Bilgi : Kaldirma Araçlariyla Çalişmalarda Iş Sağliği Ve Güvenliği Konu Özeti

Xzenon

Deneyimli Üye
TÜİSAG Üyesi
Katılım
26 Şub 2012
Mesajlar
802
Tepki puanı
5,498
Meslek
Uzman (B)
KALDIRMA ARAÇLARLA ÇALIŞMALARDA İSİG
1) Kaldırma Donatları: Makinenin parçası olmayıp yükü kaldırmaya yarayan yük üzerine yerleştirilen donanımlar
2) Ayrı Kaldırma Donatları: Kulaklı çengel, kulaklı cıvata, halka, sapan, kanca vb.
3) Kılavuzlu yük: Rijit ya da fleksibıl bir kılavuz tarafından yönlendirilen kaldırma aracı
4) Dinamik deney: Bir kaldırma aracının kaldırabileceği azami yük ile yapılan deney. Makine fonksiyonlarının özellikle fren sistemleri kontrolünde kullanılır.
5) Statik deney: Makinelerin yapı yeterliliğinin tespitinde yapılır.
TAMBURLARDA GÜVENLİK:
ü Tamburların yanları flanşlı olmalı. Flanş genişliği sarılan halatın 2.5 katı olmalı. Halat fırlamaların karşı önlem alınmış olmalı.
ü Halat ucu tambura tam sabitlenmeli, yük en alta iken tamburda en az 2 sarım halat olmalı.
ü Tambur yivi ile halat kalınlığı uyumlu olmalı yoksa halat çabuk yıpranır.
ü Elektrikli Tamburlarda sarımların en alt ve en üst noktasında elektrik akımını durduran sistemler olmalı yoksa yükün şaseye çarpıp düşme ihtimali olur.
ZİNCİRLER: Kaldırılacak yükün ağırlığına göre zincirler seçilmeli. Zincirler halka ya da levha şeklinde olabilmekte. Levha şeklinde yapılanlar özeldir ve daha dayanıklıdır. Bunlara GALL denir.
ü Zincirler kullanılmadan önce mutlaka kontrol edilmeli baklavalarda uzama, aşınma, ezilme durumları kontrol edilmeli.
ü Baklava, baklava kalınlığının ¼ oranında aşınmış ise değiştirilmeli .
ü Baklava kendi boyundan % 5 oranında uzadı ise kullanılmamalı.
ü Zincir baklaları asla vida ile tutturulmamalı özel baklava ekleri ile bağlamalı.
ü Zincirin en zayıf noktası baklanın en zayıf noktası kadardır.
HALATLAR: Çelik, tel, kevgir, naylon, fiber halatlar bulunmaktadır. Yük taşımada ve kaldırmada daha çok kevgir ya da tel-çelik halatlar kullanılır.
Kevgir Halatlar: Güvenlik katsayıları 3 olmalıdır. Kullanılmadan önce mutlaka kontrol edilmeli, aşındırıcı, asit gibi madde taşınmalarında kullanılmamalı. Islak ve gergin olarak tutulmamalı, kuru yerde muhafaza edilmeli, Mevsimsel olarak mukavemetlerinde değişiklikler olabilmekte uzun ömürlü değiller. Demir askılara asılmamalı.
Tel-Çelik Halatlar: Kevgir halatlara göre daha uzun ömürlü ve dayanıklılar. Mevsimsel değişimlerle mukavemetleri değişmez, Islak nemli yerlerde çalışmalarda kullanılabilirler, kullanımlarından önce mutlaka kontrol edilmeliler. Güvenlik katsayıları 5 olmalı. Tel çelik halatlar yüke uygun seçilmeli. Yağ ile yağlanmalı ve kaynak işlerinden ısıdan korunmalılar. Yükün sivri köşeleri var ise kaldırma öncesi gerekli önlemler alınmalı. Telde aşınma, ezilme tellerin kopması ve incelme var ise halat kullanılmamalı
Kancalar: Yapılacak işleme göre seçilmeliler Demirden yapılmalılar, el ile yapılan taşıma işlerinde kancanın güvenlik katsayısı 3, makine ile yapılan işlerde kancanın güvenlik katsayısı 4, erimiş metal ve alındırıcı maddeler ile yapılan işlerde güvenlik katsayısı 5 olmalı.
Sapanlar: Yük Taşımada kullanırlar. Sapanların güvenlik katsayıları 4 olmalı yük taşımada en zayıf bacak göze alınmalı ve sapan kolları arası açı dikkate alınmalı
VİNÇLERDE GÜVENLİK:
ü Çalışma alanı işaretlenmeli ve uygun uyarı levhaları konmalı.
ü Kancanın geri kayması, sapanın periyodik taşıma alanının dışına çıkması durumları göze alınarak saha işaretlenmeli
ü Operatör kanca ucunu görebilmeli.
ü Kaldıraçlar Makine emniyet yönet. Göre hazırlanmalı ve CE sertifikasyonları olmalı.
ü Makinenin kurumu tamir ve bakımları ehil kişiler tarafından yapılmalı ve makinenin sicil kartına işlenmeli .
ü Aynı alanda çalışan makinelerin çarpmasını önlemek için gerekli önlemler olmalı ya da uzman kişi görevlendirilmeli.
ü Operatör eğitimli olmalı.
ü Kaldıraç ve taşıma araçları 3 ayda 1 yetkili kişiler tarafından yapılmalı.
ü Kaldıraçların üzerinde azami kaldırma kapasitesi yazılmalı.
ü Periyodik kontrolleri, statik dinamik deneyleri, fiziki muayene ve kararlılık deneyleri düzgün yapılmalı.
ü Operatörler her DUR işaretinde durmalı.
ü Yükler ASLA askıda tutulmamalı.
ü Yüklerin altında işçilerin çalışmasına ve geçmesine izin verilmemeli, aksi durumunda gerekli önlemler alınmalı.
ü Operatör çalışma mahalini terk etmesi durumunda çalışma kolları 0 konumuna getirilmeli ve şalter kapatılmalı.
ü Rüzgar hızı 50 km/h geçtiği açık alanlarda çalışma durdurulmalı yapılmamalı.
ü Raylı kaldıraçların uçlarına takozlar konmalı.
ü Bir yük iki kaldıraç tarafından taşınacak ise bir kişi kılavuz olmalı ve kaldıraçlar eş güdümlü çalışmalı.
ü Kaldıraçlar zemine titreşim olmayacak şekilde sağlam monte edilmeli.
ü Operatör yükten dolayı çalışma alanını göremiyorsa mutlaka kılavuzdan yardım almalı.
ü Gece çalışmalarında uygun aydınlatma yapılmalı ve gerekli uyarı işaretleri konmalı.
ü Yük askıda iken operatör çalışma yerini bırakmamalı özellikle mıknatıslı yüklerde.
ü Dinamik ve statik deneyler kaldıracın azami çalışma kat sayısının 1.5 katı ile yapılmalı.
ü Yağlama esnasında elektrik kesilmeli. Yıldırıma karşı önlem yapılmalı.
TRANSPORTÖRLER:
Elevatörler :1) Merdivenli 2) Kovalı 3) Zincirli
Vidalı transportörler , Pnömatik Transportörler , Bant Konveyorler
TRANSPORTÖRLERDE ÖNLEMLER:
ü Yüksekte bulunan konveyörlerde mutlaka yanlarda yürüme platformu olmalı.
ü Konveyörlerin üzerinde geçit platformu olmalı.
ü Uzun konveyörlerde mutlaka uyarı ikaz sistemi olmalı
ü Eğik konveyörlerde elektrik kesilmesi durumunda kullanılan ve yükün ters düşmesini engelleyecek sistemler olmalı.
ü Konveyörlerde güvenlik stopları olmalı
ü Temizliği el ile yapılmamalı
ü Üzerinde işçi taşınmamalı.
ü Konveyörlerin altında düşmelere karşı tel koruyucu olmalı
İŞÇİLERİ TAŞIMADA KULLANILAN EKİPMANLAR.
ü Kabinin düşmesini önleyecek tertibat olmalı.
ü Kabinin içindeki işçilerin düşmesini önleyecek düzenekler olmalı.
ü Kabin içindeki cisimlerin çalışanları yaralamaları için gerekli düzenlemeler yapılmalı.
ü İşçilerin asansörlerde kalması durumunda onları tehlikeye sokmadan güvenli araçlarla tahliyesi sağlanmalı.
İşçiler asla iş kaldıraçları ile taşınmamalı, ancak çok acil durumlarda ve oğlan üstü şartlarda gözetmen tarafından taşınmasına izin verilebilir. Bu durumda da kaldırma aracının kumandasında bir denetleyici olmalı, ve işçilerin haberleşme imkanları sağlanmalı. Kılavuzsuz yükleri kaldırır iken aracın devrilmemesi için gerekli önlemler alınmalı.
Kılavuzsuz yük kaldıran makinenin operatörü önünü göremiyorsa mutlaka yol gösterici uzman eşliğinde kaldırma yapılmalı.
Yükü bağlama çözme işlemleri işçiler tarafından yapılıyorsa aracın kumandası işçide olmalı ve gözetmen eşliğinde yapılmalı.
Yük kaldırma ve taşıma işleri planlı ve kontrollü yapılmalı.
Yükler dik olarak kaldırılmalı, aksi söz konusu ise mutlaka işaretçi kullanılmalı.
5 Ton ve üzeri yük kaldıran makinelerde mutlaka 2 elektrikli ya da 1 elektrikli 1 manuel fren sistemi olmalı
Çelik halatların bağlantı kısımlarında aşınma veya uzama varise halatın 1-3 m. Kesilerek halat başları birleştirilir.
Kaldırma araçları ilk kurulumdan sonra, çalıştırılmadan önce, uzun süre kullanılmadıysalar mutlaka bakımları yapılmalı ve sicil kartına işlenmeli.
Kaldırma arcının ekipmanları her kullanımdan önce operatör tarafından ve 3 ayda 1 yetkili uzman tarafından kontrolleri yapılmalı.
Kaldırma makineleri, kaldırabileceği azami yükün 1.5 katını etkili ve güvenli bir şekilde kaldıracak ve askıda tutabilecek güçte olacak ve bunlara dayanacak fren tertibatı bulunmalı.
HAZIRLAYAN : Julide YAMAN
 

Ekli dosyalar

  • KaldirmaAraclari_Spot.docx
    17.4 KB · Görüntüleme: 2,095

Sercan SELÇUK

Paylaşımcı Üye
TÜİSAG Üyesi
Katılım
2 Şub 2013
Mesajlar
215
Tepki puanı
84
Meslek
Uzman (C)
Öncelikle teşekkürler not için . Yanlız bişey soracağım kararsız kaldım. Kaldırma araçları deneylerindeki katsayılarda tutarsızlık var eğitim sunumlarını geçtim heryerde var . Makina emniyeti yönetmeliğine göre; Dinamik deney güv. katsayısı 1.1 statik deney güv.katsayısı ise 1.5 ve 1.25 yazıyor. Tüzükte 1.5 yazıyor statik yada dinamik olarak rastlamadım. şimdi sınavda çıkarsa bu katsayılara ne diyeceğiz??? En doğrusu nedir?
 

faik99

Acemi Üye
TÜİSAG Üyesi
Katılım
22 Şub 2013
Mesajlar
1
Tepki puanı
1
Meslek
Uzman Adayı (C)
Sayın Julide Hn,
Yazınızda kendir halat yerine kevgir halat ifadesi kullanılmış. Böyle bir halat cinsi yok. Sanırım yazım hatası. Eğer yazı içinde düzeltilirse uygun olur sanırım.
 
Üst
!!! Reklam Engelleyici Tespit Edildi !!!

Reklam Engelleyici Kulladığınız Tespit Edildi !

Sitemiz geçimini reklam gelirlerinden kazanmaktadır. Bundan dolayı Ad Block gibi reklam engelleyicilerin kullanılmasına izin verilmemektedir. Anlayış göstererek bu site için reklam engelleyicinizi devredışı bıraktığınız için şimdiden teşekkür ederiz.

Devredışı bıraktım, siteyi gezmeye devam edebilirim.