Duyuru Iskele Nedenli Ölümlere Karşi Çalişma Başlatiyoruz

Konu, 'Güncel Duyurular' kısmında Levent KAVLAK tarafından paylaşıldı.

Sayfayı Paylaş

  1. Levent KAVLAK

    Levent KAVLAK TÜİSAG - BAŞKAN TÜİSAG Çalışma Birimi



    İSKELE NEDENLİ ÖLÜMLERE KARŞI ÇALIŞMA BAŞLATIYORUZ
    Değerli Meslektaşlarım,
    SGK istatistiklerine göre 2012 yılında iş kazaları sonucu hayatını kaybeden 744 kişiden 256’sı inşaat sektöründe çalışıyordu.Yani 2012 yılında da iş kazası sonucu meydana gelen her 3 ölümden birisi inşaat sektöründe meydana geldi....
    Yüksekte çalışmanın en önemli aracı olan iskeleler yapı alanlarında en fazla risk unsuru barındıran ve kazaların neredeyse tamamının gerçekleştiği araçlardır. İskelelerin standartlara uygun olarak üretilmesi, dayanıklı ve kaliteli olması denetimlerde en önce istenilen kriterlerdir. Bunun için üreticiler TS EN 12810 ve TS EN 12811 kriterlerine uygun üretim yaptıklarını belgeleyebilmelidir.
    6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanununa yönelik olarak hazırlanan Yapı İşlerinde İş Sağlığı Ve Güvenliği Yönetmeliği Ek 5 YAPI ALANLARI İÇİN ASGARİ SAĞLIK VE GÜVENLİK ŞARTLARI Bölüm 2
    Madde 17: Ön yapımlı bileşenlerden oluşan cephe iskeleleri ve iskele şeklinde kullanılan geçici iş ekipmanlarının, TS EN 12810-1,TS EN 12810-2,TS EN 12811-1,TS EN 12811-2 ve TS EN 12811-3 standartlarına ve ilgili diğer ulusal standartlara, konu ile ilgili ulusal standart bulunmaması halinde ilgili uluslararası standartlara uygun olması sağlanır.
    Madde 18: Asma iskeleler, cephe platformları, güç kaynağıyla veya elle çalışabilen, sabit veya hareketli, daimi veya geçici asılı erişim donanımları ve bu donanımı oluşturan parçaların ilgili ulusal standartlara, konu ile ilgili ulusal standart bulunmaması halinde ilgili uluslararası standartlara uygun olması sağlanır.
    Madde 19: Seçilen iskelenin kurulum ve kullanım şekline göre sağlamlık ve dayanıklılık hesapları üreticiden temin edilir, mevcut değilse yapılır veya yaptırılır. Bu hesaplar yapılmadan veya yapılan hesaplar sonucunda iskelenin güvenli olmadığının tespit edilmesi halinde iskeleler kullanılamaz.
    (http://www.csgb.gov.tr/csgbPortal/isggm.portal?page=mevzuat&id=3) alternatif link ( http://www.bilgin.net/CSGBmevzuatCDsi/6331Yonler/131005yapi.pdf)
    Yukarıdaki maddelere göre iskeleler için test ve deney çalışmaları mecburi tutulmuştur.
    Uzmanı olduğunuz şantiye ve yapı alanlarında kullanılan iskele, kalıp ve güvenlik ağlarının standartlara uygun olarak üretildiğine dair deney ve test raporlarını üreticiden talep ediniz. En derin saygılarımla
    İskele kurulumu ve yüksekte çalışma eğitimleri ile ilgili görsel eğitim videoları www.facebook.com/groups/isagvideo İSAG VİDEO facebook sayfamızda sizler için paylaşıyoruz.

    Levent KAVLAK
    İSAG-İş Sağlığı ve Güvenliği Profesyonelleri Derneği
    Yönetim Kurulu Başkanı
    www.isag.org.tr
    www.facebook.com/groups/leventkavlak
    www.facebook.com/leventkavlak1
    www.twitter.com/leventkavlak1
    http://www.linkedin.com/pub/levent-kavlak/77/9a7/193
    leventkavlak@hotmail.com
    Gsm: 532 232 91 05
    .



     

    Ekli Dosyalar:

    Last edited: 16 Temmuz 2014
    Gülşen ÇETİN, Emine G., Neşe Y. ve 5 kişi daha buna teşekkür etti.
  2. Ahmet Orhan ÖZDURAL

    Ahmet Orhan ÖZDURAL TÜİSAG Üyesi



    Yaklaşık 7-8 aydır iş güvenliği uzmanı bilişrkişisi olarak adliyeye rapor sunuyorum. elime gelen dosyaların 1/3 ten fazlası iskele kazası (hatta yarıya yakını). Her ne kadar elimde yeterli olduğuna inandığım miktarda döküman olsa da be dosya süper oldu, çünkü dökümanlar dağınık vaziyetteydi. Ayrıca dikkatimi çeken bir önemli hususta iskelelerdeki iş kazalarının yarıdan çoğu işçinin ustalığına fazlaca güvenip cambazlık diyemeyeceğim ama aşırı bir kendine güven duygusundan ileri gelen vurdumduymazlığından oluyor.



     
    saliha gül, adlem, cbicerer ve 7 kişi daha buna teşekkür etti.
  3. irfan ekiz

    irfan ekiz TÜİSAG Üyesi

    bence iskeleyi denekleyen yetkılının ismi sadece bilir kişi aslında oda iskelede çalışandan farklı bir bilgiye sahip deyil tecrübe ve deneyim yok.geçen ay müfettiş ve uzman kardeşlerimiz denetleme yaparken hayatlarını kaybetmedi mi?elle kontrol yapmadan önce gözle kontrol yapmak ,sertifikalarına bakmadan önce iskelenin nasıl sabitlendiği ana binanın nerelerinden bağlandıgı iskelede ne tür çalışmanın yapıldıgı iskelede çalışacak personelin egitim alıp almadıgı iskeleye devamlı yada aralıklarla yük çekilip çekilmeyeceği çok önemlidir.ayrıca iskele kontrolü yaparken önce zeminden çıkılarak başlanır bi sorunla karşılaşılırsa hemen giderilir ki üst katlardan başlandıgında başomıza gelen üzücü olaylar tekrarlanır.

     
    Atilla EREN, Neşe Y. ve Ekrem uçak bu yazıya teşekkür etti.
  4. MEHMET EYÜP BOYBAY

    MEHMET EYÜP BOYBAY TÜİSAG Üyesi

    Arkadaşlar iskele iş kazaları genel olarak iki şekilde gerçekleşmektedir; Birincisi iskeleden aşağı düşme, İkincisi ise iskelenin yıkılmasıdır. iskeleden düşmeler genellikle iskelenin uygun olmaması ve kazazedenin kesinlikle emniyet kemeri takmaması dır.
    İskeleler öncelikle fenni yeterliliği olan kişilerce kontrol edilip kontrol numarası verilerek arşivlenmeli ve isg katip üzerinden de girilmelidir.
    Ne yazık ki İSKELELER inşaatlarımızda şimdiye kadar ne şantiye şefleri nede işverence kontrol edilmektedir.
    İş güvenlik uzmanları açısından da ekonomik olarak bağlı olduğumuz işverenlere gerekenleri yaptırmak da neredeyse imkansız sayılmaktadır. Ayrıca inşaat iş kazalarında özellikle yüksekte çalışmalarda cep telefonu ile konuşma yapmakta kazaya sebep olmaktadır. (örneğin ailevi problemi olan kalıpçının çalışma esnasında telefonla konuşup telefondaki kişiyle tartışma sonrası işe odaklanamayıp aşağı düşmesi. bu tür olaylar yaşanıyor)
    iskelelerin yıkılması ise iskelenin düzgün kurulmaması ve sonradan çalışanların iskelenin ayakları, korkulukları, inşaata sabitlenen tijlerinin sökülmesi vb.. müdahalelerden kaynaklanmaktadır.
    (ÖNCELİKLE BUNLARI HALLETMEMİZ GEREKİR YETERSİZ KALIRSA YENİ ÇÖZÜMLER ARANIR)



    TÜİSAG Youtube Kanalına abone olarak bizi desteklemeyi unutmayın !



     
    Ekrem uçak bu yazıya teşekkür etti.
  5. biyokimya

    biyokimya TÜİSAG Üyesi

    çok doğru ben şantiyede görev yapıyorum 4 gündür.ilk gözlemlediğim işçilerin kendine aşırı güven duyması.şoföründen iş makinesi operatörüne kadar.Adam araca yol vermek için iş makinesini dik bir şekilde yol kenarındaki dik yamaca çıkardı.Arka 2 tekerin üstünde duruyor sadece.Adama napıyosun çok tehlikeli dediğimde, ben bunun cambazı oldum bişey olmaz dedi.buyur burdan yak

     
    ÖZLEM DEMİRÖZ ve MEHMET EYÜP BOYBAY bu yazıya teşekkür etti.
  6. servet yortumluk

    servet yortumluk TÜİSAG Üyesi

    kardeşim ,
    o cambazın iki tekerlek üstünde yakışıklı bir resmini çek ve uyarı yazın ile birlikte dosyala ,
    aksi halde zor durumda kalırsın,
    kolay gelsin,



    TÜİSAG Youtube Kanalına abone olarak bizi desteklemeyi unutmayın !



     
    GÖKMEN_0421 bu yazıya teşekkür etti.
  7. servet yortumluk

    servet yortumluk TÜİSAG Üyesi

    Gelelim iskele konusuna;
    İskelelerin akredite olmuş kuruluşlar tarafından periyodik kontrolleri yapılmadığı sürece bu kazalar olacaktır,
    Şu iskele ayağına iki punto at bizi idare etsin, mantığını yok etmedikçe , bu kazalar hız kesmeden devam edecektir,
    İskele ayakları engebeli arazide teleskopik yapıda olacak şekilde üretilmelidir,
    Metal yorgunluğu doğru hesaplanıp ömrü biten iskeleler geri dönüşüme resmi evrak ile gönderilmelidir,
    İskele yan duvar boşlukları boyalı veya krom nikel hasır ile korumaya alınmalı,
    İskeleler binaya çok özel bağlantı elemanları ile bağlanmalı,( tel ile değil)
    İnsana değer mantığının aşılanmadığı toplumlarda , kazalar kaçınılmazdır,
    kazasız günler dilerim,

     
    İGUcumhur, Neşe Y., Ekrem uçak ve 1 kişi daha buna teşekkür etti.
  8. Ekrem uçak

    Ekrem uçak TÜİSAG Üyesi

    Maalesef şuan yeterli denetim yok. bazı işverenleri ancak cezalar hizaya getirebilir. cezalar insan sağlığından daha öncelikle dikkate alınan bir ortamda yaşıyoruz. 1.1.2014 itibaren 10'dan az olan, tehlikeli ve çok tehlikeli işyerlerinde isg uygulamaya kondu. denetimler çok yetersiz. böyle olunca da istediğin kadar tedbir için cambazlık yap olmuyor. işverenlerin duyarlı olması çok çok önemli.

     
    MEHMET EYÜP BOYBAY bu yazıya teşekkür etti.
  9. MEHMET EYÜP BOYBAY

    MEHMET EYÜP BOYBAY TÜİSAG Üyesi

    Arkadaşlar sadece iskele değil inşaat iş kazalarının en önemli sorunlarında biriside inşaatlarda çalışan işçilerin çoğunluğunun; kalıpçı, soğuk demirci, duvarcı, sıvacı, mermerci, pvcci, mantolamacı, vb.. çalışanların gayri resmi taşeron olmalarından dolayı işi bir an önce bitirip başka inşaatlarda iş almak için kesinlikle kişisel koruyucu kullanmamaları, diğer işçilerle iş organizasyonuna uymamaları, güvenlik önlemlerini bertaraf etmeleri, sık sık işçi değiştirmeleri, yük taşımada kullandıkları vinçleri kullanan kişilerin profesyonel olmamaları, vb..
    Ayrıca alınan ağır ve tehlikeli işte çalışabilir raporlarının bizimde verdiklerimiz dahil inşaatlar için halen eksik olmaları; İnşaat iş kolunda sağlık raporlarında pisikiyatrik bilgiyi net olarak alamamamız, ailevi problemleri alamamamız, nörolojik verileri eksiksiz alamamamız, vb..
    Özellikle iskelelerde ise alt platform kesinlikle tamamen kapalı (yaklaşık 80 cm)olmalı, dış (arka) korkuluğun bir değil en fazla 20 cm aralıklarla 4 korkuluk olmalı, duvardan ise en fazla 20 cm mesafede olmalı, bağlantı yerlerinde çivi değil pim kullanılmalı, iskele ayakların batmaması için uygun yatay malzeme kullanılmalı, toprak ve yumuşak zemine kurulu iskelenin ayakları çevresine su akışı engellenmeli, iskeleyi inşaata sabitleyen tijlerin telle değil uygun kelepçe yada uygun pimle bağlanmalı, vb..

     
    halilsakarya ve Atilla EREN bu yazıya teşekkür etti.
  10. gokmen kapkiner

    gokmen kapkiner TÜİSAG Üyesi

    Konu ile ilgili olarak genelde herkes ayni seyi yazmis ve tabiki de sadece iskele nedeni ile olum olmuyor.
    Fakat her nekadar ise giris egitimi,yuksekte calisma egitimi,iskele egitimi iscilere verilsede ; ki yapiliyor mu ? bununla beraber iskele inspectorleri gunluk incelemelerini yapsa dahi ve iskeleciler sisteme ve standartlara uygun iskele kursa dahi onemli olan tek sey bence o iskele uzerinde calisacak kisidir. Dogru, yapilan hatadan yola cikilarak bulunur ve hergun gozlerimiz ile iskele uzerinde neler goruyoruz. Yani demek istedigim temel neden bence iskele uzerinde calisacak kisinin konuya ve ciddiyete hakimiyetidir. Ama su da bir gercektir ki iskele uzerinde dogru calisan kisinin hayatida o iskeleyi kuran ve denetimini yapan insanlarin elindedir ( Iskele yikilmalari ile ilgili ). Aciklamaya devam edersem aslinda nedenler isg personeline , inspectore , iskeleciye , iskele malzemesine :) , isciye ve dogal kosullara kadar gider. Ama umarim yapilacak onleme calisma faydasini gosterir ve artik kimse olmez.
    Herkese saygilar

     
  11. Neşe Y.

    Neşe Y. TÜİSAG Üyesi

    Merhabalar,
    Ben bir inşaat firmasında bu hafta C sınıfı uzmanı olarak çalışmaya başladım. Burada yapı iş defteri tutulması gerekiyor mu? bu defteri ben mi yoksa iş veren mi tutacak?

     
  12. MEHMET EYÜP BOYBAY

    MEHMET EYÜP BOYBAY TÜİSAG Üyesi

    Yapı iş defterinin dayanağı YAPI İŞLERİNDE İŞÇİ SAĞLIĞI VE İŞ GÜVENLİĞİ TÜZÜĞÜ iptal oldu. Şu anda iş güvenliği tespit ve öneri defteri (onaylı defter) var onuda siz değil inşaata isg katip üzerinden atanan uzman, hekim ve işveren/işveren vekili imzalar. eğer siz işveren vekili iseniz sizde imzalarsınız. İşveren sizi resmi olarak işveren vekili olarak atamış sa onaylı deftere yazılan her şeyi eksiksiz olarak tamamlayamıyorsanız işverene yazılı olarak birdirmeniz gerekir aksi taktirde tüm sorumluluk sizde kalır ve Allah muhafaza bir ölümlü kazada ceza alırsınız. Benim bildiğim bu yanlışsam bilenler lütfen düzeltsin

     
    Neşe Y. bu yazıya teşekkür etti.
  13. azzronn

    azzronn TÜİSAG Üyesi

    Arkadaşlar yukarıda en önemli konulara değinmiş. İskelelerde bir de şöyle bir sorun var. Ülkemizdeki iskeleler genellikle alman iskelesi ve aslında sökülüp kurulurken iskeleyi kuranların emniyet kemerlerini hiç çıkarmadan kurmaları ve sökmelerini zor kılıyor. Yukarıdan sallandırılan halatlar çözüm olmuyor. Hareket ederken halat veya kemer iskele direklerine, ayaklarına takılıyor. Arada bir mutlaka kemeri çıkarıp takmayı gerektiriyor bu da inşaat işçileri için kemeri takmamak için büyük bir bahane. Üşengeçliğe sebep oluyor. Avustralya iskele sisteminin bu konuda daha iyi olduğunu düşünüyorum. Avustralya bu sistemi sırf bu sorun yaşanmasın diye kurmuş.

     
    rsavlu bu yazıya teşekkür etti.
  14. servet yortumluk

    servet yortumluk TÜİSAG Üyesi

    Yazılanların tamamı mantıklı yaklaşımlar ve öneriler,
    Ancak bu iş bakanlığa bağlı yetkin kişi ve kurumlarca denetim altında tutulmadıkça,
    Bizlerin yazıp çizdikleri sessiz çığlıktan öteye geçmeyecektir,
    Lüzumsuz istihdam olarak görülen İSG uzmanları , ne zaman benimsenen elemanlar ve de profesyoneller olarak algılanır iseler
    çözüm kendiliğinden oluşur,
    kazasız günler,

     
  15. SAMET GUDELOGLU

    SAMET GUDELOGLU TÜİSAG Üyesi

    Merhabalar Ben C sınıfı için Belge ücretini yatırdım ama katip programına giremiyorum Bir bilgisi olan var mı hata veriyor 3 gün sonra tekrar deneyin diyor ? Bilgisi olan yardımcı olursa sevinirim.

     
  16. Neşe Y.

    Neşe Y. TÜİSAG Üyesi

    Benim bir bilgim yok Samet Bey.
    Benim de bir sorum vardı: İşçiler inşaat sahasında çalışırken yelek giymek zorunda mı? yoksa örneğin vinç kullanımında mı giymeleri gerekiyor? bunla ilgili yazı bilgi okumadım hiç.

     
  17. servet yortumluk

    servet yortumluk TÜİSAG Üyesi

    Eğer farklı firmalar aynı iş yerinde eleman çalıştırıyorlar ise bu durum gerekli olabilir,
    aksi halde KKDleri tam ve eksiksiz( normlara uygun) olduğu takdirde yelek giyme zorunluluğu yok ,
    kolay gelsin,

     
    Neşe Y. bu yazıya teşekkür etti.
  18. erhaneeser

    erhaneeser TÜİSAG Üyesi

    İnşaat iskelesi bence memleket meselesi olmalı enfazla ölümlü kaza inşaat sektöründe kaza şekli ise yüksekten düşme şeklinde oluyor. Senede nereden bakılsa 100-200 kişi iskeleden düşerek hayatını kaybediyor İskele terörü dense yeridir. Bu iş uzmanla olacak iş değil işveren imkanım yok diyor. Ama hayati durum söz konusu güvenli iskele diye birşey var örnekleride var gayet uygun görenler bilirler, yönetmeliği çıkacakmış bir an önce çıkmalı güvensiz iskelelerde polis, zabıta, müfettiş, uzman kimle toplanacaksa doğru demir çelik fabrikalarına hurdaya gitmeli.

     
  19. Neşe Y.

    Neşe Y. TÜİSAG Üyesi

    Merhabalar,
    Öncelikle bilgilendirmeleriniz için çok teşekkür ederim.
    Peki inşaat işlerinde işe giriş egitimlerini C sınıfı olarak benim mi vermem gerekiyor, yoksa yetkili olan A sinifi uzmani mi? Mesela her gün taşeronun bir iki elemani yeni giriş yapıyor. Ise baslamadan da eğitim vermek gerekiyor. Ama benim bildiğim bu benim görevim değil. Yardimci olursaniz cok sevinirim

     
  20. MEHMET EYÜP BOYBAY

    MEHMET EYÜP BOYBAY TÜİSAG Üyesi

    Eğitimi verebilecek kişi ve kuruluşlar

    MADDE 13 – (1) Çalışanların iş sağlığı ve güvenliği eğitimleri;

    a) İşyerinde görevli iş güvenliği uzmanları ile işyeri hekimleri tarafından,( RESMİ OLARAK A SINIFI GÖREVLENDİRİLDİĞİ İÇİN A SINIFI VERECEK)

    b) İşçi, işveren ve kamu görevlileri kuruluşları veya bu kuruluşlarca kurulan eğitim vakıfları ve ortaklaşa oluşturdukları eğitim merkezleri, üniversiteler, kamu kurumlarının eğitim birimleri, kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları ile Bakanlıkça yetkilendirilmiş eğitim kurumları ve ortak sağlık ve güvenlik birimleri tarafından,

    eğiticilerin Ek-1’deki eğitim programında yer alan konulara göre uzmanlık alanları dikkate alınarak belirlenmesi kaydıyla verilir.

     
    Neşe Y. bu yazıya teşekkür etti.
Yüklüyor...

Sayfayı Paylaş



Yandex.Metrica