Ecza Dolabında Bulunması Gerekenler

Konu, 'Güncel Tartışma Konuları' kısmında Uzman Özlem tarafından paylaşıldı.

Sayfayı Paylaş

  1. Uzman Özlem

    Uzman Özlem TÜİSAG Üyesi



    Merhabalar,
    Sürekli işyeri hekimlerinden ecza dolabında bulunanlarla ilgili değişiklikler olduğunu duyuyorum. Bendeki listede tentürdiyotun bulunması gerek görünüyor, bunuda bir işyeri hekimi verdi liste halinde ama başka bir hekim olmasına gerek yok diyor. Sizden ricam bana güncel ve en doğru ecza dolabında bulunması gerekenler listesini verir misiniz ? Şimdiden teşekkürler.





     
  2. Uzman Özlem

    Uzman Özlem TÜİSAG Üyesi



    Arkadaşlar merhaba;

    2 Yıl önce de aynı konudan muzdaripmişim, hala aynı konularda sıkıntı devam ediyor. Özellikle bu forumda bulunan işyeri hekimleri bizi ecza dolapları ve genel ilkyardım el kitabı hakkında bilgilendirirse sevinirim.

    Mesela; benim en büyük sıkıntım ağrı kesiciler ile ilgili. Yani işyeri hekimlerimiz sürekli işyerinde değiller, hafta da 1 - 2 uğradıkları için onlar olmadığında ecza dolaplarını en etkili kullanım önemli. En büyük problem de ağrı kesici mevzusu. Hem etkili hem de alerji sebebi olmayacak hangi ağrı kesiciyi bulundurmamız gerek işyerimizde.

    3 işletmemiz var, hepsinin işyeri hekimleri farklı kişiler, ve hepsi bambaşka şeyler söylüyorlar, ve durumun vehameti ne yazık ki sadece gelen hasta personellere ilaç yazmaktan öteye gitmiyor. Bir de yılda bir periyodik kontrol tabi, ama o da dosya önlerine tüm sonuçlar ile hazır konulacak beyefendiler sadece bakacaklar, ancak bu şekilde işliyor. Haliyle bizde böyle stres oluyoruz. Hekimin yapması veya yaptırması gereken işin de peşine koşuyoruz. O yüzden özellikle sitedeki hekimlerin konu ile ilgili bizlere yardımcı olmasını rica ediyorum. Sitede daha aktif olup, sağlık ile ilgili daha çok bilgi paylaşımı yapılırsa, bizler de bu konuda kendilerine daha çok destekçi olabiliriz.

    Teşekkürler.



     
  3. OGÜN.

    OGÜN. TÜİSAG Üyesi

    ( benim düşüncem.) Çalışanlara ağrı kesici olarak ilaçları iş yerinde ; sadece işyeri hekimi vermelidir. eğer personel dışarıdan kendisi ağrı kesici getiriyorsa veya doktor rapor ile verdiyse vb. bunu size bildirmelidir. bununla ilgili talimatlar hazırlanmalıdır. eğitim programlarında mutlaka değinilmelidir. Hatta ve Hatta İş güvenliği iç yönetmeliğine bu madde ilave edilmelidir. Personellerin sıklıkla yaptığı diğer bir uygulamada getirdikleri ağrı kesici dahil diğer hapları bir birleri ile paylaşmalarıdır. Devamlı kullandıkları bir ilaç varsa eğer; sizin belirleyeceğiniz (sorumlu atadığınız (işyeri hekimi hariç)) bir personele teslim edilebilir ve onun bilgisi dahilinde işletmede bulundurulabilir . Ve İlaç sahibi dışında kimseye verdirilmemesi sağlanabilir.. Bu ve bunun gibi durumlar için iyi bir eğitim programı ve talimat , iç yönetmelik vb. olmalı ve ciddi kontroller (soyunma dolabı, iş elbisesi cep kontrolü vb.) yapılmalıdır. Unutulmamalıdır ki işyerinde olan her türlü kaza ve hastalık iş kazası ve meslek hastalığı olarak değerlenecektir. Yanlış ilaç kullanımı sonucu oluşabilecek kaza ve hastalıklar bu kapsamda değerlendirilebilir. Ben ecza dolabında ağrı kesici bulundurulmaması taraftarıyım. Eğer personelin sağlık sorunu varsa sağlık kurumuna göndermeniz daha uygun ve insancıl olacaktır... Tabi herkesin konuya bakış açısı farklıdır. Alınacak tedbir ve önlemler geliştirilebilir. Firmaların sistemine göre geliştirilebilinir. Kısacası tesiste (firmada ) ağrı kesici dahil ilaç kullanımı ile ilgili bir politika olmalıdır.

     
    Uzman Özlem ve Sorgulayan Adam bu yazıya teşekkür etti.
  4. Sorgulayan Adam

    Sorgulayan Adam TÜİSAG Üyesi

    Sorunuza bir işyeri hekiminin yanıt vermesini arzulardım. Fakat bir cevap gelmeyeceğine inandığım için yanıt vermek zorunda kaldım. Mevzuat, malzemelerin belirlenmesi, işyeri hekimi ve iş güvenliği uzmanı açısından işin yürütülmesi, çalışanlar vs. derken uzunca bir cevap yazmak beni zorlayacağı için tereddüt ettim. Zira mesajımı bitirdiğimde büyük ihtimalle yine birçok konuya değinmeyi unuttuğumu ve bazı noktaların eksik kaldığını görecek bunun rahatsızlığını hissedeceğim.

    "İşyerinde ilkyardım ve acil müdahale hizmetlerinin organizasyonu ve personelin eğitiminin sağlanması çalışmalarını ilgili mevzuat doğrultusunda yürütmek"¹ işyeri hekiminin görevlerindendir.

    Yürürlükte olan ilgili Yönetmelik'te bulunan ifade şudur:
    "Çalışma şartlarının gerektirdiği her yerde ilkyardım ekipmanları kolay erişilebilir yerlerde bulundurulur, Güvenlik ve Sağlık İşaretleri Yönetmeliğine uygun şekilde işaretlenir. Acil servis adresleri ve telefon numaraları görünür yerlerde bulundurulur."²

    Öncelikle; "ecza dolabı" terimini kullanmak yerine ilkyardım ekipmanları ve malzemelerin konulması gereken bu yerleri ilkyardım dolapları veya ilkyardım odaları benzeri isimlerle adlandıralım. Bu adlandırmayı yaparak, bu yerlerin asıl amaçlarının ilkyardım ekipmanlarına kolay ulaşım sağlanması olduğunu, bu yerlerde amacı dışında herhangi bir ilaç veya malzeme bulundurulmaması gerektiğini vurgulamış olalım.

    Böcek ilaçlama işi yapan çalışanlara zehirlenmeleri durumunda ilkyardım için atropin gerekebileceğini her iş güvenliği uzmanının bilmesi beklenemez.

    İşyeri hekimleri yapılan işin ve çalışılan işyeri koşullarının gerektirdiği durumlar için gerekli ilkyardım amaçlı ilaç ve malzemeyi belirlemek durumundadır. Malzeme seçiminde, yerleşim planında, işyerindeki bulunan ve yapılan işin getirdiği risklerin tespitinde iş güvenliği uzmanı üzerine düşen görevi yapacaktır. Ancak ilkyardım için hangi malzemelerin ve ilaçların gerekeceğini iş güvenliği uzmanı bilemez. Fikri olsa da son kararı vermek tek başına onun üzerine vazife değildir.

    Malzeme seçimi konusunda işyeri hekimine yol göstermesi açısından yürürlükten kalkan İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği Tüzüğü'nde bulunan, çalışan sayısı ve yapılan işe göre detaylandırılmış ilaç ve malzeme listeleri referans olarak alınabilir. Mutlaka işyeri hekimi tarafından bu listeler günümüze uyarlanmalıdır. Örneğin tüm listelerde adı geçen Tentürdiyot artık kullanılmayan bir malzemedir.

    Yapılan işe ve ihtiyaca göre gerekli malzemeleri işyeri hekimi aracılığıyla tespit ettik. Çalışanların yerleşimi, vardiya vs gözeterek bu malzemeleri konumlandırdık. Sağlık ve Güvenlik İşaretleri Yönetmeliğine uygun olarak³ işaretledik. Hazırlanacak Acil Durum Planı dahilinde bina içerisinde asacağımız kroki üzerinde her birini gösterdik.º

    Pekala nasıl kullanılmalı? Bu malzemeler her an ve her durumda kullanıma uygun şekilde kolay ulaşılacak şekilde olacaktır. İşyeri hekimi ve/veya diğer sağlık personeli müdahale anında oradalarsa onların yönlendirmesi ile bu malzemeler kullanılmamalıdır. Bu ikisinden biri yoksa işyerinde ilkyardımcı sertifikası eğitimi almış olan çalışanlar gözetiminde bu malzemeler ve ilaçlar kullanılmalıdır. İlkyardıma ihtiyaç duyulduğu anda bu alanda bilgi sahibi bir olmayan çalışan zaten bu malzemelerin ve ilaçların nasıl kullanılacağını bilmiyordur. Dolayısıyla Acil Durum Planı çerçevesinde kendisi için yardım çağırması gerekecektir. İlkyardım amaçlı malzeme ilaç kullanımı konusunda bilgi sahibi olan tüm çalışanların gerekli ilaç ve malzemelere ulaşımına olanak sağlanmalıdır.

    İlkyardım odası veya dolabı doğası gereği kilit altında bulundurulurken kilidin anahtarları yetkili ve görevli çalışanların her zaman kolayca ulaşabildiği bir şekilde saklanmalıdır. Başı, karnı ağrıyan herhangi bir çalışan kendi kafasına göre bu dolaptan bir ilaç almamalıdır. "Yara bandı lazım oldu." vs. denilip malzemeler karıştırmamalıdır.

    Çalışanların İş Sağlığı ve Güvenliği Eğitimlerinde ilkyardım amaçlı ilaç ve malzemelerin kimler tarafından nasıl kullanılması gerektiği anlatılmadır. Eğitim içeriği dokümanında gerekli bilgiler yazılı olmalıdır. Risk değerlendirmesi yapılırken malzeme ve ilaçların yanlış kullanımı sonucu oluşabilecek risklere değinilmelidir. Bu risklerin önlenmesi için yukarıda örnekler verdiğim uygulama şekli ayrıntılandırılarak riskin azaltılmasına çalışılmalıdır.

    Ayrıca malzeme ve ilaç listeleri bulundurulup, tayin edilecek dolap/oda sorumluları tarafından ilaç ve malzemeler sürekli kontrol altında tutmalıdır.

    Böyle bir sistemi kurup işletebilen var mı bilmiyorum. Olduğunu da sanmıyorum. Henüz hiçbir yerde göremedim, duymadım. Yürürlükteki mevzuatın gerektirdikleri ve uygulamada karşılaşılan sorunları azaltabilmek adına ortaya koyduğum işleyiş genel hatları ile yukarıdaki şekildedir.

    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    ¹İŞYERİ HEKİMİ VE DİĞER SAĞLIK PERSONELİNİN GÖREV, YETKİ, SORUMLULUK VE EĞİTİMLERİ HAKKINDA YÖNETMELİK
    Yayımlandığı resmi gazete Tarihi/Sayısı: 20.07.2013/28713
    İşlenen son değişikliğin yayımlandığı R.G.: 18.12.2014/29209
    İşyeri hekimlerinin görevleri
    MADDE 9-(2)/10-2

    ²İŞYERİ BİNA VE EKLENTİLERİNDE ALINACAK SAĞLIK VE GÜVENLİK ÖNLEMLERİNE İLİŞKİN YÖNETMELİK
    Yayımlandığı resmi gazete Tarihi/Sayısı: 17.07.2013/28710
    EK-1
    İŞYERİ BİNA VE EKLENTİLERİNDE UYGULANACAK ASGARİ SAĞLIK VE GÜVENLİK ŞARTLARI
    İlkyardım odaları - 60

    ³SAĞLIK VE GÜVENLİK İŞARETLERİ YÖNETMELİĞİ
    Yayımlandığı resmi gazete Tarihi/Sayısı:11.09.2013/28762
    Ek-2
    İŞARET LEVHALARIYLA İLGİLİ ASGARİ GEREKLER
    3.4. Acil çıkış ve ilkyardım işaretleri

    ºİŞYERLERİNDE ACİL DURUMLAR HAKKINDA YÖNETMELİK
    resmi gazete Tarihi/Sayısı: 18.06.2013/28681
    Dokümantasyon
    MADDE 12 – (1)



    TÜİSAG Youtube Kanalına abone olarak bizi desteklemeyi unutmayın !



     
    meltem ertan, NeşeB, Uzman Özlem ve 1 kişi daha buna teşekkür etti.
  5. osman.koyuncu

    osman.koyuncu TÜİSAG Üyesi

    İş yerlerinde bulunması gereken tıbbi cihaz ve ilk yardım dolabı gereklilikleri "İş Güvenliği Tüzüğü Madde 94 , 95 , 96 , 97" de belirtilmiştir. Tüzüğün yürürlükten kalkması bu konuda henüz yayınlanmış olan başka yönetmelik olmaması nedeni ile referans alınmasına engel teşkil etmez. İlk yardım dolabı gereklilikleri için referans bu maddelerdir.

    Ağrı kesici hap ile ilgili ise Madde 93 dahilinde bulunan (maden , tünel , yer altı karayolları , demiryolları) iş kollarında kişisel ilk yardım paketlerinde bulunma zorunluluğu vardır. Bu iş kollarının dışında ki iş yerlerinde yan etkileri , farklı amaçlı tüketime yol açabilmesi , zehirlenme , hatalı kullanımı sonucu ani ölümler , kalp krizi v.s. tehlikeler nedeni ile bulundurulması ve serbest kullanımı sakıncalıdır.

    Hatta yukarıda belirtilen tüzük maddelerinde belirtilen malzemeler içerisinde yer alan morfin , aneljezik , tebeşir ve diğer ampul halinde ki (enjekte edilen) v.s. ilaçların , enjektörlerin bile kilitsiz (anahtarı sağlık görevlisinde veya bölümde sorumlu ilk yardımcı eğitimi alan görevlide bulunacak) dolaplarda serbest bulundurulması sakıncalı ve yasaktır. (Bkz . İSG Tüzük Madde 99)

    Bu konuda tavsiyem , işyeri hekiminizin görüşünü tabii ki alın fakat görüş bildirmedi diye bu tip ilaçların serbest olarak bulundurulmasına müsaade etmeyin yönündedir.

    İyi çalışmalar ,

     
    Sorgulayan Adam, Uzman Özlem ve OGÜN. bu yazıya teşekkür etti.
  6. aciz

    aciz TÜİSAG Üyesi

    Uzman Özlem ve OGÜN. bu yazıya teşekkür etti.
  7. Uzman Özlem

    Uzman Özlem TÜİSAG Üyesi

    Öncelikle cevaplarınız için çok teşekkür ederim. Ve benim de sizlerle hemfikir olduğumun altını çizerek belirtmek isterim. Normal de ilkyardım dolaplarında ilaç bulundurulmasına bende müsade etmiyordum, ancak personellerin kendi aralarında birbirlerine ilaç vermesi sıkıntısı ile o kadar çok karşılaştım ki, işyeri hekimimizin de önerisi ile bir ilaç bulundurmaya başladım. Ama son günlerde sakıncaları ve olabilecek zararları sebebi ile bu fikir zihnim de dönüp duruyordu. Kaldırmak konusunda kararsızdım, ama sizlerin yazdıklarından sonra toplatma kararı aldım. Bunun dışında bir de bir personelimizin ufak bir parmak kesiği sırasında tentürdiyot olmaması sebebi ile benimle tartışmaya da girmesi bu konu da bir kere daha fikir alma isteği doğurdu bende. Yarayı geç iyileştirdiği için tentürdiyotun artık kullanılmadığını biliyordum ve dolaplarda bulundurmuyordum, oksijenli su bu işi daha temiz yaptığı için o mevcut dolaplarda. Ancak personelin ısrarla doktor yazıyor, yeni doğmuş bebeğime bile verdi tentürdiyot sen hekimden daha iyi mi bileceksin gibi yersiz çıkışları acaba ben mi yanlış biliyoruma yönlendirdi beni. O yüzden bilgileri ve fikirlerinizi de benimle paylaştığınız için teşekkür ederim. İlkyardım dolaplarımı ve içinde olması gerekenleri hekimleri biraz çalıştırarak yeniden düzenleyeceğim, tabi bu onların çokta hoşuna gitmeyecek ama :) :)

     
    Sorgulayan Adam ve OGÜN. bu yazıya teşekkür etti.
  8. alix

    alix TÜİSAG Üyesi

    Hekimlerimizin alanına çok girmişiz biraz hekimlerimiz çalışsın değil mi? Bu şekilde sağlık konularına da el atarsanız sorumluluk alırsınız. Kalp krizinde niye uzmana soruluyor diyoruz. Uygulama bu şekilde arttıkça hukuk camiası gelenek haline gelen bu durumlarda evvaela uzmanı sorgulayacaktır.

     
    OGÜN. bu yazıya teşekkür etti.
  9. cemcim

    cemcim TÜİSAG Üyesi

    Merhaba,
    İşyeri hekimi olarak biz de bu belirsizlikten muzdaribiz.
    Ecza dolaplarıyla ilgili TSE'nin TS 6075 standardı mevcut ancak bana göre yetersiz, bu nedenle çalıştığım iş yerlerine gönderdiğim listeyi ekte word olarak ekliyorum, benim tercihim bu yönde, illaki şu eksik, bu gereksiz diyenler olacaktır ancak her kişinin görüşüne saygılı olmakla beraber benim oluşturduğum liste bu, tartışmaya açıktır, mesela ilkyardım eğitimlerinde turnike kullanmayın diyoruz ama listede turnike mevcut gibi.....
    Umarım yararlı olur.

     

    Ekli Dosyalar:

Yüklüyor...

Sayfayı Paylaş



Üyelerimiz bu sayfayı aşağıdaki aramalarla bulmuştur :

  1. ilk yardım dolabında bulunması gerekenler madde 97

    ,
  2. iş güvenliği ve iş sağlığı ecza dolabında bulunması gerekenler

    ,
  3. madde 97 ilk yardım dolabında bulunması gerekenler

    ,
  4. işyeri ecza dolaplarında bulundurulması gereken,
  5. ecza dolabında olması gereken malzemeler listesi,
  6. ilkyardım dolabında olması gereken malzemeler
Yandex.Metrica