Soru Tünel Kalıp İmalatlarında İş Sağlığı Ve Güvenliği Uygulamaları

Konu, 'İnşaat ve Yapı Sektöründe İSG Uygulamaları' kısmında merteryalvac tarafından paylaşıldı.

Sayfayı Paylaş

  1. merteryalvac

    merteryalvac TÜİSAG Üyesi



    Merhabalar;
    Tünel kalıp imalatlarında İSG uygulamaları hakkında bilgi ve dokümana sahip arkadaşlar, bu konu hakkında paylaşım yapabilirler mi?

    Teşekkür Ederim.



     
  2. murkiv5555

    murkiv5555 TÜİSAG Üyesi



    slm inşaatlarda tünel kalıpl yapımı ve sökümündeki isg uygulamaları ve talimatları...

    • Tünel kalıplı inşaat yapılan şantiyelerde görev ünvanı ne olursa olsun tüm çalışanlara, mutlaka BARET taktırılmalıdır. Gürültülü yerde çalışanlar baretlerine ayrıca kulaklık, kaynak yapanlar ise kaynakçı maskesi monte ederek çalıştırılmalıdır.
    • Kayma ve düşme tehlikesi bulunan; korkuluksuz yerlerdeki çalışmalarda, asansör ve dış cephe boşluklarında yapılan çalışmalarda kolonları tüm gövdeyi saran paraşüt tipi emniyet kemeri kullanılmalıdır. Emniyet kemeri kancasının takılacağı yer bulunamazsa iki aks arasına düşey ve yatay hayatı çekilmeli, kanca bu halata takılarak çalışılmalıdır. Gerektiğinde düşey halata mobil düşüş tutucu aparat takılmalıdır.
    • Emniyet kemerinin kullanılamadığı yüksek yerlerde düşme ve kayma tehlikesi varsa işçilerin çalıştığı yerin alt tarafına naylon iplerden örülmüş güvenlik ağları gerilmelidir.
    • Tünel kalıpların kaldırılması, indirilmesi veya taşınması işlemleri mutlaka işaretçiler ile yapılmalıdır. El işaretleri kesin, yalın, yapılması ve anlaşılması kolay olacak ve benzer işaretlerden belirgin bir şekilde farklı olmalıdır. İşaretçi,operatöre manevra talimatlarını vermek için el ve kol hareketlerini kullanmalıdır. İşaretçi, kendisini tehlikeye düşürmeyecek şekilde, bulunduğu yerden bütün manevraları görsel olarak izleyebilmelidir. İşaretçinin esas görevi; manevraları yönlendirmek ve manevra alanındaki işçilerin güvenliğini sağlamaktır. İşaretçi kendisini tehlikeli durumda gördüğünden görevini yerine getiremiyorsa ek olarak bir veya daha fazla işaretçi konuşlandırılmalıdır. Operatör, almış olduğu emirleri güvenlik içerisinde yerine getiremeyeceği durumlarda yürütmekte olduğu manevrayı durdurarak yeni talimat istemelidir. İşaretçiler işe başlatılmadan önce kodlanmış işaretler konusunda eğitilmelidir
    • Tünel kalıp ekibi dışındakilerden tünel çalışmalarına görev verilmediği takdirde kesinlikle katılmamalıdır.
    • Tünel kalıplar yere dengeli konulmalı, dar ve dış kalıplara mutlaka destek konulmalıdır.
    • Kat döşeme üzerindeki her türlü şaft ve rezervasyon deliklerinin üzeri kapatılmalıdır. Bunun için beton döküm esnasında buralara hasır demirler yerleştirilmeli ve tesisatçılar işe başlayana kadar kesilmemelidir. Büyük boyutlu şaftlar ve asansör boşlukları ile merdiven sahanlıklarının etrafı sağlam korkulukla çevrilmelidir.
    • Asansör boşlukları, kapılarının montajına kadar 1 m. yüksekliğinde üst korkuluk, 0,50 m. yüksekliğinde ara korkulukla kapatılmalıdır. Kapı eşiğine malzeme düşmelerine karşı eteklik tahtası yerleştirilmelidir.
    • Döşeme kenar boşluklarından düşmelere karşı, 1 m. yüksekliğinde üst korkuluklu, 0,50 m. yüksekliğinde ara korkuluklu seyyar korkuluklar takılmalıdır.
    • Bina içi merdivenlere geçici korkuluk takılmalıdır.
    • Takılan korkuluklar duvar, elektrik ve mekanik grubu ekipleri tarafından da muhafaza edilmelidir.
    • İşçiler işlerini yaparken karşılaşacağı tehlikelere karşı iş güvenliği konularında nasıl davranılacağına ilişkin, kısa günlük toplantılarla konuşmalar yapılacaktır. Bu konuşmalar, genellikle her hafta düzenli olarak, belirli bir günün sabahında yapılacak ve on dakikadan fazla olmayacaktır. Bu toplantılar, söz konusu işçilerin bağlı bulundukları en yakın ilk amirleri (Formen/kalfa) tarafından yürütülecektir.
    Tünel kalıp sökümünde uyulması gerekli kurallar

    • Kalıp sökümü yetkilinin kontrolü altında yapılmalı ve sökümü sırasında vinç operatörünü yönlendirmek üzere mutlaka işaretçi bulunmalıdır.
    • Kalıp sökümü sonrası ayarlı dikmeler hemen yerleştirilmelidir. Ayarlı dikmelere esas olarak kendi orijinal pimi takılmalıdır. Ancak, zorunlu hallerde kısa ve ucu kıvrılmış inşaat demiri pim olarak kullanılmalıdır.
    • Kalıp sökümü sırasında zeminde iskeleler ve ağlı korkuluklar üzerinde malzeme bulunup bulunmadığı kontrol edilmeli, üzerlerinde bulunan malzemeler temizlendikten sonra söküm işlemine başlanmalıdır. Temizleme aşağıya atılarak yapılmamalıdır.
    • Tüm çalışanlar malzeme kırıldığında malzemenin altında bulunmamalıdır.
    • Kalıp iskelelerin dış cephedeki ağlı korkulukları, kalıp dışarı alınırken 180 derece yatay duruma getirilmeli arızalı olanları derhal onarılmalıdır.
    • Tünel kalıpların sökümünde, çıkarma iskelesinin üzerine kadar pano tekerleri üzerinde ve taşıma aparatına olabildiğince dikey yük gelene kadar yürütüldükten sonra kaldırılmalıdır.
    • Tünel kalıbı, beton dökümünden sonra çıkartılırken kalıp taşıma aparatı kullanıldığı taktirde aparatın miline tünel kalıp yatay pano düzlemine paralel kuvvetler geldiğinden malzemede çatlaklar ve yorulmalara neden olacağından kalıp çıkartma iskelesinin üzerine kadar pano tekerleri üzerinde yürüttükten sonra taşıma aparatına olabildiğince dikey yükler gelmesine çalışılmalıdır.
    • Kalıpların sökümü ve nakli sırasında malzeme düşmelerine karşı; kalıp ya da iskele üzerinden düşebilecek malzemeden arındırmalı, binaya işçilerin yaklaşmamaları için gözcü görevlendirilmelidir.
    • Tayrot demiri, bulon ve civatalar söküldükten sonra kalıp kiriş boşluklarına veya kiriş profillerine takılmamalı, düşmemesi için özel yapılmış kutularına yerleştirilmelidir.
    • Sökülen kalıpların yere indirildikten sonra gerekli desteleme yapılmadan vinç kancasının sökülmesi için üzerine hiç bir şekilde işçi çıkartılmamalıdır.
    • Tünellerin taşınması sırasında tünele asılarak veya üzerine binilerek çalışılmasına izin verilmemelidir.
    Tünel kalıp ısıtımı sırasında uyulması gerekli kurallar
    • Tüplerin koku çıkardığı hissedildiği anda kesinlikle ateşle yaklaşılmamalı, derhal kapatılarak havalandırma sağlanmalı veya açık havaya taşınmalıdır.
    • Gaz kaçağı testi, sabunlu su veya köpükle yapılmalıdır
    • Tüplerin ocakla bağlantıları yüksek basınca dayanıklı kırmızı renkli hortumlarla yapılamalı, mekanik ve kimyasal etkilere dayanıklı hortumlar kullanılmalıdır.
    • Yakmak için, tüp üzerinde gerekli hazırlıklar yapıldıktan sonra musluk açılmalıdır.
    • Pilot musluklar, mutlaka kullanılmalıdır.
    • Kış koşullarında tüpler tünel dışından 50 cm. içeriye konulmalıdır.
    • Tüplerin değişimi mutlaka tünel dışında yapılmalıdır.
    • Tüp ve ocak bağlantılarında mutlaka kelepçe kullanılmalıdır. Telle kesinlikle bağlanmamalıdır.
    • Dişli bağlantılarda teflon bant kullanılmamalıdır.
    • Regülatör ve domuz kuyruğu bağlantılarında mutlaka kelepçe kullanılmalıdır
    • Emniyet ventili çalıştırıldıktan sonra ocak yakma işlemi yapılmamalıdır.
    • Tüpler dik olarak kullanılmalı ve istiflenmeli, ısıya, elektriğe ve güneşe karşı korunmalıdır.
    • Gaz alevi açık mavi renkte olmalı, enjektör üzerindeki hava ayar yüksüğü ile ayarı yapılmamalıdır.
    • Tünel kalıbın ısıtımı esnasında işçilerin ısınma veya istirahat amacıyla içeri girmeleri engellenmelidir.
    · Tünel kalıp ekibi dışındaki işçilerin tünel ısıtmaları çalışmalarına katılmaları veya görev verilmediği takdirde bu alanda bulunmaları kesinlikle önlenmelidir.

    Prekast montajında ve atölyesinde uyulması gerekli kurallar
    • Prekast istif sahasına getirilip bina etrafına stok sahasına indirilen; prekastlar için tüm iş güvenliği önlemleri alınacak. Prekast indirilirken kule vinç işaretinden başkası kule vince işaret vermeyecek. Prekastın altında kimse bulundurulmamalıdır.
    • Prekastların kaldırma ankraj demirleri kontrol edilmeli, ankraj demirlerinde çatlama;kesit zayıflaması varsa prekast için gerekli önlemler alınmadan kaldırılmamalıdır.
    • Kule vinç operatörünün görmediği cephede prekast asılırken operatöründe ve prekast astıran formende mutlaka telsiz bulundurulmalıdır.
    • Cephe prekastlarının asılması sırasında; bina çevresinde gözcü bir kişi bulundurulmalı, bina giriş ve çıkışları kontrol edilmelidir.
    • Prekast cepheye yaklaşırken; prekast cephe dönmeden, binaya çarpmadan ankrajlara oturtulmalı, kaynak işlemi tamamlandıktan sonra; vincin halatları prekast elemanından sökülmelidir.
    • Sahanlık prekastları montajı yapıldıktan sonra kaldırma kancaları kesilmelidir.
    • Balkon prekastları, kaynak işi bitirilmeden vincin kancası sökülmemeli ve bulunulan mekan terkedilmemelidir.
    • En ağır prekastın tonajı üzerine yazılmalı, vinç boom ‘un kaçıncı metrede kaldıracağı daha önceden vinççiye ve prekastı asan formene bildirilmelidir.

    Kişisel koruyucu malzeme kullanımı

    • Görev ünvanı ne olursa olsun tüm çalışanlar, BARET kullanmalıdır. Baret çene bağı iptal edilmeden, başa sıkıca oturacak şekilde ayarlandıktan sonra takılmalıdır. Gürültülü yerde çalışanlar baretlerine ayrıca kulaklık, kaynak yapanlar ise kaynakçı maskesi monte ederek çalışmalıdırlar.
    • Tüm çalışanlar yazın çelik burunlu ve tabanlı ayakkabı, kışın çelik burunlu ve tabanlı bot yağışlı ve ıslak yerlerde çelik burunlu çizme giymelidir. Ayakkabının çelik burunlu kısmı ile malzemeye vurma gibi değişik amaçla kullanımı denenmemelidir.
    • Ellere zarar verebilecek kazalara neden olacak ortam bulunduğundan, özellikle montaj çalışmalarında araç ve gereç kullanırken batıcı, kesici ve delici yaralanmalara karşı montajcı eldiveni kullanılmalıdır. Beton dökümde PVC esaslı lastik eldiven, titreşimli aletlerin kullanılmasında ise titreşime karşı çalışırken özel eldiven takılmalıdır.
    • En az 3 m.nin üstündeki yükseklikte kayma ve düşme tehlikesi bulunan; korkuluksuz yerlerdeki çalışmalarda, asansör ve dış cephe boşluklarında yapılan çalışmalarda kolonları tüm gövdeyi saran paraşüt tipi emniyet kemeri kullanılmalıdır. Emniyet kemeri kancasının takılacağı yer bulunamazsa iki aks arasına düşey ve yatay hayatı çekilmeli, kanca bu halata takılarak çalışılmalıdır. Gerektiğinde düşey halata mobil düşüş tutucu aparat takılmalıdır.
    • Emniyet kemerinin kullanılmadığı yerlerde düşme ve kayma tehlikesi varsa işçilerin çalıştığı yerin alt tarafına naylon iplerden örülmüş güvenlik ağları gerilmelidir
    • Kaynakçılar uzun konçlu deri eldiven ve deri önlük kullanmalıdır.
    • İşaretçiler, ceket, baret, kolluk veya kol bandı gibi ayırt edici eşyalardan bir veya daha fazlasını giymeli ya da uygun bir işaret aracı taşımalıdır. Ayırt edici eşyalar; parlak yansıtıcılı malzemeden yapılmış renkli, hepsi aynı renkte ve sadece işaretçilere özel olmalıdır. İşaretçilere, sesli uyarılarda




     
    canerytü03, emre coşar ve Kaan SAKA bu yazıya teşekkür etti.
  3. Kaan SAKA

    Kaan SAKA TÜİSAG Yönetici Admin

    Teşekkürler murkiv5555, Elinize sağlık çok yararlı bilgi olmuş ama yazı biraz yarım kalmış gibi devamı var mıdır ?

     
  4. merteryalvac

    merteryalvac TÜİSAG Üyesi

    Çok teşekkür ederim. Gerçekten çok yararlı oldu. Ancak Kaan Bey'in dediği gibi sanki yazı yarım kalmış gibi.



    TÜİSAG Youtube Kanalına abone olarak bizi desteklemeyi unutmayın !



     
Yüklüyor...

Sayfayı Paylaş



Yandex.Metrica