ölçüm, inceleme ve araştırma çalışması yapılmamış ise risk değerlendirmesi çalışmalarında
    kullanılmak üzere; bu tehlikelerin, nitelik ve niceliklerini ve çalışanların bunlara maruziyet
    seviyelerini belirlemek amacıyla gerekli bütün kontrol, ölçüm, inceleme ve araştırmalar yapılır.
    risk analizi
    MADDE 9 - (1) Tespit edilmiş olan tehlike veya tehlike kaynaklarının her biri ayrı ayrı
    dikkate alınarak bu tehlikelerden kaynaklanabilecek risklerin hangi ihtimalde oluşacağı ile bu
    risklerden kimlerin, nelerin, ne şekilde ve hangi şiddette zarar görebileceği belirlenir. Bu
    belirleme yapılırken mevcut kontrol tedbirlerinin etkisi de göz önünde bulundurulur.
    (2) Toplanan bilgi ve veriler, aşağıdaki hususlar esas alınarak seçilen uygun
    yöntemlerden biri veya birkaçı bir arada kullanılarak analiz edilir:
    a) İşletmenin özellikleri;
    1) İşyerinin yapısı,
    2) Yürütülen işlerin özelliği,
    3) Çalışanların nitelikleri,
    4) Üretim yöntem ve şekilleri,
    5) İş organizasyonu,
    6) İş ekipmanları,
    7) Kullanılan maddeler,
    b) Tehlike veya risklerin özellikleri;
    1) Kullanılacak verilerin yapısı, sayısı ve karmaşıklığı,
    2) Çalışma ortam ve şartları ile bunlardan kaynaklanan tehlike ve muhtemel
    riskler ile varsa özel tehlike türleri,
    c) Analiz sürecinin özellikleri;
    1) Hedefe uygunluğu,
    2) Kapsamının genişliği,
    3) Gerekli olan teçhizatın sayısı,
    4) Maliyeti,
    5) Gereken süre ve sürenin programlanabilirliği,
    ç) Yöntemin özellikleri;
    1) Karmaşıklığı,
    2) Anlaşılabilirliği,
    3) Analizin nitel ya da nicel yapılması,
    4) Sonuçların hassasiyeti,
    5) Detaylılığı,
    6) Teknik bir altyapı gerektirip gerektirmediği,
    7) Yenilenebilme esnekliği.
    (3) İkinci fıkrada sayılan hususlara göre uluslararası standartlarla belirlenmiş uygun
    analiz yöntem veya yöntemlerinin bulunması halinde, bu yöntem veya yöntemler kullanılması
    önceliklidir.
    (4) İşyerinde birbirinden farklı işlerin yürütüldüğü bölümlerin bulunması halinde birinci
    ve ikinci fıkralardaki hususlar her bir bölüm için tekrarlanır.
    (5) Analizin ayrı ayrı bölümler için yapılması halinde çıktılar bir bütün olarak ele alınıp
    sonuçlandırılır.
    (6) Analiz edilen riskler etkilerinin büyüklüğüne göre önem ve öncelik sıralamasına tabi
    tutularak risk kontrol adımlarına başlanmadan önce yazılı hale getirilir.
    Risk kontrol adımları
    MADDE 10 - (1) Risklerin kontrolünde şu adımlar uygulanır:
    a) Planlama; Analiz edilerek etkilerinin büyüklüğüne ve önemine göre sıralı hale
    getirilen risklerin kontrolü amacıyla bir planlama yapılır.
    b) Risk kontrol tedbirlerinin kararlaştırılması; Risk kontrol tedbirleri kararlaştırılırken,
    öncelikle tehlikeler ve tehlike kaynakları ortadan kaldırılır, bu yapılamıyor ise riskin kabul
    edilebilir seviyeye indirilmesi için sırasıyla aşağıdaki adımlar izlenir;
    1) Tehlikeliyi, tehlikeli olmayan veya daha az tehlikelilerle ikame,
    2) Riskler ile kaynağında mücadele,
    3) Toplu korunma önlemlerine, kişisel korunma önlemlerine göre öncelik verilmesi.
    c) Risk kontrol tedbirlerinin uygulanması; Kararlaştırılan tedbirlerin iş ve işlem
    basamakları, işlemi yapacak kişi ya da işyeri bölümü, sorumlu kişi ya da işyeri bölümü,
    başlama ve bitiş tarihi ile benzeri bilgileri içeren planlar hazırlanır. Bu planlar işverence
    uygulamaya konulur.
    ç) Uygulamaların izlenmesi; Hazırlanan planların uygulama adımları düzenli olarak
    takip edilir, denetlenir ve aksayan yönler tespit edilerek gerekli düzeltici ve önleyici işlemler
    tamamlanır.
    (2) Belirlenen risk için kontrol tedbirlerinin hayata geçirilmesinden sonra yeniden risk
    seviyesi tespiti yapılır. Yeni seviye, kabul edilebilir risk seviyesinin üzerinde ise bu maddedeki
    adımlar tekrarlanır.
    Dokümantasyon
    MADDE 11 - (1) Risk değerlendirmesi asgarî aşağıdaki hususları kapsayacak şekilde
    dokümante edilir:
    a) İşyerinin unvanı, adresi ve işverenin adı,
    b) Gerçekleştiren kişilerin isim ve unvanları ile bunlardan iş güvenliği uzmanı ve işyeri
    hekimi olanların Bakanlıkça verilmiş belge bilgileri ve varsa iş sağlığı ve güvenliği hizmeti
    alınan ortak sağlık ve güvenlik biriminin unvan ve Bakanlıkça verilmiş belge bilgileri,
    c) Gerçekleştirildiği tarih ve geçerlilik tarihi,
    ç) Risk değerlendirmesi işyerindeki farklı bölümler için ayrı ayrı yapılmışsa her birinin
    adı,
    d) Belirlenen tehlike kaynakları ile tehlikeler,
    e) Tespit edilen riskler,
    f) Risk analizinde kullanılan yöntem veya yöntemler,
    g) Tespit edilen risklerin önem ve öncelik sırasını da içeren analiz sonuçları,
    h) Düzeltici ve önleyici kontrol tedbirleri, gerçekleştirilme tarihleri ve sonrasında tespit
    edilen risk seviyesi.
    (2) Risk değerlendirmesi dokümanının sayfaları numaralandırılarak; gerçekleştiren
    kişiler tarafından her sayfası paraflanıp, son sayfası imzalanır.
    Risk değerlendirmesinin yenilenmesi
    MADDE 12 - (1) Yapılmış olan risk değerlendirmesi; tehlike sınıfına göre çok tehlikeli,
    tehlikeli ve az tehlikeli işyerlerinde sırasıyla en geç üç, beş ve yedi yılda bir yenilenir.
    (2) Aşağıda belirtilen durumlarda ortaya çıkabilecek yeni risklerin, işyerinin tamamını
    veya bir bölümünü etkiliyor olması göz önünde bulundurularak risk değerlendirmesi tamamen
    veya kısmen yenilenir:
    a) İşyerinin taşınması veya binalarda değişiklik yapılması,
    b) İşyerinde uygulanan teknoloji, kullanılan madde ve ekipmanlarda değişiklikler
    yapılması,
    c) Üretim yönteminde değişiklikler olması,
    ç) İş kazası, meslek hastalığı veya ramak kala olay meydana gelmesi,
    d) Çalışma ortamına ait sınır değerlere ilişkin bir mevzuat değişikliği olması,
    e) Çalışma ortamı ölçümü ve sağlık gözetim sonuçlarına göre gerekli görülmesi,
    f) İşyeri dışından kaynaklanan ve işyerini etkileyebilecek yeni bir tehlikenin ortaya
    çıkması.
    DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
    Çeşitli ve Son Hükümler
    Büyük kaza önleme politika belgesi veya güvenlik raporu hazırlanması gereken
    işyerlerinde risk değerlendirmesi
    MADDE 13 - (1) İş Sağlığı ve Güvenliği Kanununun 29 uncu maddesi gereğince büyük
    kaza önleme politika belgesi veya güvenlik raporu hazırlanan işyerlerinde; bu belge ve
    raporlarda değerlendirilmiş riskler, bu yönetmeliğe göre yapılacak risk değerlendirmesiyle,
    tekrarlardan kaçınmak için bütünleştirilir.
    Birden fazla işveren olması durumunda risk değerlendirmesi çalışmaları
    MADDE 14 - (1) Aynı çalışma alanını birden fazla işverenin paylaşması durumunda,
    yürütülen işler için diğer işverenlerin yürüttüğü işler de göz önünde bulundurularak ayrı ayrı
    risk değerlendirmesi gerçekleştirilir. İşverenler, risk değerlendirmesi çalışmalarını,
    koordinasyon içinde yürütür, birbirlerini ve çalışan temsilcilerini tespit edilen riskler
    konusunda bilgilendirir.
    (2) Birden fazla işyerinin bulunduğu iş merkezleri, iş hanları, sanayi bölgeleri veya
    siteleri gibi yerlerde, işyerlerinde ayrı ayrı gerçekleştirilen risk değerlendirmesi çalışmalarının
    koordinasyonu yönetim tarafından yürütülür. Yönetim; bu koordinasyonun yürütümünde,
    işyerlerinde iş sağlığı ve güvenliği yönünden diğer işyerlerini etkileyecek tehlikeler hususunda
    gerekli tedbirleri almaları için ilgili işverenleri uyarır. Bu uyarılara uymayan işverenleri
    Bakanlığa bildirir.
    Asıl işveren ve alt işveren ilişkisinin bulunduğu işyerlerinde risk değerlendirmesi
    MADDE 15 - (1) Bir işyerinde bir veya daha fazla alt işveren bulunması halinde;
    yürüttükleri işlerle ilgili olarak her alt işveren, bu Yönetmelik hükümleri uyarınca gerekli risk
    değerlendirmesi çalışmalarını yapar veya yaptırır. Alt işverenlerin risk değerlendirmesi
    çalışmaları konusunda asıl işverenin sorumluluk alanları ile ilgili ihtiyaç duydukları bilgi ve
    belgeler asıl işverence sağlanır. Asıl işveren, alt işverence yürütülen risk değerlendirmesi
    çalışmalarını denetler ve bu konudaki çalışmalarını koordine eder.
    (2) Alt işverenler gerçekleştirilen risk değerlendirmesi sonucu düzenlenen dokümanın
    bir nüshasını asıl işverene verir. Asıl işveren; bu risk değerlendirmesi çalışmalarının
    sonuçlarını kendi çalışmasıyla bütünleştirerek, risk kontrol tedbirlerinin uygulanıp
    uygulanmadığını izler, denetler ve uygunsuzlukların giderilmesini sağlar.
    Çalışanların görüşlerinin alınması ve bilgilendirme
    MADDE 16 - (1) Risk değerlendirmesinin işverenin kendisi tarafından yapıldığı
    durumlarda; destek elemanları ile çalışan temsilcilerinin, risk değerlendirmesi çalışması
    yapılırken sürece katılarak, risk analizi sonrasında alınması gereken düzeltici ve önleyici
    tedbirlerin ve kullanılması gereken koruyucu donanım ve ekipmanın belirlenmesi konularında
    görüşlerinin alınması sağlanır.
    (2) İşyerinde çalışanlar, çalışan temsilcileri ve başka işyerlerinden çalışmak üzere gelen
    çalışanlar ve bunların işverenleri; işyerinde karşılaşılabilecek sağlık ve güvenlik riskleri ile
    düzeltici ve önleyici tedbirler hakkında bilgilendirilir. Ciddi ve yakın tehlikeye maruz kalan
    veya kalma riski olan bütün çalışanlar ise tehlikeler ile bunlardan doğan risklere karşı alınmış
    ve alınacak tedbirler hakkında derhal bilgilendirilir.
    Risk değerlendirmesi rehberleri
    MADDE 17 - (1) İşverenlere, risk değerlendirmesi ile ilgili yükümlülükleri bakımından
    yardımcı olmak veya yol göstermek amacıyla risk değerlendirmesi rehberleri hazırlanabilir.
    Rehberler işyerinde çalışan sayısı ve işyerinin bulunduğu tehlike sınıfı göz önüne alınarak;
    sektör, meslek veya yapılan işlere özgü olabilir.
    (2) Kamu kurum ve kuruluşları, kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları, işçiişveren
    ve memur sendikaları ile kamu yararına çalışan sivil toplum kuruluşları faaliyet
    gösterdikleri sektörde rehber çalışmalarında bulunabilir. Bakanlıkça, bu Yönetmelik
    hükümlerine uygunluğu yönünden değerlendirilerek onaylanan taslaklar, Bakanlık tarafından
    sektör, meslek veya yapılan işlere özgü risk değerlendirmesi uygulama rehberleri olarak
    yayımlanır.
    Yürürlük
    MADDE 18 - (1) Bu Yönetmeliğin;
    a) 6 ncı maddesi birinci fıkrasının (b) bendi;
    1) Kamu kurumları ile 50’den az çalışanı olan ve az tehlikeli sınıfta yer alan işyerleri
    için 01/07/2014 tarihinde,
    2) 50’den az çalışanı olan tehlikeli ve çok tehlikeli sınıfta yer alan işyerleri için
    01/07/2013 tarihinde,
    3) Diğer işyerleri için 31/12/2012 tarihinde,
    b) Diğer maddeleri 31/12/2012 tarihinde
    yürürlüğe girer.
    Yürütme
    MADDE 19 - (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı
    yürütür.

     
  18. Esat ÜN

    Esat ÜN TÜİSAG Üyesi

    uyarınız için teşekkürler. ilk başta daha maddeleri okumadan ben ezbere bu manayı çıkarmıştım. bunun sebebi de konunun açıldığı gün çasgemin isaf da verdiği eğitime katılmıştım. orada bu konu açılmıştı ve risk analizi eğitimi alınacağından bahsedilmişti.

    çasgemin eğitimine katılıp akşamda bu yazıyı görünce ezbere konuşmuş oldum. çünkü çasgemin eğitiminde uzmanların eğitim risk analizi eğitimi alacağı, konuşulmuştu. diğer kişiler için, risk analizi yapabilecekleri konuşulmamıştı. ezbere konuşmuş oldum.

    madde de uzman dışındaki kişilerinde risk analizi eğitimi alıp risk değerlendirmesi yapabileceği manası çıkardım şimdi. bu son derece yanış olur bence.

    biz 180+40saatlik eğitim ile risk analizi yapmanın zor olduğunu savunurken, iş güvenlği eğitimi almamış birinin risk analizi eğitimi ile risk analizi yapması eksik uygulama olur.

    yinede bu risk analizi konusunun tartışılması gerekiyor.

    örneğin 180 saatlik eğitimin arttırılıp risk analizi dersinin daha kapsamlı yapılması ile sıkıntı aşılabilir. veya daha başka sistemlerde uygulanabilir.

    ancak iş güvenliği eğitimi almamış birinin risk analizi yapması, böyle birşey olabilir mi?

    en azından benim ilk anladığım, çasgemin eğitiminde de anladığım, iş güvenliği uzmanları ve işyeri hekimleri bu eğitimi alıp risk analizi yapmalarıydı.

     
    Berkayya bu yazıya teşekkür etti.
  19. KadirCoskun

    KadirCoskun TÜİSAG Üyesi

  20. deryayran

    deryayran TÜİSAG Üyesi

    Arkadaşlar, bu yönetmelik 4857 nin 78. maddesi uyarınca olan, eski yönetmelikteki maddeler. Aldığımız İş Güvenliği Eğitimi nde en fazla konuşulan husus, Risk Değerlendirmesiydi. Ama, standarda sokmak amacıyla, bence de bir eğitim verilebilir.

     
Yüklüyor...

Sayfayı Paylaş



Yandex.Metrica