Yönetmeliğe Göre Uygun Risk Değerlendirme

Konu, 'Risk Analizleri, Değerlendirmeleri ve Örnekler' kısmında Berkay Hasan Yalçın tarafından paylaşıldı.

Sayfayı Paylaş

  1. Selçuk Çiftlik

    Selçuk Çiftlik TÜİSAG Üyesi



    Sevda Hanım,

    Size yardımcı olabilmek adına bir kaç sorum olacak;

    1. İşvereninizin size yönelttiği soru uzmanlık alanınız olan İSG ile mi ilgili yoksa değişik disiplinleri bir arada bulunduracak olan bu fabrikada planlanan tüm faaliyetleri mi kapsamaktadır? Bu iki durum birbirinden farklı dikkat alanları gerektirir,

    2. Eğer İSG konusunda ise Berkayya arkadaşımız müthiş yardımcı olabilecek bir mail yayınlamış,

    3. Ama çoklu disiplinler ile alakalı olarak hem üretim aşamasında hemde isg uzmanı olarak uzman görüşünüzü alacak ise, yaratmanız gereken etki ve perspektif İSG uzmanı profiline ek sorumluluklar getirecektir (mesleğinizi bilmediğim için yorum yapamıyorum),

    3. Size yönelttikleri sorular ile ilgili ne kadar detay alırsanız yanıtlarınızın o derece sağlam dayanakları olur,

    4. Sorularınızı daha spesifik hale getirebilirseniz hem bilgi kirliliğini engellemiş olur, hemde direkt sorunuza yanıt verebilecek uzman görüşleri ortaya çıkabilir. Bilgi sahibi bazı arkadaşlarımız konunun bu denli geniş bir çerçeveden konuşuluyor olmasından dolayı çekinden davranıyor olabilirler.

    Saygılarımla.



     
    Berkayya bu yazıya teşekkür etti.
  2. Berkay Hasan Yalçın

    Berkay Hasan Yalçın TÜİSAG Üyesi



    Yeni ekipman demişken, her satın alacağınız ekipmanın gerekli standartlarını da kontrol etmenizi ekleyebilirim (https://intweb.tse.org.tr/TSEIntWeb/Standard/Standard/StandardAra.aspx ). Bahsettiğim gibi bunlar bir kişi ile değil ekiplerle, yöntemle beraber yapılabilir. Bir de tesisin inşası sırasında yüklenici müteahhit firmanın uygulamasını istediğiniz SEÇ Planı veya HSE Manual denilen iş güvenliği el kitabının da prosedürler ve risk değerlendirmeleri ekiyle hazırlanmasında fayda vardır. Sanırım bu konu da düşünülmüştür.
    Sizler için hayırlısı olsun.



     
    erkanersoy bu yazıya teşekkür etti.
  3. 81serkan

    81serkan TÜİSAG Üyesi

    Merhabalar bir inşaat şantiyesinde alt işveren olarak çalışan firmamın işveren vekili olarak tayin edilmemin sorumlulukları nelerdir bilgisi olanların görüşlerini rica ederim

     
  4. Berkay Hasan Yalçın

    Berkay Hasan Yalçın TÜİSAG Üyesi

    Merhabalar,
    SGK kanunundaki tanım size yol gösterecektir.
    Saygılarımla.
    İşveren, işveren vekili, geçici iş ilişkisi kurulan işveren ve alt işveren
    MADDE 12- 4 üncü maddenin birinci fıkrasının (a) ve (c) bentlerine göre sigortalı sayılan kişileri çalıştıran gerçek veya tüzel kişiler ile tüzel kişiliği olmayan kurum ve kuruluşlar işverendir.
    İşveren adına ve hesabına, işin veya görülen hizmetin bütününün yönetim görevini yapan kimse, işveren vekilidir. Bu Kanunda geçen işveren deyimi, işveren vekilini de kapsar. İşveren vekili ve 4857 sayılı İş Kanununda tanımlanan geçici iş ilişkisi kurulan işveren, bu Kanunda belirtilen yükümlülüklerinden dolayı işveren ile birlikte müştereken ve müteselsilen sorumludur.



    TÜİSAG Youtube Kanalına abone olarak bizi desteklemeyi unutmayın !



     
  5. Berkay Hasan Yalçın

    Berkay Hasan Yalçın TÜİSAG Üyesi

    Selamlar,
    A4 formatı ekteki gibidir.

     

    Ekli Dosyalar:

    Figen124, uzmancan, Nuran AYDEMİR ve 4 kişi daha buna teşekkür etti.
  6. Ömerisg

    Ömerisg TÜİSAG Üyesi

    Yaptığımız risk değerlendirmelerini flash disk üzerinden firmanın bilgisayarına aktarıp çıktı alıyoruz; ve çalışma o bilgisayarda kalıyor. En sonunda da bir tehlike görürseniz forma ekleyin ve tarih etın diyorum. Bu davranışım normal mi? Çalışmalarımı işyerinin bilgisayarına yüklemeden direk çıktı alıp vermem mi gerekir?



    TÜİSAG Youtube Kanalına abone olarak bizi desteklemeyi unutmayın !



     
  7. Berkay Hasan Yalçın

    Berkay Hasan Yalçın TÜİSAG Üyesi

    • Risk değerlendirmesi dokümanı elektronik ve benzeri ortamlarda hazırlanıp arşivlenebilir (R.D. Yön. Madde 11. (3). Bent).
    Buna göre evet, elektronik ortamda arşivlenmesinde sakınca yok. Yalnız bu arşivleme tebliğ yerine geçmekte midir? Bu tartışmalıdır.
    Risk değerlendirmesinin, bir noter onaylı defterden çok farkı bulunmamaktadır. İkisi de tebliğ ve tebellüğ'dür. Sadece risk değerlendirmesinin nüshaları imzalatılanlara verilmesi zorunluğu yok, ortak bir dosyada kalması sağlanabilir.

    Dolayısıyla risk değerlendirmesi ekibine tebliğ edilmesinin bir yolu var ki, o da alınan çıktılara imza (son sayfaya) ve paraf (diğer sayfalara) attırmak. Kısacası firmanın bilgisayarına yükleyebilirsiniz, ancak bu yeterli değil. Çıktı alıp tebliğ etmeniz gerekmektedir.

    Selamlar.

     
    uzmancan, Ahmet B. DÖNMEZ ve Ömerisg bu yazıya teşekkür etti.
  8. @purple

    @purple TÜİSAG Üyesi

    Sayın Berkay Yalçın ,
    Sn. Berkay Yalçın ,
    Dün forumda yazmıştım ama cevaplayan olmadı :) Risk Değerlendirmesinin yönetmeliğe uygun olması hususunda bir sorum olacaktı ,
    Çalıştığım firmada risk değerlendirmesi yapmak istiyorum.Önceden hazırlanmış bir rapor var fakat yeterli değil. Risk değerlendirmesi yönetmeliğine uygun olması için bazı değişiklikler yapılması gerekli.Yönetmeliğin 8. maddesinde tehlikelerin tanımlanması kısmında bazı bilgilerin toplanması gerekli diyor.Bunlar hazırlayacağım dökümanlar içinde olması mı gerekli ? yoksa ön bilgi olması için hazırlama aşamasında yardımcı olsun diye mi var...
    Örneğin ; patlayıcı madde üretilen bir firmada yapacağım , kullanılan 50 kalem kimyasal madde var bunların MSDS lerinin hepsinin risk değerlendirme raporuna koymam mı gerekiyor ? ya da ortam ölçüm raporları ( gürültü - emisyon vs.. ) , organizasyon şeması , hiyerarşik yapı , işyerindeki atıklar ile ilgili evraklar vs... bunların hepsinin olması mı gerekiyor ?
    Benim elimdeki yapılmış risk değerlendirmesinde kullanılan makine ve ekipmanlar var , kullanma ve bakım talimatları var , bir de kullanılan kimyasalların isimleri var sadece MSDS leri yok..böyle bir risk değerlendirmesi uygun mudur ki ?

    Bu konuda bilgisi olan arkadaşlar yardımcı olursa sevinirim..

     
  9. Berkay Hasan Yalçın

    Berkay Hasan Yalçın TÜİSAG Üyesi

    Bu dokümanlar risk değerlendirmesine yön vermek içindir. Toplamanız gereken bilgilerin en az ne olacağını belirtmiştir. Ben çalışmalarımda bu listeyi (8. Maddeyi) bir check list haline getiriyorum. Bu checklist üzerinden değerlendirme yapıyorum. Bu checklist yeterli mi? evet diyebilirim, ancak bu tanımların anlamları üzerine de saatlerce konuşulabilir. Bir ek olarak kullanmanız tabii ki şık olandır. Ancak yönetmelik bunlar hakkında bilgi toplanmasını, 2. bendinde de başka benzer prosesleri olan iş yerlerinde olan bitenler hakkında değerlendirmeleri kullanmanızı ister. risk değerlendirme raporuna şu işyerinde böyle bir olay olmuş ve iş yerinde değerlendirilmiştir şeklinde yazılması şart değildir. Bu sadece önerilebilir.
    Ancak 3. bent sizlerin bu istenen değerlendirmeleri nereye kaydetmeniz konusunda tarifini yapmıştır. Buna göre tehlikeler sütununda mevcut konular yer almalıdır.

    4. Bent ise ihtiyaç doğan ölçüm ve değerlendirmelerin yapılmasını talep eder. Yapıldıktan sonra da risk değerlendirme raporunda bunların kaydedilmiş olmasını bekler.

    Risk değerlendirmesi raporunun içinde ek olarak bu dokümanları koyma zorunluluğu yoktur. Ancak bu dokümanların bilgilerini kullanmak zorundasınız.
    MSDS'ler diyelim.. Size şunu tavsiye ederim;
    1- "Kimyasallar ve kimyasallarla çalışmada bilgi eksikliği" başlığında bir tehlike satırı açın, genel risklerini (patlama, yangın, tahriş olma ve diğer maruziyetler vs) yazın ve Kimyasallarla çalışma ile ilgili genel olarak tedbirlerinizi yazın. Nedir genel tedbirler;
    MSDS nedir? nasıl okunur hakkında personellere eğitimlerin verilmesi,
    Kimyasal Risk Etmenleri ve korunma yöntemleri Hakkında eğitimlerin verilmesi,
    İş Başı eğitiminde bu iki konunun yer alması,
    Uyum sürecindeki personelin kimyasallarla çalışmasının tecrübeli çalışan ile gözetimle yapılması.
    MSDS Kutusunun yapılması ve bu kutuda MSDS'lerin ilan edilmesi,
    Tüm MSDS'lerin personellere tebliğ tebellüğ edilmesi (zor bir uygulama, daha kolaylaştırıcı yöntemler tercih edilebilir ancak yapılmasında fayda vardır),
    Tüm kimyasalların tedariğinden en az 2 gün önce tedarikçi tarafından MSDS'lerin depo sorumlusuna ulaştırılması,
    Tüm kimyasal malzemelerin kablarında ilgili tehlike işaretlerinin yer alması,
    Tüm MSDS'lerin talep ettiği araç, gereç ve çalışma yöntemlerinin talimatlarla sağlanması.
    Talimatlarla belirtilmiş çalışma yöntem ve proseslerin dışına çıkılmaması, bu ihtimalde işin derhal durdurulması.
    vs..

    2- Bu genel satırın ardından, diğer satırlarda da her kimyasalı birer birer yazmak yerine, parlayıcıları bir yerde, zararlıları bir yerde, yanıcıları bir yerde belirtip, Bu MSDS'lerin verdiği bilgiler doğrultusunda (MSDS'teki 3 ile 15. maddelerin arasındakileri) önlemler kısmında doldurabilirsiniz. Ancak ortak özellik taşımayan kimyasallarınıza ise ayrı satır açmalısınız.

    Diğer yandan MSDS'ler sadece risk değerlendirmesi için zorunlu değildir, tüm kimyasallarla çalışmada zaten zorunludur. Kullandığınız 50 kimyasalı isterseniz ayrı ayrı risk değerlendirmesi raporunda belirtebilirsiniz, yanlış olmaz bu sizin yoğurt yeme biçiminizdir.

    Aynı şekilde yapılmış olan ortam ölçümlerini de risk değerlendirmesinde kullanabilirsiniz. Ancak illa ki ek olarak kullanma zorunluluğunuz yok. Bu zaten ayrı bir dosyanızda yer alır. Talep edilirse de bu dosyayı gösterirsiniz. risk değerlendirme raporunda da düzenlenen ölçüm raporunun değerlendirmelerini belirtmeniz beklenir. Gerekli ölçüm raporu yapılmadıysa da risk değerlendirmesinde yapılması gerektiğini ve bunun için aksiyon alınmasını termin tarihiyle beraber belirtmeniz beklenir. Dolayısıyla tedbirlerden sonraki risk derecelendirmesi ölçüm değerlendirmeleri yapılana kadar boş bırakılmalıdır.

     
    mr.merdin ve @purple bu yazıya teşekkür etti.
  10. @purple

    @purple TÜİSAG Üyesi

    Cevabınız için öncelikle teşekkür ederim.MSDS le örnek verdiğim için bunun üzerinden gidelim.Açıkçası MSDS lerin olduğu ayrı bir dosyam mevcut zaten.50 kalemdiye örnek verdim ama muhtemelen daha fazla , bu konu için dediğiniz gibi parlayıcı , patlayıcı ve yanıcı olanları kendi aralarında sınıflayabilirim.
    Yaklaşık bir ay önce iş müfettişlerinin denetiminden geçtim.Eski risk analizi yapan arkadaş 5*5 matrisle yapmış , içine de söylediğim gibi makinaların kullanma talimatlarını koymuş ( ISO 9001 dökümantasyonundaki haliyle ) müfettiş bunları koyması çok iyi olmuş , bakım - onarım talimatlarını da koyarsanız çok güzel olur demişti.bir de matris yönteminden bıktık artık kolay diye her yerde bu yöntem var dedi.Buna bağlı olarak sizin dediğiniz gibi 'şık ' olması açısından yönetmelikteki tehlikelerin tanımlanması kısmındaki dökümanları en azından kısmen risk değerlendirmesine koysak uygun olur mu diye düşünmüştüm.Boş yere kuru kalabalık olması da hoş olmaz çünkü..

     
    Last edited by a moderator: 9 Mart 2014
  11. Berkay Hasan Yalçın

    Berkay Hasan Yalçın TÜİSAG Üyesi

    Selamlar tekrar,
    Öncelikle 5x5 matrisin sanki modası geçmiş gibi, yanlışmış gibi lanse edenlerin bir kısmı, nedense bu matrisin neden uygun olmadığı konusunda "bıkmaları" dışında en ufak argümana dahi haiz değiller. İş sağlığı ve iş güvenliği'nde "her yerde bu yöntemin kullanılması" mıdır yöntemden vazgeçme nedeni? Bu mudur argümanları? Tabii ki 5x5'ten daha uygun metodlar mümkündür, konuşulur o başka, benim demek istediğim konuya yaklaşım biçimi.
    Sorunuza gelirsem,
    risk değerlendirme raporunun içine talimatların konması bahsettiğim gibi sadece şık durmasına neden olur, kısacası göz boyar. Ötesi yoktur. Nitekim kendisi de "çok iyi olmuş" şeklinde yaklaşmış. Halbuki öyle aman aman, olmazsa olmaz bir durum değil bunları eke koymak. Ekte değil, ayrı bir dosyada olması bir şeyi değiştirmez. Prosedüre talimat isimlerini kaynak olarak yazmanız yeterlidir. Önemli olan iş yerinde talimatların olması, ilan edilmesi ve çalışanlara tebliğlerin yapılmasıdır. Risk değerlendirmesine ek konulması, her müfettişin olmasa da, bazılarının bahsettiğim gibi sadece gözlerini boyar. Tabi bunu pratiklik sağlayacak bir duruma çevirmek mümkün. Tedbirler kısmına bir bir talimat maddelerini yazmak yerine, ilgili talimata numara atayıp, "bu numaralı şu isimli talimatın tüm maddeleri çalışana tebliğ tebellüğ edilir, çalışan tarafından yerine getirilir ve talimatın sağlandığı kontrol listeleriyle şu şu kişiler tarafından kontrolü sağlanır" denir. Hatta isterseniz de "ilgili yayın" diye bir sütun açarsınız, bu sütuna da kullandığınız yayının ismini ve ya isimlerini yazarsınız (KLT.T.04 Kaynak Makinası Kullanma Talimatı gibi). O zaman risk değerlendirmesi raporunda talimatlar, prosedürler süs, göz boyama şeklinde değil, anlamlı ve pratik şekilde yer alır.

     
    Last edited by a moderator: 9 Mart 2014
    uzmancan bu yazıya teşekkür etti.
  12. @purple

    @purple TÜİSAG Üyesi

    Kısmen müfettişlerin dediğini doğru buluyorum aslında.Kopyala - yapıştır usulü yapılanlar için en azından.Firmalara göre yapılması gereken farklı teknikler oluyor , tek tip yapmamak adına değiştirilebilir.
    Daha öncede dediğim gibi makinaların kullanım ve bakım talimatları , MSDS ler , iş akım şemaları vs.. gibi dökümanlar zaten dosyalarımda mevcut.Detaylı ve anlaşılabilir birşeyler hazırlamak için bilgi almak istedim.Teşekkür ederim.

     
    Last edited by a moderator: 9 Mart 2014
    Berkay Hasan Yalçın bu yazıya teşekkür etti.
  13. Berkay Hasan Yalçın

    Berkay Hasan Yalçın TÜİSAG Üyesi

    Matristen kinney'e veya fmea'ya da kopyala yapıştır yapılabilir ki. Bahsettigim gibi, önemli olan metot değil, içerik. Oyle bir içerik hazirlanir ki kopyalama olmadığı aşikardir.
    Kinney i tercih edilebilmenin en açık sebebi yonetmelikteki "sıklık" talebidir. Herkesin matris kullanması gibi bir bahane biraz yavan kalıyor. Ben teşekkür ederim. Selamlar.

     
  14. DİLEK CÖMERT

    DİLEK CÖMERT TÜİSAG Üyesi

    merhaba;
    Şuan İSG ile alakası olmayan bir iş yerinde çalışıyorum mayıs sınavını geçip sertifikamı aldım dışarıya risk değerlendirmelerini yapmaya başladım. İş Sağlığı ve Güvenliği risk değerlendirme yönetmeliğini, İşyerinde Acil durumlar hakkında yönetmeliği ve Çalışanların İSG Eğitimlerinin Usul ve Esasları hakkında yönetmeliği defalarca okudum ve bunlara uygun dosyalarımı hazırlayıp işyerlerine veriyorum. Daha önce bir OSGB de çalışmadım internetten ve yakın çevreden araştırıp İSG' yi öğrenmeye çalışıyorum.

    OSGB kurmayı düşünüyorum. Çevrem hazır. İSG Hizmetleri Yönetmeliğinide okudum. OSGB kurmak için deneyimli olan arkadaşlardan destek bekliyorum.

     
    alix bu yazıya teşekkür etti.
  15. Berkay Hasan Yalçın

    Berkay Hasan Yalçın TÜİSAG Üyesi

    Bir çok kişiden 5x5 L Tipi matris yönteminin iyi olmadığını okuyoruz, hatta denetime gelen iş müfettişlerinin yadırgadığını, "herkes de bu yöntemi kullanıyor" diye şikayet ettiklerini, dahası Kinney, FMEA gibi yöntemlerine geçilmesini istediklerini duyuyoruz. Bir yöntem tukaka ilan edilebilir, küçümsenebilir ancak bu yöntemi yadırgayanlar elle tutulabilir nedenleri ne kadar sunabiliyor?
    • Herkesin bu yöntemi kullanması, bir yöntemin uygulanamaz olması için geçerli bir neden değildir.
    • Yöntemin basit uygulanabilir olması, geçerli bir neden değildir.
    • Yöntemin kolay olması da, geçerli bir neden değildir.
    L Tipi Matriste yaşanan sıkıntılar nelerdir?
    • L Tipi Matris'in belli başlı sıkıntıları vardır. Bunlar uygulama alanlarına göre değişir. Şiddet 5 x Olasılık 3 = 15 olan bir risk derecesi ile Şiddet 3 x Olasılık 5 = 15 olan diğer risk derecesi L Tipi Matrise göre aynı kabul edilir. Oysa aslında aynı değildir. Şiddeti yüksek olan risk aynı kefede yer almamalıdır.
    • Düşük, Orta, Yüksek (ve bazı kaynaklarda Tolere Edilemez) olarak sınıflanan risk dereceleri de 5x5 çarpımları sebebiyle biraz daha sığ kalmaktadır.
    • Matris yönteminde sıklık biriminin olmaması hem olumlu, hem de olumsuz bir durumdur. İstatistiki bilgilerin ve gerçek ramak kala sayılarının tespit edilemediği sahalarda "sıklık" birimi tahminidir ve zaten gerçek bir veri sağlamaz. Ancak sahada kayıt ve kontrol mekanizmasının en az %80'lerde olan işletmelerde "sıklık" birimi gerçekten önemlidir. Dolayısıyla sıklık parametresinin derecelendirmeye dahil olduğu yöntemin kullanılması böyle sahalar için ihtiyaçtır.
    Her yöntem her sahaya kusursuz şekilde uygulanabilir değildir. Bu sebeptendir ki sektörlere göre farklı risk değerlendirmesi yöntemleri tavsiye edilir. Bir de her yiğidin bir yoğurt yiyişi vardır. Yeter ki yöntem doğru uygulansın. KKD ile önlemler alınıp, buna göre şiddet düşürülürse yöntem de zaten yanlış uygulanmış olur ki, genelde yapılan basit hatalardan biri bu, diğeri de tehlike-risk tanımlarının karıştırılmasıdır. Dolayısıyla bu hatalar da yöntemin kusurlarından da sayılmaz. Dediğim gibi herkesin kendine göre bir yöntemi olabilir. Yaklaşık 1 yıl JSA ve Kinney'i kullandım, ardından L Tipi Matris ve sonrasında da tekrar JSA yöntemi daha kolayıma geldi ve bu yöntemi tercih ettim. Başka biri de FMEA'yı kullanabilir, önemli olan sahiden bu risk değerlendirmelerin firmaya faydalarının olmasıdır.

    Konu açılırken a3 kağıda sığabilen bir örnek yer almıştı. Yönetmeliğe göre zorunluğu olmayan bazı sütunlarını çıkardığım a4 kağıda sığan örnek format bir iki değişiklik ile de ekte yer almakta. Kullandığınızdan daha değişik formatlara göz atmak adına inceleyebilirsiniz. Vakit bulduğumda JSA ile ilgili örnek formatı eklemek isterim.

    Maalesef bir süredir Risk Değerlendirmesi konusunun ağırlıklı olarak maddi yönleri ele alınmaktadır. Hatta hala işyerinin çalışanı olmadan RD'lere "uzman" olarak imza atmakta ısrar edenleri, hatalı uygulamalarda bulunanları, yönetmelikleri okuma zahmetinde bile bulunmayanları ve dahası çoğu kimseyi yanlış yönlendirenleri görüyoruz. Bu mesleğin "sadece" maddi boyutu ile ilgilenilmesinin, sürekli prim günlerinin konuşulmasının, "fatura kesmesek olmaz mı" ve "bilmem ne sektörüyle ilgili rd'si olan var mı" gibi yorumların durağanlaşmasını umuyoruz. Hazırcılık yerine araştırma ve geliştirme odaklı çalışılmadıkça zaten bu konuların konuşulmasının anlamı kalmamaktadır.

    Selamlar.

     

    Ekli Dosyalar:

    uzmancan, ahmetdilaver, Selçuk Çiftlik ve 1 kişi daha buna teşekkür etti.
  16. ghostfear

    ghostfear TÜİSAG Üyesi

    berkay bey kolay gelsin
    kullandığınız döf dokumanını yayınlayabilirmisiniz

     
  17. Berkay Hasan Yalçın

    Berkay Hasan Yalçın TÜİSAG Üyesi

    Teşekkür ederim Sn. Ghostfear,
    Bu konunun içinde değil de ayrıca açacağım bir konu içinde detaylı bir şekilde yayınlamak istediğim bir çok doküman var. Döf de bunlardan biri. Isgfrm'deki arkadaşlarla konuştuktan sonra bunları yayınlayabilirim sanırım.

    Sizlere de kolay gelsin, selamlar.

     
    uzmancan bu yazıya teşekkür etti.
  18. Berkay Hasan Yalçın

    Berkay Hasan Yalçın TÜİSAG Üyesi

  19. uzmancan

    uzmancan TÜİSAG Üyesi

    Berkay bey'in mailinin içinde geçen 4857 sayılı iş kanununun sorunuz ile ilgili maddesini de açarak yazayım dedim.


    Kanun Numarası : 4857
    Kabul Tarihi : 22/5/2003
    Yayımlandığı R.Gazete : Tarih : 10/6/2003 Sayı : 25134
    Yayımlandığı Düstur : Tertip : 5 Cilt : 42



    BİRİNCİ BÖLÜM
    Genel Hükümler

    Amaç ve kapsam
    Madde 1 - Bu Kanunun amacı işverenler ile bir iş sözleşmesine dayanarak çalıştırılan işçilerin çalışma şartları ve
    çalışma ortamına ilişkin hak ve sorumluluklarını düzenlemektir.
    Bu Kanun, 4 üncü Maddedeki istisnalar dışında kalan bütün işyerlerine, bu işyerlerinin işverenleri ile işveren
    vekillerine ve işçilerine faaliyet konularına bakılmaksızın uygulanır.
    İşyerleri, işverenler, işveren vekilleri ve işçiler, 3 üncü maddedeki bildirim gününe bakılmaksızın bu Kanun
    hükümleri ile bağlı olurlar.
    Tanımlar
    Madde 2 - Bir iş sözleşmesine dayanarak çalışan gerçek kişiye işçi, işçi çalıştıran gerçek veya tüzel kişiye yahut tüzel
    kişiliği olmayan kurum ve kuruluşlara işveren, işçi ile işveren arasında kurulan ilişkiye iş ilişkisi denir. İşveren tarafından
    mal veya hizmet üretmek amacıyla maddî olan ve olmayan unsurlar ile işçinin birlikte örgütlendiği birime işyeri denir.
    İşverenin işyerinde ürettiği mal veya hizmet ile nitelik yönünden bağlılığı bulunan ve aynı yönetim altında örgütlenen
    yerler (işyerine bağlı yerler) ile dinlenme, çocuk emzirme, yemek, uyku, yıkanma, muayene ve bakım, beden ve meslekî
    eğitim ve avlu gibi diğer eklentiler ve araçlar da işyerinden sayılır.
    İşyeri, işyerine bağlı yerler, eklentiler ve araçlar ile oluşturulan iş organizasyonu kapsamında bir bütündür.
    (Ek fıkra: 23/7/2010-6009/48 md.; Mülga dördüncü fıkra: 20/6/2012-6331/37 md.)
    İşveren adına hareket eden ve işin, işyerinin ve işletmenin yönetiminde görev alan kimselere işveren vekili denir.
    İşveren vekilinin bu sıfatla işçilere karşı işlem ve yükümlülüklerinden doğrudan işveren sorumludur.
    Bu Kanunda işveren için öngörülen her çeşit sorumluluk ve zorunluluklar işveren vekilleri hakkında da uygulanır.

    İşveren vekilliği sıfatı, işçilere tanınan hak ve yükümlülükleri ortadan kaldırmaz.

     
  20. uzmancan

    uzmancan TÜİSAG Üyesi

    Yapılan dökümantasyonların elektronik veya yazılı ortamda yeknesak olması gerekir diye düşünüyorum.
    (2.bent gereği, ıslak imza ile tanzim edilen nihai sayfalar taratılıp,3.bente göre de elektronik olarak arşivlenmesi yapılabilir.)
    Dokümantasyon

    MADDE 11 – (1) Risk değerlendirmesi asgarî aşağıdaki hususları kapsayacak şekilde dokümante edilir.

    a) İşyerinin unvanı, adresi ve işverenin adı.

    b) Gerçekleştiren kişilerin isim ve unvanları ile bunlardan iş güvenliği uzmanı ve işyeri hekimi olanların Bakanlıkça verilmiş belge bilgileri.

    c) Gerçekleştirildiği tarih ve geçerlilik tarihi.

    ç) Risk değerlendirmesi işyerindeki farklı bölümler için ayrı ayrı yapılmışsa her birinin adı.

    d) Belirlenen tehlike kaynakları ile tehlikeler.

    e) Tespit edilen riskler.

    f) Risk analizinde kullanılan yöntem veya yöntemler.

    g) Tespit edilen risklerin önem ve öncelik sırasını da içeren analiz sonuçları.

    ğ) Düzeltici ve önleyici kontrol tedbirleri, gerçekleştirilme tarihleri ve sonrasında tespit edilen risk seviyesi.

    (2) Risk değerlendirmesi dokümanının sayfaları numaralandırılarak; gerçekleştiren kişiler tarafından her sayfası paraflanıp, son sayfası imzalanır ve işyerinde saklanır.

    (3) Risk değerlendirmesi dokümanı elektronik ve benzeri ortamlarda hazırlanıp arşivlenebilir.

     
Yüklüyor...

Sayfayı Paylaş



Yandex.Metrica