TPM Nedir ?

Konu, 'Kişisel Gelişim Eğitim Sunumları' kısmında Xzenon tarafından paylaşıldı.

Sayfayı Paylaş

  1. Xzenon

    Xzenon ISGfrm Çalışma Birimi TÜİSAG Çalışma Birimi



    TPM Nedir ?
    TPM, günlük üretim faaliyetlerin içerisinde , çalısanların tamamının katılımını gerektiren,
    otonom bakımı öngören, arızaları önleyen, ekipman etkinliğini en üst düzeye getiren bir
    bakım yaklasımıdır.
    Kelime anlamına bakarsak:
    T : Total ( Toplam) T : Total ( Toplam)
    P : Productive( Üretken) P : Productive( Üretken)
    M : Meintenance ( Bakım) M : Management (Yönetim)
    Aslında TPM’i asağıdaki gibi tanımlayabiliriz.
    TPM , güçlü üretim yeteneğine sahip olmak,
    kayıpların azaltılması ve verimliliğin arttırılması
    için kullanılan bir metodolojidir.
    Tarihçesi
    TPM , özgün bir Japon yönetim sistemidir. Koruyucu Bakım ( PM ) prensiplerinin
    JIPM (Japan Institute of Plant Maintenance ) enstitü tarafından gelistirilesi ile 1971
    yılında “Toplam Üretken Bakım (Total Productive Maintenance )” adı altında ortaya
    çıkıyor.
    Japon endüstriyel üretimin kalkınmasında araç olarak kullanılan bu sistem daha
    da gelistirildi ve 1990’lı yıllardan sonra “Toplam Üretken Yönetim” (Total Productive
    Management) adını aldı.
    Japonya’da TPM’i ilk uygulayan ve tanıtan Nippon Denso firmasıdir. Yaptıkları
    çalısmalar sonucunda “PM Excelent Plant Award” ödülünü almıstır. Japonya’dan tüm
    dünyaya yayılan su sistem özellikle Toyota grubunda basarıyla uygulanmıstır.
    TPM metodolojisinin özelliği
     Ekonomik etkinlik
    Üretim sistem etkinliğini maksimize edecek sekilde bir sirket kültürü olusturur.
     Toplam sistem
    Mevcut ekipman ve üretim alanı ile ilgili kayıpları önleyen ve 5 “sıfır” (kaza, arıza,
    küçük durus, hata, hurda) hedefine ulasacak kusursuz bir sistem kurar.
     TPM grup çalısmasıdır, organizasyonun tüm birimlerini ve tüm
    bireylerini içerir
    Đsletmede bulunan tüm departmanlar tarafından uygulanır. En yüksek
    kademeden en alt kademeye kadar herkesin katılımı ile gerçeklestirilir.
     TPM Küçük grup aktivitelerine dayanır
    Otonom Bakım faaliyetleri ve Kaizen aktiviteleri ile “sıfır kayıp” hedefine ulasır.
    TPM’in hedefleri
    TPM’ nin iki ana hedefi vardır:
    1.Rekabet gücünü arttırmak
    2.Kolay çalısılan yüksek performanslı bir is yeri yaratmak.
    Günümüzde rekabet gücünü belirleyen birçok unsur bulunmakta fakat bunlardan üçü
    çok önemli;
    · Kalite,
    · Fiyat,
    · Teslimat süresi (Müsterinin istediği mamulün istediği zaman istediği yerde olması)
    Üretim faaliyetlerindeki Girdi –Çıktı iliskisi
    Ekipmanın toplam etkinliğinin arttırılmasını ifade eder. Ürünün daha düsük maliyete
    üretilmesi sağlar. Maliyetlerin düsürülmesi için değisik yönetim teknikleri uygulanır. Bu
    teknikler ekipman etkinliğinin artırımı, isgücü, malzeme ve enerjinin etkin kullanımıdır.
    Üretimde kayıplar
    Yüksek üretkenliği sağlayabilmek için 16 büyük kaybın yok edilmesi gereklidir
    Ekipman etkinliğini etkileyen8 kayıp:
     Arıza
     Set-up ayar ( model değisimi)
     Takım değisimi
     Baslangıç
     Küçük durus ve bosta bekleme
     Hız
     Hata ve tamir
     Kapatma
    Đs gücü etkinliğini etkileyen 5 kayıp:
     Yönetim
     Üretim hareket
     Hat organizasyon
     Lojistik
     Ölçme ve ayar
    Malzeme ve enerji etkinliğini etkileyen 3 kayıp:
     Enerji
     Ürün
     Ekipman( kalıp ve el aletleri)
    Đnsan kaynağının gelisimi
    Đnsan kaynakları eğitim ve sorumluluk vererek gelistirilir. Bunu yapabilmek için, her
    kademedeki çalısanın yeteneklerinin arttırılması gerekir.
    · Operatörler- Otonom Bakım yeteneği,
    · Bakım personeli – Yüksek kalitede bakım yeteneği,
    · Mühendisler- ekonomik, kullanıcı dostu ve bakım gerektirmeyecek ekipman ve
    ürünler tasarlama yeteneği.
    Đnsan kaynakları gelistirilirken ekipman da gelistirilir. Ekipman performansı arttırılarak
    etkinlik arttırılır. Yeni ekipman tasarımlarında LCC ( Life Cycle Cost ) düsüncesi
    olusturulur ve baslangıç zamanı kısaltılır.
    TPM insan kaynağını ve ekipmanı gelistirerek sirket kültürünü değistirir, amacı;”karlı
    sirket” kültürü yaratmak.
    TPM Gelisiminin 5 prensibi
    · Etkin üretkenliğin sağlanması için sistem kurulması
    o Kobetsu Kaizen
    o Otonom Bakım
    o Planlı Bakım
    o Eğitim
    · Yeni ürün ve ekipman için akıs kontrol sisteminin kurulması(Erken ürün/ekipman
    yönetimi)
    · Kalitede bakım sisteminin kurulması (Kalite Bakım )
    · Ofis TPM
    · Đs güvenliği ve çevre
    TPM faaliyetleri sadece ekipman ile ilgili kisiler tarafından değil iliskili tüm departman
    çalısanları tarafından yapılmalıdır. Yapılacak çalısmalar tüm ekip çalısanları tarafından
    paylasılmalıdır.
    TPM uygulamalarına nasıl baslamalı?
    1. Üst Yönetimin TPM baslangıç deklarasyonu
    2. Tüm çalısanlara baslangıç eğitimi verilmesi
    3. TPM hedeflerinin belirlenmesi
    4. Master planın hazırlanması
    5. Model uygulamaların yapılması
    6. Pillarların kurulması
    7. TPM faaliyetlerin tüm fabrikaya yaygınlastırılması

    Kaynak : http://www.tpmrehberi.com



     

    Ekli Dosyalar:

    taylantalu ve Mustafa ESEN bu yazıya teşekkür etti.
  2. Xzenon

    Xzenon ISGfrm Çalışma Birimi TÜİSAG Çalışma Birimi



    Master Plan
    TPM uygulamalarına başlama kararı alan işletme, başlangıç deklarasyonun ardından ana uygulama planı ( Master plan) hazırlamalı. Plan "PM Execellent Award" ödülü alınacakmış gibi hazırlanmalı ancak amaç ödül almak değil mükemmelliği yakalamak olduğu hiçbir zaman unutulmamalı.
    Master plan uzun vadeli ( min 3 yıll) olup, oldukça ayrıntılı hazırlanmalı ve gerektiğinde düzeltmeler yapılabilmeli.
    Master plan örneği:
    www.tpmrehberi.com/tpm-genel/visio-master_plan.pdf
    Kaynak : www.tpmrehberi.com



     
    mus.esen bu yazıya teşekkür etti.
  3. Xzenon

    Xzenon ISGfrm Çalışma Birimi TÜİSAG Çalışma Birimi

    TPM’in Ana Hedefleri
    TPM metodolojisinin “karlı sirket kültürü” yaratmak konsepti ; verimliliğin arttırılması, ürün
    kalitesinin arttırılması, sıfır hata, sıfır kayıp, sıfır ıskarta, sıfır stok, sıfır is kazası, sıfır arıza, bakım
    kalitesinin artırılması, küçük grup çalısmalarının arttırılması, iyilestirilme önerilerini arttırılması,
    teknik eğitimin arttırılması, sirket kültür değisiminin sağlanmasıdır.
    Bu kültüre ulasmak için konulan hedefler P (Productivity), Q (Quality), C (Cost) , D (Delivery) , S
    (SHE ), M ( Morale ) ana baslıkları altında toplanır.Tablo 1’de verilen hedef baslıkları bunlardan
    birkaçı.
    P- Verimlilik - Bu baslık altında ürünün üretilebilirliği ve verimlilik izleniyor.
    Q- Kalite - Üretilen ürünün kalitesi ile ilgili hedeflerin yer aldığı baslık.
    C- Maliyet - Maliyet baslığı altında, ürün maliyeti olduğu kadar toplam üretim maliyetini de
    izleniyor.
    D- Dağıtım - Sirketin teknolojik hızının sorgulamasının yanı sıra müsteriye cevap verme hızının
    da sorgulandığı bir baslık.
    SHE - İş güvenliği, isçi sağlığı ve çevresel faaliyetlerine yönelik hedefler yer alıyor.
    M- Moral - İnsan kaynağının gelisimi ve çalısanların faaliyetlere katılımı bu baslık altında
    izleniyor.
    Yazının devamı için:
    www.tpmrehberi.com/tpm-genel/tpm_in_ana_hedefleri_p.pdf
    Kaynak: www.tpmrehberi.com

     
    İlkay BALBAŞI bu yazıya teşekkür etti.
Yüklüyor...

Sayfayı Paylaş



Yandex.Metrica