İlk olarak uzun yıllar açık işletmede çalışmış bir maden mühendisi ve 2005 yılından beri A sınıfı İş Güvenliği Uzmanı aynı zamanda İşyeri Hekimi ve İş Güvenliği Uzmanı Eğitimcisi arkadaşınız olarak;
1-Loader yerine lastik tekerlekli yükleyici ifadesi kullanılmalıdır.
2-Her iş makinesi, ekipman veya faaliyete ait risk analizi ve değerlendirmesi kendine özgüdür. Ismarlama risk analizi ve değerlendirmesi olmaz. Yani 2 adet lastik tekerlekli yükleyiciyi yan yana koysanız, ikisinin de risk değerlendirmesi birbirinden farklı olacaktır.
3-Tehlike tanımlarken hep olumsuzlukları (aslında alınacak önlemleri) yazmışsınız. Örneğin; lastik tekerlekli yükleyicinin geri manevra yapması bir tehlike tanımıdır. Risk ise; geri manevra sırasında çalışma alanındaki kişilerin sesli ve görsel olarak uyarılmaması sonucu ezilme/çarpma nedenli hasar-yaralanma-ölümdür. Mevcut durum olarak geri vites sesli ikaz sisteminin olmaması-sisin yetersiz olması-tepe lambasının olmaması/yanmaması durumlarıdır. Buna göre lastik tekerlekli yükleyicide vites geri sesli ikazın ve tepe lambasının olmadan çalışması sonucu, geri manevralarda kişilerin ezilerek ölmesi riskinin (5X5 matris sistemi) hesabında; şiddet/ciddiyet puanlaması en yüksek 5 olacaktır. Olasılık/ihtimal puanlaması ise geri vites sesli ikazının bulunmaması/bulunsa da çalışmaması/ çalışsa bile sesin yetersiz olması ve tepe lambasının bulunmaması/bunsa da çalışmaması/çalışsa bile çamur-toz nedeniyle faredilememesi durumunda en yüksek puanlama yani 5 olacaktır. Buna göre risk puanı 5X5=25 yani çok yüksek riski ifade edecektir. Alınacak önlemler kısmında ise bahsedilen uygulamaların yapılması istenecek, termin ve sorumlu tayin edilecektir. Bu aksiyonların gerçekleştirilmesi halinde ise; artık risk dediğimiz değerlendirme yapılmalıdır. Önerilen önlemlerin hepsi alındı ise; lastik tekerlekli yükleyicinin geri manevrası sırasında ezilme/çarpma sonucu hasar-yaralanma-ölüm yani şiddet/ciddiyet puanı 5 olarak kalacaktır. Ancak önlemlerin tümünün veya bir kısmının alınması durumuna göre olasılık/ihtimal puanı 5'de 1'e veya 2'ye düşecektir. Sonuç olarak da bu nedenli risk puanı 5 veya 10 olacaktır. Bu ise artık risk değeri olacaktır.
4-Tabi tüm bu değerlendirmeler yapılırken ilgili mevzuatların istediği koşulları/şartları içeren deneyimlerden de yararlanılarak hazırlayacağınız kontrol föyleri ile tespitlerin yapılması gerekmektedir.
Umarım yararlı olmuşumdur, yapacağınız çalışmalarda kolaylıklar ve başarılar dilerim.
TUNCAY ATAKURU
Maden Mühendisi
İş Güvenliği Uzmanı (A)
İH-İGU Eğitimcisi