- Katılım
- 17 Ara 2010
- Mesajlar
- 3,013
- Tepki puanı
- 3,508
- Medeni hal
- Evli
- Meslek
- Uzman (B)
VİNÇ PERİYODİK KONTROL TALİMATLARI
Vinçlerin testleri, periyodik kontrolleri ve kaldirma makinalarinda alinacak güvenlik tedbirleri Isçi Sagligi ve Is Güvenligi Tüzügünde belirtilmistir. Bunlara ilave olarak asagida görülen hususlara dikkat edilmelidir.
1- Tüm vinçler Isçi Sagligi ve Is Güvenligi Tüzügünün ön gördügü sartlara göre kontrol edilmelidir.
2- Vinçlerin teknik özellikleri ve etiket kontrolü yapilmalidir. Vinç çesitlerine göre, vinçlerin ve tasiyicilarinin tüm teknik özellikleri belirlenmelidir.
3- Bir vincin güvenli olarak kaldirabilecegi yük miktarini gösterir bilgilerin vincin üzerinde sabit bir plaka üzerinde, vinç operatörünün her an görebilecegi bir yerde asili olup olmadigi kontrol edilmelidir.
4- Vincin genel güvenligine ait yazili bir talimatin vincin uygun bir yerinde okunur sekilde asili olup olmadigi kontrol edilmelidir.
5- Vinç halati kontrolü:
Her ne kadar vinç halati yükü kaldirsa da, vinç çesidine göre üzerinde bulunan diger halatlar ve baglantilari da dolayli olarak yük kaldirma ile ilgilidir. Bum halati, bum tasiyici halat ve vinç halati çap ölçüleri, makara veya tambura sarili kisimdan ayri ayri ölçülerek yazilmalidir.
6- Kullanilan halatlarin çaplarinin, vincin kapasite cetvelindeki maksimum agirligi kaldirabilecek ölçülerde olup, olmadigi kontrol edilmelidir.
7- Asagidaki durumlarda:
· Çalisan halatta bir halat hatvesi boyunca alti veya daha fazla kopuk tel varsa,
· Aski halatlarinda bir hatvede, boyunca bir kordonda üç veya daha fazla kopuk tel varsa,
· Halat baglanti kenarinda birden çok kopuk tel varsa,
· Halat kordonlarinin iç yüzeylerinde bir hatve boyunca birden fazla kopuk tel varsa,
· Makara ve tamburlardaki asinma nedeniyle;
- 18 mm halat çapina kadar, çaptaki azalma miktari 1.18 mm veya büyükse,
- 22-28 mm halat çapina kadar, çaptaki azalma miktari 1.6 mm veya büyükse,
- 32-38 mm halat çapina kadar, çaptaki azalma miktari 2.3 mm veya büyükse ve halatta ezilme, yassilasma ve uzama meydana geldiginde,
· Halat iç kisminda meydana gelen korozyon asiri miktarda ise,
· Hatvenin bozulmasi ve kordonun uzamasi durumunda.
· Kordon arasinda açilma veya sikisma oldugunda,
· Kus kafesi ve dügümlerin olusmasi durumunda,
· Halat özünün disari çikmasi durumunda,
· Isi zararlari, yanmalar, elektrik ark kaynagi zararlari olusmasi durumunda,halatin degismesi gerektigini yaziniz.
8- Halatta korozyona karsi önlem alinmis oldugunu kontrol ediniz. (yaglama)
9- Halat uçlarinin tambur üzerine uygun yöntemle baglanmis oldugunu kontrol ediniz.
10- Halat tambur üzerine düzenli sarilmasini saglayan halat kilavuzunun ve düzenli halat sariminin oldugunu kontrol ediniz.
11- Bum tasima halati yapisi ve baglantilarini kontrol ediniz.
12- Kaldirma makinalarinda kullanilan sabit makara, serbest makara, denge makarasi ve tamburlarin kullanilan halat çap, nitelik ve sargi sayisina uygun olarak yapilmis oldugunu ve her iki yanlarinin halatin atlamasina izin vermeyecek yükseklikte faturali oldugunu kontrol ediniz.
13- Tambur ve makaralarin yapilarinin kaldirilacak yüke uygun oldugunu ve bunlarin üzerinde halat yivlerinde asinma, yipranma, çatlak v.b olmadigini, sabit,serbest, denge makaralarinin dönüslerini kontrol ediniz.
14- Kanca kontrolü, kullanilan kancanin:
· Tipi,
· Kanca sapi,
· Kanca agiz açikligi,
· Kanca iç çapini yaziniz. Kullanilan kancanin maksimum yüke uygunlugunu kontrol ediniz.
15- Kanca üzerinde hiçbir sekilde kaynak isleminin yapilmamis oldugunu kontrol ediniz.
16- Agirlik kaldirma deney sonrasi kanca ölçülerini, kirik ve çatlak olup olmadigini kontrol ediniz.
17- Kancanin yüzeylerinin düzgün, pürüzsüz, karincasiz oldugunu, katmer ve benzeri kusurlarin olmadigini kontrol ediniz.
18- Kanca aksina tespit edilen kanca sapinin ve kanca aksinin dönüslerini kontrol ediniz.
19- Kanca agiz açikligi normal açikligin % 15’inden fazla açilmis ise kancanin kullanilmamasi saglanmali ve rapora islenmelidir.
20- Bir önceki kontrol raporunda belirtilen kanca ölçü degeri ile kontrol sirasinda ölçülen degerleri karsilastirarak aradaki farki kontrol ediniz.
21- Hidrolik veya mekanik destek ayaklarini ve baglantilarini kontrol ediniz.
22- Elektrikli vinçlerde topraklama var mi? Kontrol ediniz.
23- Uzaktan kumanda edilen vinçlerin, kumanda baglantilarini kontrol ediniz.
24- Vinç periyodik kontrolünde zemin ve hava sartlarina dikkat edilmelidir. Zemin, vinçlerin çalistigi yerler ve destek ayaklarini bastigi yerler için emniyetli olmalidir.
25- Bilhassa kule vinçlerde ve çok yüksege kaldirilacak yüklerde hava sartlarina, özellikle rüzgara dikkat edilmelidir.
26- Vincin yüklü veya yüksüz hareketlerinde, yavas hareket ettirilmelidir, yüksüz vincin devrilme olasiligi düsünülmelidir.
27- Kule vinçlerde vinci periyodik kontrol sonrasi terk etmeden kule frenini gevsetip vincin rüzgar yönünde dönüp dönmedigini kontrol ediniz.
· Kule freni çalisiyor mu, kontrol ediniz.
· Vinç denge emniyet limit sviçleri testi yapildi mi, kontrol ediniz. Asiri yük testi yapildi mi?
· Ani elektrik kesilmelerinde yük fren testi yapildi mi, kontrol ediniz.
· Kule vinçlerde kule kilidinin seyir halinde kullanmasina dikkat edilmelidir. Çalisirken kilit daima açik mi, kontrol ediniz.
28- Araba, köprü raylarinda ve baglantilarinda çatlama, kirilma olup olmadigi kontrol edilmelidir.
29- Tekerleklerin eskime, sikistirma, kaydirma ve asinma dolayisiyla atlama yapip yapmadigi kontrol edilmelidir.
30- Mekanik parçalarda gevseme, kirilma ve çatlama, kasilma olup olmadigi kontrol edilmelidir.
31- Yük bir vinç ile daima sakülünde (dikey) kaldirilmalidir. Yük kaldirilirken halatin ekseni yatay eksene dik dogrultuda olmalidir. Aksi takdirde vinç bir kisim kuvvetlerin etkisi altinda kalir.Vinçler bu yabanci kuvvetleri karsilayacak sekilde tasarlanmamistir. Ayni zamanda yük salinima geçer ve asagidaki ciddi kazalara neden olabilir.
· Vinç devrilebilir.
· Yük salinima geçtigi anda vinç devrilebilir.
· Yük insana ve ekipmanlara çarpabilir.
· Bum parçalanir, kopabilir ve kabin üzerine düsebilir.
32- Bir vincin periyodik olarak tüm mekanik, elektrik ve hidrolik aksami kontrol edilmeli tespit edilen eksiklikler, arizalar ve tehlikeli durumlar periyodik kontrol listesi ve raporuna yazilmalidir.
33- Destek ayak liftlerinde kaçak tespit edilmis ise ayaklari sabitleyerek (besleyerek) vinç yük testini yapabiliriz. Periyodik kontrol listesine ve raporuna ayak liftleri kaçaklari yazilir.
34- Vinç periyodik kontrol listesi ve raporu eksiksiz doldurulmali, bulunan eksikler ayrica belirtilmelidir.
Vinçlerin testleri, periyodik kontrolleri ve kaldirma makinalarinda alinacak güvenlik tedbirleri Isçi Sagligi ve Is Güvenligi Tüzügünde belirtilmistir. Bunlara ilave olarak asagida görülen hususlara dikkat edilmelidir.
1- Tüm vinçler Isçi Sagligi ve Is Güvenligi Tüzügünün ön gördügü sartlara göre kontrol edilmelidir.
2- Vinçlerin teknik özellikleri ve etiket kontrolü yapilmalidir. Vinç çesitlerine göre, vinçlerin ve tasiyicilarinin tüm teknik özellikleri belirlenmelidir.
3- Bir vincin güvenli olarak kaldirabilecegi yük miktarini gösterir bilgilerin vincin üzerinde sabit bir plaka üzerinde, vinç operatörünün her an görebilecegi bir yerde asili olup olmadigi kontrol edilmelidir.
4- Vincin genel güvenligine ait yazili bir talimatin vincin uygun bir yerinde okunur sekilde asili olup olmadigi kontrol edilmelidir.
5- Vinç halati kontrolü:
Her ne kadar vinç halati yükü kaldirsa da, vinç çesidine göre üzerinde bulunan diger halatlar ve baglantilari da dolayli olarak yük kaldirma ile ilgilidir. Bum halati, bum tasiyici halat ve vinç halati çap ölçüleri, makara veya tambura sarili kisimdan ayri ayri ölçülerek yazilmalidir.
6- Kullanilan halatlarin çaplarinin, vincin kapasite cetvelindeki maksimum agirligi kaldirabilecek ölçülerde olup, olmadigi kontrol edilmelidir.
7- Asagidaki durumlarda:
· Çalisan halatta bir halat hatvesi boyunca alti veya daha fazla kopuk tel varsa,
· Aski halatlarinda bir hatvede, boyunca bir kordonda üç veya daha fazla kopuk tel varsa,
· Halat baglanti kenarinda birden çok kopuk tel varsa,
· Halat kordonlarinin iç yüzeylerinde bir hatve boyunca birden fazla kopuk tel varsa,
· Makara ve tamburlardaki asinma nedeniyle;
- 18 mm halat çapina kadar, çaptaki azalma miktari 1.18 mm veya büyükse,
- 22-28 mm halat çapina kadar, çaptaki azalma miktari 1.6 mm veya büyükse,
- 32-38 mm halat çapina kadar, çaptaki azalma miktari 2.3 mm veya büyükse ve halatta ezilme, yassilasma ve uzama meydana geldiginde,
· Halat iç kisminda meydana gelen korozyon asiri miktarda ise,
· Hatvenin bozulmasi ve kordonun uzamasi durumunda.
· Kordon arasinda açilma veya sikisma oldugunda,
· Kus kafesi ve dügümlerin olusmasi durumunda,
· Halat özünün disari çikmasi durumunda,
· Isi zararlari, yanmalar, elektrik ark kaynagi zararlari olusmasi durumunda,halatin degismesi gerektigini yaziniz.
8- Halatta korozyona karsi önlem alinmis oldugunu kontrol ediniz. (yaglama)
9- Halat uçlarinin tambur üzerine uygun yöntemle baglanmis oldugunu kontrol ediniz.
10- Halat tambur üzerine düzenli sarilmasini saglayan halat kilavuzunun ve düzenli halat sariminin oldugunu kontrol ediniz.
11- Bum tasima halati yapisi ve baglantilarini kontrol ediniz.
12- Kaldirma makinalarinda kullanilan sabit makara, serbest makara, denge makarasi ve tamburlarin kullanilan halat çap, nitelik ve sargi sayisina uygun olarak yapilmis oldugunu ve her iki yanlarinin halatin atlamasina izin vermeyecek yükseklikte faturali oldugunu kontrol ediniz.
13- Tambur ve makaralarin yapilarinin kaldirilacak yüke uygun oldugunu ve bunlarin üzerinde halat yivlerinde asinma, yipranma, çatlak v.b olmadigini, sabit,serbest, denge makaralarinin dönüslerini kontrol ediniz.
14- Kanca kontrolü, kullanilan kancanin:
· Tipi,
· Kanca sapi,
· Kanca agiz açikligi,
· Kanca iç çapini yaziniz. Kullanilan kancanin maksimum yüke uygunlugunu kontrol ediniz.
15- Kanca üzerinde hiçbir sekilde kaynak isleminin yapilmamis oldugunu kontrol ediniz.
16- Agirlik kaldirma deney sonrasi kanca ölçülerini, kirik ve çatlak olup olmadigini kontrol ediniz.
17- Kancanin yüzeylerinin düzgün, pürüzsüz, karincasiz oldugunu, katmer ve benzeri kusurlarin olmadigini kontrol ediniz.
18- Kanca aksina tespit edilen kanca sapinin ve kanca aksinin dönüslerini kontrol ediniz.
19- Kanca agiz açikligi normal açikligin % 15’inden fazla açilmis ise kancanin kullanilmamasi saglanmali ve rapora islenmelidir.
20- Bir önceki kontrol raporunda belirtilen kanca ölçü degeri ile kontrol sirasinda ölçülen degerleri karsilastirarak aradaki farki kontrol ediniz.
21- Hidrolik veya mekanik destek ayaklarini ve baglantilarini kontrol ediniz.
22- Elektrikli vinçlerde topraklama var mi? Kontrol ediniz.
23- Uzaktan kumanda edilen vinçlerin, kumanda baglantilarini kontrol ediniz.
24- Vinç periyodik kontrolünde zemin ve hava sartlarina dikkat edilmelidir. Zemin, vinçlerin çalistigi yerler ve destek ayaklarini bastigi yerler için emniyetli olmalidir.
25- Bilhassa kule vinçlerde ve çok yüksege kaldirilacak yüklerde hava sartlarina, özellikle rüzgara dikkat edilmelidir.
26- Vincin yüklü veya yüksüz hareketlerinde, yavas hareket ettirilmelidir, yüksüz vincin devrilme olasiligi düsünülmelidir.
27- Kule vinçlerde vinci periyodik kontrol sonrasi terk etmeden kule frenini gevsetip vincin rüzgar yönünde dönüp dönmedigini kontrol ediniz.
· Kule freni çalisiyor mu, kontrol ediniz.
· Vinç denge emniyet limit sviçleri testi yapildi mi, kontrol ediniz. Asiri yük testi yapildi mi?
· Ani elektrik kesilmelerinde yük fren testi yapildi mi, kontrol ediniz.
· Kule vinçlerde kule kilidinin seyir halinde kullanmasina dikkat edilmelidir. Çalisirken kilit daima açik mi, kontrol ediniz.
28- Araba, köprü raylarinda ve baglantilarinda çatlama, kirilma olup olmadigi kontrol edilmelidir.
29- Tekerleklerin eskime, sikistirma, kaydirma ve asinma dolayisiyla atlama yapip yapmadigi kontrol edilmelidir.
30- Mekanik parçalarda gevseme, kirilma ve çatlama, kasilma olup olmadigi kontrol edilmelidir.
31- Yük bir vinç ile daima sakülünde (dikey) kaldirilmalidir. Yük kaldirilirken halatin ekseni yatay eksene dik dogrultuda olmalidir. Aksi takdirde vinç bir kisim kuvvetlerin etkisi altinda kalir.Vinçler bu yabanci kuvvetleri karsilayacak sekilde tasarlanmamistir. Ayni zamanda yük salinima geçer ve asagidaki ciddi kazalara neden olabilir.
· Vinç devrilebilir.
· Yük salinima geçtigi anda vinç devrilebilir.
· Yük insana ve ekipmanlara çarpabilir.
· Bum parçalanir, kopabilir ve kabin üzerine düsebilir.
32- Bir vincin periyodik olarak tüm mekanik, elektrik ve hidrolik aksami kontrol edilmeli tespit edilen eksiklikler, arizalar ve tehlikeli durumlar periyodik kontrol listesi ve raporuna yazilmalidir.
33- Destek ayak liftlerinde kaçak tespit edilmis ise ayaklari sabitleyerek (besleyerek) vinç yük testini yapabiliriz. Periyodik kontrol listesine ve raporuna ayak liftleri kaçaklari yazilir.
34- Vinç periyodik kontrol listesi ve raporu eksiksiz doldurulmali, bulunan eksikler ayrica belirtilmelidir.