Arkadaşlar merhaba, öncelikle iyi forumlar.
İş güvenliği uzmanlığı yaptığım işyerinde yangın güvenlik sorumlusu adı altında, bu iş haricinde asıl işini yapan bir çalışan mevcut. Bu çalışanın yasal sorumluluğu hakkında yönetmeliklerde fazla bilgi bulamadım. Bu konu hakkında bilgisi olan yardımcı olursa sevinirim.
Merhaba ,
Kimse yanıtlamamış...
Ben yardımcı olayım...
Öncelikle yasal şartlar içerisinde- mevzuatta Yangın Güvenlik Sorumlusu ünvanı ile ilgili tanımlı bir değerlendirme Binaların Yangından Korunması Hakkında Yönetmelikte geçer. Bu ünvanı firma kendi organizasyonunda pozisyon olarak belirleyebilir. Aynı zamanda yasal şartlar açısından kendi içerisinde bir ihtiyacı karşılamış olur.
Peki Bu görevlendirme yasal şartlar içerisinde hangi ihtiyacı karşılar?
Görevlendirilen kişi ilgili konuda yetkinlik ve donanım kriterlerini karşılıyorsa; Yasal dayanak olarak aşağıdaki ihtiyacı karşılayabilir...
1- Binaların Yangından Korunması hakkında Yönetmelik
Yangın güvenliği sorumluluğu
MADDE 124- (1) Yapı, bina, tesis ve işletmelerde yangın güvenliğinden; kamu ve özel kurum ve kuruluşlarda en büyük amir, diğer bina, tesis ve işletmelerde ise sahip veya yöneticiler sorumludur.
Yangın güvenliği sorumlusunun belirlenmesi
MADDE 125- (1) Çalışma saatleri içinde görevli sayısına ve binadaki en büyük amirin takdirine göre, binanın her katı, bölümü veya tamamı için görevliler arasından yangın güvenliği sorumlusu seçilir. Sorumlu, çalışma saatinin başlangıcından bitimine kadar sorumlu olduğu bölümde, yangına karşı korunma önlemlerini kontrol etmek ve aldırmakla yükümlüdür. Kat mülkiyetine tabi olan binalarda bu sorumluluğu bina yöneticisi üstlenir.
2- Aynı kişi veya kişiler işyeri tehlike sınıfına ve çalışan sayısına göre İşyerlerinde Acil Durumlar Hakkında Yönetmeliğe göre Destek Elemanı görevlendirmesi ile "Yangıncı" olarak görevlendirilerek Yangın Söndürme Ekibinde Ekip Lideri olarak görevlendirilir.
Acil durum ekipleri ve görevleri
MADDE 11 – (Başlığı ile Birlikte Değişik:RG-1/10/2021-31615)
(1) İşveren; işyerlerinde aşağıda yer alan acil durum ekiplerini oluşturur:
a) Söndürme ekibi.
b) Kurtarma ekibi.
c) Koruma ekibi.
ç) İlk yardım ekibi.
(2) Birinci fıkrada yer alan ekiplerin görevleri aşağıda belirtilmiştir:
a) Söndürme ekibi: İşyerinde çıkabilecek yangınlara derhal müdahale ederek mümkünse yangını kontrol altına almak, yangının genişlemesine mani olmak ve söndürme faaliyetlerini yürütmek.
b) Kurtarma ekibi: İşyerlerinde acil durum sonrası; çalışanların, ziyaretçilerin ve diğer kişilerin arama ve kurtarma işlerini gerçekleştirmek.
c) Koruma ekibi: Acil durum nedeniyle ortaya çıkması muhtemel panik ve kargaşayı önlemek, acil durum ekipleri arasındaki koordinasyon işlerini gerçekleştirmek, sayım işlerini yürütmek, gerektiğinde ilgili ulusal ve yerel kurumların müdahale ekiplerine bilgi vermek.
ç) İlk yardım ekibi: Acil durumdan olumsuz etkilenen kişilerin ilk yardım müdahalelerini gerçekleştirmek.
(3) İşveren, birinci fıkrada yer alan ekiplerden söndürme, kurtarma ve koruma ekiplerinin her biri için işyerlerinin tehlike sınıfına göre;
a) Çok tehlikeli sınıfta yer alan işyerlerinde her 30 çalışana kadar,
b) Tehlikeli sınıfta yer alan işyerlerinde her 40 çalışana kadar,
c) Az tehlikeli sınıfta yer alan işyerlerinde her 50 çalışana kadar
uygun donanıma sahip ve özel eğitimli en az birer çalışanı destek elemanı olarak görevlendirir. Görevlendirme yapılırken (a) bendinde 30 ve katları, (b) bendinde 40 ve katları ve (c) bendinde 50 ve katları dâhil edilir. Ekiplerin görevlendirilmesine ilişkin örnek tablo Ek-3’te yer almaktadır.
(4) 10’dan az çalışanı olan işyerlerinde; acil durumlara ilişkin ulusal ve yerel kurum ve kuruluşlarla irtibatı sağlamak ve birinci fıkrada yer alan ekiplerden söndürme, kurtarma ve koruma ekiplerinin tamamı için uygun donanıma sahip ve özel eğitimli en az bir çalışanın destek elemanı olarak görevlendirilmesi yeterlidir.
İyi çalışmalar.
Saygılarımla
Ulaş YURDABAL
İş Güvenliği Uzmanı (A)
Yangın Güvenliği Uzmanı