- Katılım
- 26 Şub 2012
- Mesajlar
- 802
- Tepki puanı
- 5,507
- Meslek
- Uzman (B)
TPM Nedir ?
TPM, günlük üretim faaliyetlerin içerisinde , çalısanların tamamının katılımını gerektiren,
otonom bakımı öngören, arızaları önleyen, ekipman etkinliğini en üst düzeye getiren bir
bakım yaklasımıdır.
Kelime anlamına bakarsak:
T : Total ( Toplam) T : Total ( Toplam)
P : Productive( Üretken) P : Productive( Üretken)
M : Meintenance ( Bakım) M : Management (Yönetim)
Aslında TPM’i asağıdaki gibi tanımlayabiliriz.
TPM , güçlü üretim yeteneğine sahip olmak,
kayıpların azaltılması ve verimliliğin arttırılması
için kullanılan bir metodolojidir.
Tarihçesi
TPM , özgün bir Japon yönetim sistemidir. Koruyucu Bakım ( PM ) prensiplerinin
JIPM (Japan Institute of Plant Maintenance ) enstitü tarafından gelistirilesi ile 1971
yılında “Toplam Üretken Bakım (Total Productive Maintenance )” adı altında ortaya
çıkıyor.
Japon endüstriyel üretimin kalkınmasında araç olarak kullanılan bu sistem daha
da gelistirildi ve 1990’lı yıllardan sonra “Toplam Üretken Yönetim” (Total Productive
Management) adını aldı.
Japonya’da TPM’i ilk uygulayan ve tanıtan Nippon Denso firmasıdir. Yaptıkları
çalısmalar sonucunda “PM Excelent Plant Award” ödülünü almıstır. Japonya’dan tüm
dünyaya yayılan su sistem özellikle Toyota grubunda basarıyla uygulanmıstır.
TPM metodolojisinin özelliği
Ekonomik etkinlik
Üretim sistem etkinliğini maksimize edecek sekilde bir sirket kültürü olusturur.
Toplam sistem
Mevcut ekipman ve üretim alanı ile ilgili kayıpları önleyen ve 5 “sıfır” (kaza, arıza,
küçük durus, hata, hurda) hedefine ulasacak kusursuz bir sistem kurar.
TPM grup çalısmasıdır, organizasyonun tüm birimlerini ve tüm
bireylerini içerir
Đsletmede bulunan tüm departmanlar tarafından uygulanır. En yüksek
kademeden en alt kademeye kadar herkesin katılımı ile gerçeklestirilir.
TPM Küçük grup aktivitelerine dayanır
Otonom Bakım faaliyetleri ve Kaizen aktiviteleri ile “sıfır kayıp” hedefine ulasır.
TPM’in hedefleri
TPM’ nin iki ana hedefi vardır:
1.Rekabet gücünü arttırmak
2.Kolay çalısılan yüksek performanslı bir is yeri yaratmak.
Günümüzde rekabet gücünü belirleyen birçok unsur bulunmakta fakat bunlardan üçü
çok önemli;
· Kalite,
· Fiyat,
· Teslimat süresi (Müsterinin istediği mamulün istediği zaman istediği yerde olması)
Üretim faaliyetlerindeki Girdi –Çıktı iliskisi
Ekipmanın toplam etkinliğinin arttırılmasını ifade eder. Ürünün daha düsük maliyete
üretilmesi sağlar. Maliyetlerin düsürülmesi için değisik yönetim teknikleri uygulanır. Bu
teknikler ekipman etkinliğinin artırımı, isgücü, malzeme ve enerjinin etkin kullanımıdır.
Üretimde kayıplar
Yüksek üretkenliği sağlayabilmek için 16 büyük kaybın yok edilmesi gereklidir
Ekipman etkinliğini etkileyen8 kayıp:
Arıza
Set-up ayar ( model değisimi)
Takım değisimi
Baslangıç
Küçük durus ve bosta bekleme
Hız
Hata ve tamir
Kapatma
Đs gücü etkinliğini etkileyen 5 kayıp:
Yönetim
Üretim hareket
Hat organizasyon
Lojistik
Ölçme ve ayar
Malzeme ve enerji etkinliğini etkileyen 3 kayıp:
Enerji
Ürün
Ekipman( kalıp ve el aletleri)
Đnsan kaynağının gelisimi
Đnsan kaynakları eğitim ve sorumluluk vererek gelistirilir. Bunu yapabilmek için, her
kademedeki çalısanın yeteneklerinin arttırılması gerekir.
· Operatörler- Otonom Bakım yeteneği,
· Bakım personeli – Yüksek kalitede bakım yeteneği,
· Mühendisler- ekonomik, kullanıcı dostu ve bakım gerektirmeyecek ekipman ve
ürünler tasarlama yeteneği.
Đnsan kaynakları gelistirilirken ekipman da gelistirilir. Ekipman performansı arttırılarak
etkinlik arttırılır. Yeni ekipman tasarımlarında LCC ( Life Cycle Cost ) düsüncesi
olusturulur ve baslangıç zamanı kısaltılır.
TPM insan kaynağını ve ekipmanı gelistirerek sirket kültürünü değistirir, amacı;”karlı
sirket” kültürü yaratmak.
TPM Gelisiminin 5 prensibi
· Etkin üretkenliğin sağlanması için sistem kurulması
o Kobetsu Kaizen
o Otonom Bakım
o Planlı Bakım
o Eğitim
· Yeni ürün ve ekipman için akıs kontrol sisteminin kurulması(Erken ürün/ekipman
yönetimi)
· Kalitede bakım sisteminin kurulması (Kalite Bakım )
· Ofis TPM
· Đs güvenliği ve çevre
TPM faaliyetleri sadece ekipman ile ilgili kisiler tarafından değil iliskili tüm departman
çalısanları tarafından yapılmalıdır. Yapılacak çalısmalar tüm ekip çalısanları tarafından
paylasılmalıdır.
TPM uygulamalarına nasıl baslamalı?
1. Üst Yönetimin TPM baslangıç deklarasyonu
2. Tüm çalısanlara baslangıç eğitimi verilmesi
3. TPM hedeflerinin belirlenmesi
4. Master planın hazırlanması
5. Model uygulamaların yapılması
6. Pillarların kurulması
7. TPM faaliyetlerin tüm fabrikaya yaygınlastırılması
Kaynak : http://www.tpmrehberi.com
TPM, günlük üretim faaliyetlerin içerisinde , çalısanların tamamının katılımını gerektiren,
otonom bakımı öngören, arızaları önleyen, ekipman etkinliğini en üst düzeye getiren bir
bakım yaklasımıdır.
Kelime anlamına bakarsak:
T : Total ( Toplam) T : Total ( Toplam)
P : Productive( Üretken) P : Productive( Üretken)
M : Meintenance ( Bakım) M : Management (Yönetim)
Aslında TPM’i asağıdaki gibi tanımlayabiliriz.
TPM , güçlü üretim yeteneğine sahip olmak,
kayıpların azaltılması ve verimliliğin arttırılması
için kullanılan bir metodolojidir.
Tarihçesi
TPM , özgün bir Japon yönetim sistemidir. Koruyucu Bakım ( PM ) prensiplerinin
JIPM (Japan Institute of Plant Maintenance ) enstitü tarafından gelistirilesi ile 1971
yılında “Toplam Üretken Bakım (Total Productive Maintenance )” adı altında ortaya
çıkıyor.
Japon endüstriyel üretimin kalkınmasında araç olarak kullanılan bu sistem daha
da gelistirildi ve 1990’lı yıllardan sonra “Toplam Üretken Yönetim” (Total Productive
Management) adını aldı.
Japonya’da TPM’i ilk uygulayan ve tanıtan Nippon Denso firmasıdir. Yaptıkları
çalısmalar sonucunda “PM Excelent Plant Award” ödülünü almıstır. Japonya’dan tüm
dünyaya yayılan su sistem özellikle Toyota grubunda basarıyla uygulanmıstır.
TPM metodolojisinin özelliği
Ekonomik etkinlik
Üretim sistem etkinliğini maksimize edecek sekilde bir sirket kültürü olusturur.
Toplam sistem
Mevcut ekipman ve üretim alanı ile ilgili kayıpları önleyen ve 5 “sıfır” (kaza, arıza,
küçük durus, hata, hurda) hedefine ulasacak kusursuz bir sistem kurar.
TPM grup çalısmasıdır, organizasyonun tüm birimlerini ve tüm
bireylerini içerir
Đsletmede bulunan tüm departmanlar tarafından uygulanır. En yüksek
kademeden en alt kademeye kadar herkesin katılımı ile gerçeklestirilir.
TPM Küçük grup aktivitelerine dayanır
Otonom Bakım faaliyetleri ve Kaizen aktiviteleri ile “sıfır kayıp” hedefine ulasır.
TPM’in hedefleri
TPM’ nin iki ana hedefi vardır:
1.Rekabet gücünü arttırmak
2.Kolay çalısılan yüksek performanslı bir is yeri yaratmak.
Günümüzde rekabet gücünü belirleyen birçok unsur bulunmakta fakat bunlardan üçü
çok önemli;
· Kalite,
· Fiyat,
· Teslimat süresi (Müsterinin istediği mamulün istediği zaman istediği yerde olması)
Üretim faaliyetlerindeki Girdi –Çıktı iliskisi
Ekipmanın toplam etkinliğinin arttırılmasını ifade eder. Ürünün daha düsük maliyete
üretilmesi sağlar. Maliyetlerin düsürülmesi için değisik yönetim teknikleri uygulanır. Bu
teknikler ekipman etkinliğinin artırımı, isgücü, malzeme ve enerjinin etkin kullanımıdır.
Üretimde kayıplar
Yüksek üretkenliği sağlayabilmek için 16 büyük kaybın yok edilmesi gereklidir
Ekipman etkinliğini etkileyen8 kayıp:
Arıza
Set-up ayar ( model değisimi)
Takım değisimi
Baslangıç
Küçük durus ve bosta bekleme
Hız
Hata ve tamir
Kapatma
Đs gücü etkinliğini etkileyen 5 kayıp:
Yönetim
Üretim hareket
Hat organizasyon
Lojistik
Ölçme ve ayar
Malzeme ve enerji etkinliğini etkileyen 3 kayıp:
Enerji
Ürün
Ekipman( kalıp ve el aletleri)
Đnsan kaynağının gelisimi
Đnsan kaynakları eğitim ve sorumluluk vererek gelistirilir. Bunu yapabilmek için, her
kademedeki çalısanın yeteneklerinin arttırılması gerekir.
· Operatörler- Otonom Bakım yeteneği,
· Bakım personeli – Yüksek kalitede bakım yeteneği,
· Mühendisler- ekonomik, kullanıcı dostu ve bakım gerektirmeyecek ekipman ve
ürünler tasarlama yeteneği.
Đnsan kaynakları gelistirilirken ekipman da gelistirilir. Ekipman performansı arttırılarak
etkinlik arttırılır. Yeni ekipman tasarımlarında LCC ( Life Cycle Cost ) düsüncesi
olusturulur ve baslangıç zamanı kısaltılır.
TPM insan kaynağını ve ekipmanı gelistirerek sirket kültürünü değistirir, amacı;”karlı
sirket” kültürü yaratmak.
TPM Gelisiminin 5 prensibi
· Etkin üretkenliğin sağlanması için sistem kurulması
o Kobetsu Kaizen
o Otonom Bakım
o Planlı Bakım
o Eğitim
· Yeni ürün ve ekipman için akıs kontrol sisteminin kurulması(Erken ürün/ekipman
yönetimi)
· Kalitede bakım sisteminin kurulması (Kalite Bakım )
· Ofis TPM
· Đs güvenliği ve çevre
TPM faaliyetleri sadece ekipman ile ilgili kisiler tarafından değil iliskili tüm departman
çalısanları tarafından yapılmalıdır. Yapılacak çalısmalar tüm ekip çalısanları tarafından
paylasılmalıdır.
TPM uygulamalarına nasıl baslamalı?
1. Üst Yönetimin TPM baslangıç deklarasyonu
2. Tüm çalısanlara baslangıç eğitimi verilmesi
3. TPM hedeflerinin belirlenmesi
4. Master planın hazırlanması
5. Model uygulamaların yapılması
6. Pillarların kurulması
7. TPM faaliyetlerin tüm fabrikaya yaygınlastırılması
Kaynak : http://www.tpmrehberi.com