Risk Analizi Fiyatlandırılması Ve Faturalandırılması

Konu, 'İş Sağlığı ve Güvenliği Hakkında' kısmında şuleakkoç tarafından paylaşıldı.

Sayfayı Paylaş

  1. Kemal Erdal Çelen

    Kemal Erdal Çelen TÜİSAG Üyesi



    Görevinizi RD raporu düzenleme dışında kullanmayacaksanız:
    1) Serbest meslek makbuzu(v.d. kayıtlı olma ve vergi numarası alarak) keserek veya işverenin gider makbuzunu imzalayarak bir işverene sicil numaranız ve imzanızı atarak aşağıdaki sınıflara uygun olmak koşulu ileRDR ve/veya Acil Durum Planı düzenleyebilirsiz.
    a) İşyerinde 50 den az çalışanı olan; tehlikeli ve çok tehlikeli sınıflarda 1.7.2013 tarihine kadar, az tehlikeli sınıflı işyerleri için 1.7.2014 tarihine kadar
    b) 50'den fazla çalışanı olan iş yerleri içinde birinci paragraftaki belirtilen hizmetleri aynı koşullarla da verebilirseniz ancak yönetmelik gereği iş güvenliği uzmanı ve iş yeri hekimi çalıştırma yükümlülüğünün olduğunu anımsatmanız gerekir. Bu işyerleri bünyelerinde çalıştıracakları uzman ve hekimlerden veya OSGB'lerden tüm hizmetleri sözleşme yaparak almaları mantıklı olacaktır. Kalın sağlıcakla.



     
    fatih mehmet cansız bu yazıya teşekkür etti.
  2. Kemal Erdal Çelen

    Kemal Erdal Çelen TÜİSAG Üyesi



    Evet aynen katılıyorum. Ayrıntılı açıklama için aşağıdaki diğer yanıtımdan da yararlanabilirsiniz.



     
    Guzin bu yazıya teşekkür etti.
  3. Kemal Erdal Çelen

    Kemal Erdal Çelen TÜİSAG Üyesi

    Vergi kaydı alarak serbest meslek makbuzu veya işveren firmasının gider makbuzunu imzalayarak RD analizi, raporunu veya isterse acil durum planı düzenleyebilirseniz.
    Kalın sağlıcakla

     
    Guzin, tubacakmak ve şuleakkoç bu yazıya teşekkür etti.
  4. Kemal Erdal Çelen

    Kemal Erdal Çelen TÜİSAG Üyesi

    Gider makbuzu kesildiğinde ödeyeceğiniz vergiye mahsuben işveren muhasebecisinin % 15 stopaj kesmesi gerekir. Bu konuda isterseniz bir serbest muhasebeciden yardım alabilirsiniz.



    TÜİSAG Youtube Kanalına abone olarak bizi desteklemeyi unutmayın !



     
    myakın bu yazıya teşekkür etti.
  5. Berkay Hasan Yalçın

    Berkay Hasan Yalçın TÜİSAG Üyesi

    Mrblar,
    Hatalı yorumluyorsunuz Şule Hanım. "İşveren yapar veya yaptırır" ın anlamı işverenin kendisi yapabilir veya kendisi dışındaki başka birine yaptırır.Buradaki "başka biri" risk değerlendirme Yönetmeliğinde tarif edilmiş. Aynı yönetmelikte ekibe destek alabilir şeklinde bahsedilmesi de, dışarıdan risk analizini yaptırabilir anlamını değil, belirttiği gibi destek olması şeklindedir. İş yerindeki ekibi hiçe sayıp risk değerlendirme yapıp, iş güvenliği uzmanı unvanıyla imza atamazsınız.. Mevzuatı herkes istediği şekilde görmek istiyor ancak daha sonra sıkıntı yaşamayın. Naçizane öneri olarak görün.

    Ve hatırlatırım.

    Adsız.jpg

     
  6. şuleakkoç

    şuleakkoç TÜİSAG Üyesi

    Sizin benden farklı bişey söylediğiniz yok, işveren kendisi yapabilir diyorum bende veya dışarıdan destek alacak.. mevzuatta benim görmek istediğimin ve yanlış düşüncemin ne olduğunu anlayamadım :)



    TÜİSAG Youtube Kanalına abone olarak bizi desteklemeyi unutmayın !



     
  7. Kemal Erdal Çelen

    Kemal Erdal Çelen TÜİSAG Üyesi

    Yukarıdaki yorumlarda katılamadım noktalar sırası ile;
    1) İş yerindeki ekipte iş güvenliği uzmanı ve işyeri hekimi yoksa dışarıdan bu konuda yetkin bir danışman firmanın veya iş güvenliği uzmanının risk değerlendirmesi yapıp hele hele imzalayıp iş yerindeki ekibin kullanımına sunmasından daha doğal ne olabilirki! Bu olgu hiçbir farklı yoruma gereksim duyulmayacak şekilde "destek olma" eylemidir. "Destek olma hakkında yönetmelikte ayrıca bir hüküm bulunmaması nedeniyle" Bu eylemin söz konusu ekibi hiçe sayma şeklindeki düşüncenize de -anlamlı bir gerekçe ortada olmadan- katılmak olası değil. Sizin gibi zorlama yorumlamalarla yönetmeliği istediği gibi görmek isteyenleri (Bakanlıkça yetkisiz kişilerce verilen tartışmalı yanıtlarda dahil) ben de kınarım.
    2) Dr. Müslim Güney'in bu konudaki değerli yorumlarını içeren yazısını bilgilerinize sunar; bu bilgiler ışığında söz konusu tartışmadan aydınlanmış olarak çıkmamızı dilerim.
    Kalın Sağlıcakla

     
  8. ijackal

    ijackal TÜİSAG Üyesi

    Kemal bey ilginiz için teşekkür ederim.
    ben çalıştığım işyerinde bu konularda sıkıntı yaşıyorum işveren vekilimiz hazırladığım evrakların bir nüshasını vermeme eğiliminde eğer böyle bir kanuni dayanak bulursam rahatlarım diye düşünüyordum.

     
  9. Berkay Hasan Yalçın

    Berkay Hasan Yalçın TÜİSAG Üyesi

    Şule hanım mrb, sizin bahsettiğiniz konu sanki ekibi kullanmadan ama kullanıyormuş gibi yapıp risk değerlendirmenin iş güvenliği uzmanı tarafından yapılması ama imza atmaması olarak algılıyorum. Kabul ederseniz ki bu destekten biraz daha fazlası. Yönetmeliğe kağıt üzerinde uygun mu? Evet, ancak ohsas denetlemelerinden alışkın olduğum için ekip üyelerine sorulması durumunda sıkıntı yaşamayınız. Belki ekip üyeleriyle toplantı yaparsanız bu konuyu da aşabilirsiniz, doğrudur.

     
    Kemal Erdal Çelen bu yazıya teşekkür etti.
  10. Berkay Hasan Yalçın

    Berkay Hasan Yalçın TÜİSAG Üyesi

    Kemal Bey merhaba,

    Bahsettiğiniz 1. ve 2. konular için benim şahsi olarak düşünceme de kısmen hitap eden fikirlerdir, bunu belirteyim. Ancak bahsettiklerim ise benim fikirlerim değil, bakanlık yönetmeliğinin yayınına ve screen shot ile de eklediğim bakanlık resmi e-mailinden gelen yanıta aittir. Sizler e-maile ise yetkisiz kişilerce diyorsunuz. Belki de ÇSGB'de yetkili İş Sağlığı ve Güvenliği Uzman Yrd. değil çaycısı e-maili göndermiştir diye mi düşünüyorsunuz, bilemiyorum. Bu bilgiler doğrultusunda nelerin doğru nelerin zorlama olduğu ortadadır.
    Kınanacak bir şey varsa maddi menfaatler için yönetmeliği istediği gibi işverenlere anlatmaya çabalayanlar olabilir. Keza yönetmelikte yazılanlar ortadır. Beni işveren mi sanıyorsunuz bilemiyorum, yanlış yorumluyorsunuz diyebilirsiniz, başım üstüne, ancak zorlama veya art niyetli yorumlandığını ima etmeniz pek şık olmamış.
    Tekrar bu konuda hemen her defasında belirttiğim gibi İş Güvenliği Uzmanı olmadan risk değerlendirme sağlıklı değildir. Ancak ben değil, bakanlık tüm iş yerlerine kanunun müsaade ettiği süreye kadar Risk Değerlendirmesini mevcut ekiple beraber yapılması konusunda tebliğler yayınlamaktadır. Dışarıdan da ekibe destek olmak için hizmet alınabileceği de belirtilmiştir. Ek olarak bakanlığın yayınladığı örneklerden de bir şeyler çıkarabilirsiniz.
    http://www.csgb.gov.tr/csgbPortal/isggm.portal?page=duyuru&id=rdr

     
  11. Kemal Erdal Çelen

    Kemal Erdal Çelen TÜİSAG Üyesi

    Bugün Bakanlık Apartmanlar ve kuaförler için RD rehberi yayımlandı. Daha önce ifade ettiğim gibi "varsa iş güvenliği uzmanı ve iş yeri hekimi imzası olacak şekilde düzenlenmiş" risk değerlendirme rapor örnekleri konuya açıklık getirmiş olmuştur sanırım. Ekteki dokümanları değerli forum üyelerimizin bilgilerine sunarım. Kalın sağlıcakla

     

    Ekli Dosyalar:

  12. Kemal Erdal Çelen

    Kemal Erdal Çelen TÜİSAG Üyesi

    Sayın Berkay'ya
    1)"Sizin gibi zorlama yorumlamalarla yönetmeliği istediği gibi görmek isteyenleri (Bakanlıkça yetkisiz kişilerce verilen tartışmalı yanıtlarda dahil) ben de kınarım..." tümcesinden yanlış anlam çıkardığınız anlaşılıyor. Cümleyi " Sizin gibi,......." şeklinde virgüllü ve vurgulu olarak okursanız maksadımı doğru anlamlandıracağına inanıyorum.
    2) Bakanlıktan alınan yanıt nedeniyle oluşan düşüncelerim sorularınızdan kaynaklanan yanlış anlama ve yorumlamaları kastetmekteydi. Nitekim okumuş olmalısınız, bakanlığın "apartman ve kuaförler için düzenlemiş olduğu risk değerlendirme örneklerinde görüleceği üzere" işyeri hekimlerini ve iş gövenliği uzmanlarını dışarıda bırakması ile söz konusu yanıtının ne denli tutarsız olduğunu kanıtlamıştır.
    Kalın sağlıcakla.

     
    Berkayya bu yazıya teşekkür etti.
  13. Berkay Hasan Yalçın

    Berkay Hasan Yalçın TÜİSAG Üyesi

    Kemal Bey merhaba,

    Bakanlığın özellikle 50 kişi altı işletmeler için işverenlere İş Güvenliği Uzmanı belgesi aldırmak olduğunu hemen her ilgili mevzuat yayınlarından anlaşılıyor. Maddelerde bunu öyle dile getirmişler ki, sanki teşvik edercesine. Bakanlık İş Güvenliği Uzmanlığı konusunda isteği dışında bir rant oluşma ihtimalinden rahatsız olduğunu alenen dile getirmektedir. Hatta kendi maaşlarına bakmaksızın iş güvenliği uzmanının maaşlarını sanki 10.000'lerdeymiş gibi açıklamalar yapıp, kafalarına göre mevzuata madde koyup, çıkarmakla meşguller bir süredir. Tabii, kendilerinin mühendisten, uzmandan çok, işveren menfaat arkadaşı olursa elbette işverenin değirmen suyunda bu mevzuatı yapacaklardır. Bu ülkede iki üç işverenin lafına göre B sınıfı çok para istiyor denip 2 günde yönetmelik değiştirilmiştir. Çevremde duyuyorum, biliyorum iş arayan B sınıfı birçok uzman da var. İş güvenliği elemanı şeklinde ilanlar yayınlanıyor.. Ne tuhaftır ki bu ilanı yayınlayanlar da uzman geçinen kimseler. Lafa bakın, "Eleman".. İş Güvenliği'nde daha şimdiden gelinen nokta budur.

    Apartman, kuaför, terzi, bulaşıkhane.. Bakanlık "aman haa, iş güvenliği uzmanları gelir elde etmesin" derdinden neredeyse kendisi kopyala yapıştır risk değerlendirmelerini dağıtacak duruma gelmiştir. Yönetmelikte ekiplerin kimlerden oluşacağını yazmışlar. Destek elemanıymış, işçi temsilcisiymiş.. Bunları geçtim. İş yeri hekimine gelelim. Bakanlığın İş Yeri hekimliği eğitimlerinde risk değerlendirme yönetimi konusu müfredatlarında var ama iş yeri hekimleri risk analizi yapabiliyor mu, Kinney metodunu, L tipi matrisi, JSA'yı uygulayabiliyorlar mı? E peki kim yapacak? Kim anlatacak ekibe. Uzman diye düşünüyorsunuz ama değil, işveren veya işveren vekili.

    Bakanlık işverenlere diyor ki, sen al sertifikayı, sen almazsan vekiline aldır. Çok mu yoğunsunuz, o zaman iş güvenliği uzmanını şu kadar saatten kirala diyor, tut diyor. Bir şey olursa da uzman zan altına girer diyor yazmadıysa deftere, yazsa da sen imza atmazsın olur biter diyor, ben kanuna bakanlığa bildirsin diye ekledim ama bakma zaten gelip seni bana şikayet de edemez diyor. Sayın işverenim, vekilim diyor, ama 50 kişiden az ise, çok da riskli değilse boşver, sen al belgeni diyor. Eskiden padişahım çok yaşa vardı, şimdi işverenim çok yaşa var. İşveren olmadan çark döner mi, bunu fark ettiler. Rant varsa da kendi işlerine göre uyguluyorlar, yakında kendilerine yakın olan büyük medikal merkezler OSGB'ler açacak. O zaman göreceksiniz asıl rant neymiş. Yönetmelikler bir yana, 6331 kendi içinde çelişkilerle dolu. İSGB olduğunda hekim ve uzman, işveren vekili kanuna göre işveren sayılıyor. OSGB olunca taşeron elemanı sayılıyor. Anayasaya bile aykırı bu, öyle şey mi olur. Çok büyük şirketler var bu ülkede, ülkenin mevzuatından çok daha iyi prosedürlerine haiz iken bunları bir kenara bırakıp, bu OSGB'ler ile çalışmak zorunda kalacaklar. Bir de 6331'de 6. ve 7. maddeler var sonradan devreye girecek ? Nedeni ne? Kimse sormuyor. Oysa içindeki bugün uygulanması gereken acil durum planları, periyodik sağlık kontrollerini, eğitimleri bunlar nolcak? Kim yapcak, koordine edecek? İdari işlerin, insan kaynaklarının görev tanımlarına bunlar serpiştirilecek akıllarınca, böyle kolay.

    Yıl 2012 6331 Sayılı kanuna bir bakın, Yıl 1973 İş Güvenliği Tüzüğüne bir bakın. Sonra ağızda laf, bakanlık gerekli çalışmaları yapıyor. Bakanlık yüksekte çalışmanın neyini biliyor, kapalı alanının neyini biliyor? Kanun yönetmelikleri doğurur, evet, sadece bir kanun olarak düşünülmemeli, evet. Kanun çıkalı 10 ay oldu, ele alınan konular kimin ne yapacağı, nasıl yapacağı değil. Daha önce de söyledim, her iş prosedürüne detaylı birer yönetmelik yayınlanmalıdır ve bu yönetmelikler kanunlarla, pratikle tutarlı olmalıdır. Bir olay olunca müfettişleri salmaktan başka ne yapılıyor bu bakanlıkta. 10 aydan beri yayınlanan yönetmeliklere bakın, hikaye. Hem öncelikli proaktif önlemler alınsın, hiyerarşi uygulansın istensin. İyi de sen daha yüksekte çalışmayı tarif edememişsin doğru düzgün, sonra uzman çok para istiyor, yönetmeliğe ek madde ekleyelim. O da güzel tabi. Kurul yönetmeliği, rd yönetmeliği, sorumluluklar, tehlike sınıfları tebliği, hizmet yönetmeliği vesaire. 10 ayda bunlar mı çıktı? Bugün bir fabrikaya işe başlayın, genel müdür HSE Plan hazırla dediğinde 1 haftaya masasına koymalısınız.

    Tüm bunlar bir yana, yönetmelikte istenilen ekiple beraber risk değerlendirilmenin iş yerinde uygulanması doğru bir uygulama ancak tüm bu bahsettiklerimle beraber sadece bir ışık kırıntısıdır. Bu yönetmelik içinde de çelişkiler yok mudur? Daha detaylı ve doğru bir risk değerlendirme yönetmeliği olamaz mıydı? Bu konularda da ilerleyen günlerde sizlerle fikir alışverişinde bulunmaktan memnuniyet duyarım.

    Saygılarımla.

     
    ahmet_1122, Guzin, dilekaltinok ve 2 kişi daha buna teşekkür etti.
  14. Kemal Erdal Çelen

    Kemal Erdal Çelen TÜİSAG Üyesi

    Ayrıntılı yorumlamalarınız ve irdelemeleriniz her türlü övgüye değer sayın Berkayya,
    Sizin saptamalarınız dışında önümüzdeki günlerde benim de değinmek istediğim onlarca çelişki durumla karşılaşmamız sürpriz sayılmamalı. Uygulamalar sırasında bakanlığın yapacağı bir takım kısmi ve günü birlik düzenlemeleriyle kafalardaki karışık bir nebze olsun giderilmeye çalışılacaktır zannederim. Benim inancım Temmuz 2014 sonrası sorunların büyük ölçüde çözümleneceği doğrultusundadır. Başta bizler olmak üzere tüm işverenlere sabırlar dilerim.
    Kalın sağlıcakla

     
    Berkayya bu yazıya teşekkür etti.
  15. MARBLE_İSG

    MARBLE_İSG TÜİSAG Üyesi

    Bu şimdi mevzuatın söylediği risk analizi mi oluyor.Diğer işyerlerinde böyle bir şekilde risk analizi yapılsa geçerliliği nedir.Ya da bu örnek risk değerlendirme için gerekli parametreler ve kontrol check-list gibi bir şey mi?Ortada risk analiz yontemi de yok,tablo yok ve rakamlar yok...Şunu anlayamadım bu şekilde yapılan bir risk değerlendirmesi yeterlimidir?

     
  16. Ahmet B. DÖNMEZ

    Ahmet B. DÖNMEZ TÜİSAG Üyesi

    Yani "Bakanlığa bir, yapacakları işe iki" diyorsunuz, en az Kemal Bey kadar katılıyorum size...
    Daha önce de demiştim, tüm kanun ve yönetmelikleri kopyala-yapıştır bile yapsalardı daha iyiydi...

     
  17. Berkay Hasan Yalçın

    Berkay Hasan Yalçın TÜİSAG Üyesi

    Merhabalar değerli meslektaşım,

    Yayınlananı bir rehber, hatta checklist tabir edilen, bir kontrol listesi olarak düşünmekte bence fayda var, aşağıda eklediğim resimde ÇSGB'nin belirttiği gibi. Bazı arkadaşlarımızın da iddia ettiği gibi, eğer bakanlık bunu risk analizi olarak kabul ederiz anlayışında ise (ki hiç sanmıyorum) denilecek bir şey bulamıyorum.

    Bir jeolog için harita ne ise, bir makina mühendisi için proje resmi ne ise, bir iş güvenliği mühendisi için de risk değerlendirme o'dur. Yönetmeliğe uygun bir risk analizi hazırlamak zaten sorumluluğu atmak için yetmez. Bunun eğitimi var, bunun tebliğleri var ve her bir tehdit unsurları için planlamaları, kontrol listeleri var. Risk analizinin basit olması gibi bir şart yoktur. Bu işler madem bu kadar basit, İş Güvenliği Uzmanı'na ne gereksinim vardı diye de düşünebilirsiniz. Risk değerlendirmeyi tüm çalışanlar anlamalı doğrudur ve 6331'de de belirtildiği gibi bunlar eğitimlerle sağlanır.

    risk değerlendirme raporu iş güvenliği uzmanının haritasıdır. Ve bu öyle bir haritadır ki, hangi kontrol listelerinin (checklist) hazırlanmasına, hangi talimatların oluşturulmasına, hangi eğitim planlarının yapılmasına yol gösterir.

    Saygılarımla.
    KONTROL LİSTESİ.jpg

     
  18. paşa

    paşa TÜİSAG Üyesi

    Değerli meslektaşlarım;
    İSG mevzuatının bugünkü konumunu almasında yaşanılan süreci anlatarak lafı uzatmayacağım.Çok sancılı ve karmaşık bir süreç sonrasında kanuni dayanak oluşturulan ve bu kapsamda tüzük yönetmelik vb çalışmalar yapılan bir konunun sahadaki uygulayıcıları olan biz uzmanların aynı metni okuyup farklı anlamlar çıkarması şaşılacak bir durum değil ama benim dediğim doğru diğerleri yanlış noktasında yapılan yorumlar bana bağnazlık gibi geliyor. Kendi düşüncelerimizin doğruluğunu savunmak hakkımız ama farklı görüşlerle düşüncelerimizi zenginleştirmek gerekmez mi?
    Uzman olarak ben firma ile anlaşırım,
    Görevlendirme yazımı alırım,
    Gerekli çalışmaları yapar risk değerlendirmesini yazarım,
    iki nüsha olarak tanzim eder uzman ve işverenin imzasını taşıyan bu raporun bir nüshası işverende biri de kendi arşivimde kalır.
    vergilendirilmiş kazanç helaldir prensibinden ötürü faturamı keser vergisini öderim....

     
    Berkayya ve enderesra bu yazıya teşekkür etti.
  19. ESRA ERGİN

    ESRA ERGİN TÜİSAG Üyesi

    haklısınız doğru ancak bireysel çalışanlar nasıl fatura kesecekler.

     
  20. Aytuğ Çiçek

    Aytuğ Çiçek TÜİSAG Üyesi

    6331 sayılı kanunun 6. Maddesi gereğince;
    (1) Mesleki risklerin önlenmesi ve bu risklerden korunulmasına yönelik çalışmaları da kapsayacak, iş sağlığı ve güvenliği hizmetlerinin sunulması için işveren;
    a) Çalışanları arasından iş güvenliği uzmanı, işyeri hekimi ve diğer sağlık personeli görevlendirir. Çalışanları arasında belirlenen niteliklere sahip personel bulunmaması hâlinde, bu hizmetin tamamını veya bir kısmını ortak sağlık ve güvenlik birimlerinden hizmet alarak yerine getirebilir. Ancak belirlenen niteliklere ve gerekli belgeye sahip olmasıhâlinde, tehlike sınıfı ve çalışan sayısı dikkate alınarak, bu hizmetin yerine getirilmesini kendisi üstlenebilir.
    Bilindiği üzere 50 ve üzeri çalışan istihdam eden işyerleri çalışan işçi sayısına göre kısmi süreli veya tam süreli olarak iş sağlığı ve güvenliği uzmanı ile işyeri hekimi bulundurma zorunluluğu mevcuttur. Bu zorunluluktan doğan iş güvenliği uzmanı ve hekiminin işyerlerinde hangi çerçevede çalıştırılacağı yukarıda yazılı 6331 sayılı kanunun 6. Maddesi a) bendinde açıklanmıuştır.
    Çalışanları arasından iş güvenliği uzmanı, işyeri hekimi denilmesi bireysel olarak çalışan iş sağlığı ve güvenliği uzmanı ile işyeri hekimlerinin işyerlerinde sigortalı olarak hizmet vermesi gerektiğini belirtmektedir.Bilindiği üzere bakanlığın iş sağlığı ve güvenliği hizmetleri yönetmeliğinde yayınladığı yönetmelik eklerinde (EK 4a-EK 4b) iş güvenlik uzmanı sözleşmesinde İş Güvenliği Uzmanlığı Yaptığı Diğer İşyerlerinin Unvanı,Adresi,Faaliyet alanı,Tehlike sınıfı,Çalışan sayısı,SGK Sicil No,Çalışma Süresi (Saat/Ay) belirtilmektedir.Buna göre iş sağlığı ve güvenliği uzmanlığı hizmeti verecek olan kişiler işyerlerinde sigortalı çalışan olarak gözükecekleri için fatura,serbest meslek makbuzu kesmesi mevzubahis değildir.
    Madde 6.a’nın devamında; Çalışanları arasında belirlenen niteliklere sahip personel bulunmaması hâlinde, bu hizmetin tamamını veya bir kısmını ortak sağlık ve güvenlik birimlerinden hizmet alarak yerine getirebilir denmektedir. Çalışanları arasından, yani sigorta bedeli işveren tarafından ödenmek kaydıyla iş sağlığı ve güvenliği uzmanı bulunmayan veya bulundurmak istemeyen işyerleri bu hizmeti (çalışan sayısına ve tehlike sınıfına göre) tamamını veya bir kısmını Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığının yetkilendirdiği Ortak Sağlık Güvenlik birimlerinden almak zorundalığından bahsetmektedir. Ayrıca cümlede geçen,tamamını veya bir kısmını ifadesi işverenin isterse iş güvenlik uzmanını kendi bünyesinde çalışan olarak bulundurup,işyeri hekimini OSGB’den temin edebileceği anlamınada gelmektedir.( Bunun tam terside olabilir). Yasadan da anlaşıldığı gibi iş sağlığı ve güvenliği uzmanlığını şahıs firması açarak bireysel olarak yapmak isteyen uzmanlar kendilerini bağkurlu gösterip uzmanlık hizmeti verecekleri işyerlerine fatura, serbest meslek makbuzu vb. kesemeyeceklerdir. Bireysel olarak firma açtığınızda ve faturalandırma yapmak istediğinizde mutlaka çalışma ve sosyal güvenlik bakanlığının belgelendirmesiyle Ortak sağlık güvenlik birimi açmaları gerekmektedir. (Uzmanların OSGB olmaksızın şahıs firması açma istekleri ,işverenlerin uzmanları kısmi süreli çalışanı yani sigortalısı göstermek istemediğinden “fatura keserseniz benim işime gelir” demesinden kaynaklanmaktadır.)
    Yine madde 6.a’nın devamında ; Ancak belirlenen niteliklere ve gerekli belgeye sahip olmasıhâlinde, tehlike sınıfı ve çalışan sayısı dikkate alınarak, bu hizmetin yerine getirilmesini kendisi üstlenebilir denilmektedir. Çalışanları arasında sigortalı iş sağlığı ve güvenliği uzmanı bulundurmak istemeyen ve bu hizmetide OSGB’den almak istemeyen işveren gerekli belgeye sahip olmasıhâlinde yani Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığının yetkilendirdiği İş Sağlığı ve Güvenliği Uzmanı belgesine sahipse çalışan sayısı ve tehlike sınıfına göre İş Sağlığı ve Güvenliği işini kendiside üstlenebilir.( İş Sağlığı ve Güvenliği belgesi olmayan işveren bu hizmeti ya çalışanları arasında bulunduracağı sigortalı veya OSGB’den temin etmek zorundadır.)
    Sonuç olarak 6331 sayılı Kanunun 6.maddesi a) bendi gereğince 50 ve üzeri çalışan istihdam eden işyerlerinin İş Sağlığı ve Güvenliği Uzmanı bulundurma zorunluluğu olduğundan Uzmanlık Hizmetini ,ya çalışanları arasında sigortalı olarak bulundurabilecek ya da OSGB’den bir iş sağlığı güvenliği uzmanı temin edecektir. Bireysel olarak çalışacak İş Sağlığı Güvenliği Uzmanı arkadaşlar firmalara hizmet vereceklerse sigortalarını yaptırmalı ve İş Sağlığı ve Güvenliği Hizmet Yönetmeliğindeki yönetmelik eklerinde belirtildiği (EK 4b) sözleşmeyi yapmalıdırlar.Bu sözleşmeler bilindiği üzere artık Çalışma ve Sosyal Güvenlik bakanlığının sitesinde http://www.isgkatip.com/ sitesinden yapılmaktadır. İş güvenliği uzmanları sigortalı olarak gözüktükleri için ayrıca bir fatura kesme işlemleri mevzubahis olmayacaktır. Ancak yukarıda da belirtildiği gibi uzmanların şahıs firması kurup bağkurlarını ödemeleriyle bu hizmet gerçekleşememektedir. Bunun için ancak Çalışma ve sosyal güvenlik bakanlığından yetkili, belgeli bir kuruluş yani OSGB olmanız gerekmektedir. OSGB kurulmasıyla ilgili çeşitli gereklilikler İş Sağlığı ve Güvenliği Hizmet Yönetmeliği ve İş Sağlığı ve Güvenliği Hizmet Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelikte belirtilmiştir.
    Yukarıda açıklanan 6.madde 50 ve üzeri çalışan istihdam eden ve dolayısıyla iş sağlığı güvenliği uzmanı ve işyeri hekimi bulundurma zorunluluğu olan işyerleri için geçerli olan maddedir. Kişiler arasındaki asıl problem 30 haziran 2013 tarihine kadar 50 altı çalışanı ve iş sağlığı ve güvenliği uzmanı ile işyeri hekimi bulundurma zorunluluğu bulunmayan işyerleri içindir.Tehlikeli işyerlerinde 30 haziran 2013 , Az Tehlikeli işyerlerinde 30 haziran 2014 tarihine kadar 50 kişinin altında işçi istihdam eden işyerlerinin risk analizi,iş sağlığı ve güvenliği eğitimi ve acil durum eylem planlarını yaptırma zorunluluğu mevcuttur. Kişilerin kafalarını karıştıran , bu gibi yerlerde yapılacak risk analizi, iş sağlığı güvenliği eğitimi ve acil durum eylem planlarının da 6331 sayılı kanunun 6.a) maddesi gereğinde olduğu gibi işyerlerinde çalışan sigortalı olarak mı hizmet vermeli veya bu hizmet sadece OSGB’ler tarafından mı sağlanacağı sorusudur.
    6331 sayılı kanunun 10.maddesi gereğince;
    İşveren, iş sağlığı ve güvenliği yönünden risk değerlendirmesi yapmak veya yaptırmakla yükümlüdür.
    Yine İş Sağlığı ve Güvenliği Risk Değerlendirmesi Yönetmeliği 5. Maddesi gereğince ;
    (1) İşveren; çalışma ortamının ve çalışanların sağlık ve güvenliğini sağlama, sürdürme ve geliştirme amacı ile iş sağlığı ve güvenliği yönünden risk değerlendirmesi yapar veya yaptırır.
    Bu maddelere dayanarak kafalarda oluşan soru işaretleri işveren iş sağlığı ve güvenliği uzmanlığı belgesi olmadan işyerinin risk analizini kendisi yapabilir mi? Veya yaptıracaksa kime yaptırabileceği konusunudur. 50 ve üzeri çalışan istihdam eden yerlerde işveren 6331 sayılı kanunun 6.a maddesinde söylendiği gibi belirlenen niteliklere ve gerekli belgeye sahip olmasıhâlinde, tehlike sınıfı ve çalışan sayısı dikkate alınarak, bu hizmetin yerine getirilmesini kendisi üstlenebilir deniliyor. (belirlenen nitelik mühendis,teknik eleman vb. ,gerekli belge ise iş sağlığı ve güvenliği uzmanlığı belgesi). Ancak İş Sağlığı ve Güvenliği Risk Değerlendirmesi Yönetmeliği Geçici Madde 1’de ;
    (1) 6 ncı madde uyarınca oluşturulacak risk değerlendirmesi ekibinde, mezkûr maddenin birinci fıkrasının (b) bendinde sayılanların bulundurulma zorunluluğu Kanunun 38 inci maddesinde belirtilen sürelere uygun olarak aranır.
    Denilmektedir. İş Sağlığı ve Güvenliği Risk değerlendirmesinin 6. Maddesi ve b) bendi ise ;
    (1) Risk değerlendirmesi, işverenin oluşturduğu bir ekip tarafından gerçekleştirilir. Risk değerlendirmesi ekibi aşağıdakilerden oluşur.
    a) İşveren veya işveren vekili.
    b) İşyerinde sağlık ve güvenlik hizmetini yürüten iş güvenliği uzmanları ile işyeri hekimleri.
    c) İşyerindeki çalışan temsilcileri.
    ç) İşyerindeki destek elemanları.
    d) İşyerindeki bütün birimleri temsil edecek şekilde belirlenen ve işyerinde yürütülen çalışmalar, mevcut veya muhtemel tehlike kaynakları ile riskler konusunda bilgi sahibi çalışanlar.
    (2) İşveren, ihtiyaç duyulduğunda bu ekibe destek olmak üzere işyeri dışındaki kişi ve kuruluşlardan hizmet alabilir.
    (3) Risk değerlendirmesi çalışmalarının koordinasyonu işveren veya işveren tarafından ekip içinden görevlendirilen bir kişi tarafından da sağlanabilir.
    (4) İşveren, risk değerlendirmesi çalışmalarında görevlendirilen kişi veya kişilerin görevlerini yerine getirmeleri amacıyla araç, gereç, mekân ve zaman gibi gerekli bütün ihtiyaçlarını karşılar, görevlerini yürütmeleri sebebiyle hak ve yetkilerini kısıtlayamaz.
    (5) Risk değerlendirmesi çalışmalarında görevlendirilen kişi veya kişiler işveren tarafından sağlanan bilgi ve belgeleri korur ve gizli tutar.
    Denilmektedir. Ayrıca İş Sağlığı ve Güvenliği Risk Değerlendirmesi Yönetmeliği Geçici Madde 1’de belirtilen 6331 Sayılı Kanunun 38. Maddesi ise ;
    Bu Kanunun;
    a) 6, 7 ve 8 inci maddeleri;
    1) Kamu kurumları ile 50den az çalışanı olan ve az tehlikeli sınıfta yer alan işyerleri için yayımı tarihinden itibaren iki yıl sonra,
    2) 50den az çalışanı olan tehlikeli ve çok tehlikeli sınıfta yer alan işyerleri için yayımı tarihinden itibaren bir yıl sonra,
    3) Diğer işyerleri için yayımı tarihinden itibaren altı ay sonra,
    b) 9, 31, 33, 34, 35, 36 ve 38 inci maddeleri ile geçici 4, geçici 5, geçici 6, geçici 7 ve geçici 8 inci maddeleri yayımı tarihinde,
    c) Diğer maddeleri yayımı tarihinden itibaren altı ay sonra,
    yürürlüğe girer.
    Denilmektedir. 6331 sayılı kanunun 10. Maddesinde yapmak veya yaptırmakla ibareleri ile İş Sağlığı ve Güvenliği risk değerlendirme Yönetmeliği 5. Maddede geçen yapar veya yaptırır ibareleri, İş Sağlığı ve Güvenliği risk değerlendirme Yönetmeliği Geçici madde1 ile 50 altı çalışan istihdam eden işyerlerinde işverenler iş güvenliği uzmanlığı belgesi olma zorunluluğu olmadan kendi risk analizlerini yapabileceğini ve bu risk değerlendirmesini yaparken İş Sağlığı ve Güvenliği risk değerlendirme Yönetmeliği 6. Maddesi gereği işverenin oluşturması gereken risk ekibi içerisinde ( madde 6.b) İşyerinde sağlık ve güvenlik hizmetini yürüten iş güvenliği uzmanları ile işyeri hekimleri bulundurma zorunluluğu yoktur. 6331 sayılı kanunun 38.Maddesinde de belirtildiği gibi 50’den az çalışanı olan ve az tehlikeli sınıfta yer alan iş yerleri 30 haziran 2014, 50’den az çalışanı olan çok tehlikeli ve tehlikeli yerler 30 haziran 2013 tarihine kadar işverenler risk değerlendirme analizlerini kurdukları risk değerlendirme ekibi içinde iş güvenliği uzmanı ve işyeri hekimi bulunmaksızın yapabileceklerdir.
    Sonuç olarak belirtilen maddeler gereği;
    Firma sahibi işverenler risk değerlendirme konularında bilgi sahibi olmadıkları ve risk değerlendirme analizinin nasıl yapılacağını ekiplerin nasıl kurulacağını bilmediğinden herhangi bir kişi veya kuruluştan hizmet alabilir. Bu kişi ister iş sağlığı ve güvenliği danışmanlık firması kuran bireysel iş sağlığı ve güvenliği uzmanı olsun ister OSGB kurumu olsun değişmeyecektir. Yani bireysel iş güvenliği uzmanı olarak, uzman bulundurma zorunluluğu olmayan 50 altı çalışanı olan işyerlerine danışmanlık bedeli adı altında fatura, serbest meslek makbuzu vb kesilebilir.Fatura veya serbest meslek makbuzu kesilmeden ve işverenin isteği doğrultusunda sizden istediği risk değerlendirme analizi yapılmadan önce ,hangi danışmanlık hizmetini vereceğinizi işverenle aranızda yapacağınız danışmanlık sözleşmesiyle belirtilmelidir. Yaptığınız risk analizinin altına ister imzanızı atın ister atmayın yapması gereken kişi işveren ve ekibi olduğu için uzmanlar hazırlayıp önlerine koyabilir ve işverenle ekibi uygun gördükleri takdirde iş güvenliği uzmanı imzası olmaksızın bunu imzalayabileceği açık olarak geçici madde1’de söylenmiştir. İmza atılacaksada İş Sağlığı ve Güvenliği Danışmanı olarak atılabilir.
    Görüldüğü üzere iş sağlığı ve güvenliği uzmanı bulundurma zorunluluğu olan 50 ve üzeri çalışan istihdam eden yerlerde uygulanması gereken sistem sigortalı iş sağlığı ve güvenliği uzmanı veya OSGB’den alınması gereken hizmet veya İş Sağlığı güvenliği uzmanlığı belgesi olan işverenin kendisinin üstlenmesiyle gerçekleşirken, 50 altı çalışan istihdam eden işyerlerinde işverenler belirtilen ekibi kurarak kendileri yapabilmektedir. Ancak yapamadığı ve bilgisi dışında veya vakti dışında olduğunda ister OSGB olsun ister bireysel iş güvenliği uzmanı olsun ( fatura veya serbest meslek makbuzu) danışmanlık anlamında işverene yardımda bulunabilecektir.

    Saygılarımla
    Aytuğ ÇİÇEK
    İş Sağlığı ve Güvenliği Uzmanı






     
Yüklüyor...

Sayfayı Paylaş



Yandex.Metrica